Hoppe bukk over skylling

Beron

 
Ser på det internasjonale braumeister forumet at det er en del som hopper over hele skylleprosessen og heller bruker mer meskevann.
Skjønner selvsagt at det nødvendigvis må gå ut over effektiviteten.

Er det noen her som har bruker denne metoden og har erfaringer å dele?

I eldhuset mitt er det helt på grensen sikringsmessig å kjøre Speidel 50 + vannvarming + varme + lys samtidig.
 
Sist redigert:
Har de siste par årene skyldt med romtemperert vann etter utmesk for å gjøre bryggedagen enklere :)

Har vel allerede stoppet de prosessene som foregår med utmesken på 78 grader.
 
Har de siste par årene skyldt med romtemperert vann etter utmesk for å gjøre bryggedagen enklere :)

Har vel allerede stoppet de prosessene som foregår med utmesken på 78 grader.

Hmm. Ja, det var jo en annen løsning på vannvarming vs sikringer problemet mitt? Du opplever ingen negative forskjeller ved å gjøre det slik?
 
Hmm. Ja, det var jo en annen løsning på vannvarming vs sikringer problemet mitt? Du opplever ingen negative forskjeller ved å gjøre det slik?

Har ikke funnet noen negative forskjeller hverken på smak eller på utbytte
Fyller over litt fra krana på Speidelen til noen halvannen-liters flasker under oppvarminga av meskevann.
Kan sikkert kjøre på rett fra varmtvannstanken hvis man stoler på kvaliteten på dette.
Har ikke noen fast temperatur, noen ganger er det 20 grader, andre ganger 50.

Får da satt fokuset på andre viktige ting under brygginga, som f. eks å slappe litt av framfor TVen :)
 
SPARGE TEMPERATURE – PT. 1: STANDARD VS. COOL | EXBEERIMENT RESULTS!
http://brulosophy.com/2016/04/11/sparge-temperature-pt-1-standard-vs-cool-exbeeriment-results/

MASH METHODS – PT. 2: BATCH SPARGE VS. NO SPARGE | EXBEERIMENT RESULTS!
http://brulosophy.com/2016/08/29/mash-methods-pt-2-batch-sparge-vs-no-sparge-exbeeriment-results/

Grundige og interessante artikler! Overraskende små forskjeller både på kaldvannsskylling/ingen skylling vs tradisjonell brygging i forhold til hva jeg hadde forventet.
 
Nå skal det sies at overraskende ofte har det ikke noenting å si hva man gjør i de exbeerimentene der. Det er liksom samme resultat uansett. Jeg liker det litt, samtidig er jeg godt skeptisk til resultatene hans.
 
Alle de eksperimentene lar seg lett repetere. Man kan jo være litt skeptisk når han får resultater som går imot gjengs oppfatning. Ofte er det jo slik at halvparten av forsøkspersonene må gjette riktig. Noen ganger kan det jo være ren gjetting.
 
Hva gjør deg skeptisk?
At nesten uansett hva man gjør under brygging så har det fint lite å si. Det gjør meg skeptisk.
Så tenker jeg at det at «ingenting» har noe og si, kan ha noe med tidspunktet testene blir tatt på, tre uker etter kan det kanskje være vesentlig større utslag.
 
At nesten uansett hva man gjør under brygging så har det fint lite å si. Det gjør meg skeptisk.
Så tenker jeg at det at «ingenting» har noe og si, kan ha noe med tidspunktet testene blir tatt på, tre uker etter kan det kanskje være vesentlig større utslag.

:) Det er nok litt "magi" i bryggehobbyen også på samme vis som hos hifinerder, og vi er nok utsatt for placeboeffekten vi også enten vi liker det eller ikke :)
 
Brulosophy virker med en gang som en fantastisk kilde, siden de tester mye ting vi hjemmebryggere lurer på. Men hvis man leser nok av de "testene", så slutter man vel etterhvert å besøke siden. Det virker som at det meste ikke har noe å si, eller så er det en "feil" i forsøket.

Jeg sluttet å lese da flere av tingene jeg har forsøkt selv, flere ganger, viste seg å "ikke ha noe å si", selv om mine erfaringer var ganske annerledes.
 
Kort fortalt er confirmation bias en tendens til å søke bekreftende bevis for en teori eller hypotese man har. Dette kan forekomme ved at man:

  • a) søker bevis som stemmer over ens med hypotesen
  • b) tolker informasjon på en slik måte at denne stemmer over ens med hypotesen
  • c) selektivt gjenkaller minner som er i tråd med hypotesen
Denne tendensen står i sterk kontrast til den vitenskapelige fremgangsmåten hvor man forsøker å falsifisere sine egne hypoteser.

Confirmation bias kan også være å avvise bevis som går mot ens egne erfaringer.
Jeg var også veldig kritisk til brulosopher i starten, men han benytter seg stort sett av ganske bra metodikk, kontrollerer variablene i eksperimentene sine, og kommer ofte med gode konklusjoner sammen med egne refleksjoner rundt eksperimentene.
 
Confirmation bias kan også være å avvise bevis som går mot ens egne erfaringer.
Jeg var også veldig kritisk til brulosopher i starten, men han benytter seg stort sett av ganske bra metodikk, kontrollerer variablene i eksperimentene sine, og kommer ofte med gode konklusjoner sammen med egne refleksjoner rundt eksperimentene.

Aha. Ja det er jeg enig i, plutselig er det jeg som har driti meg ut og mener at det er rett og han tar feil. Men det er noen greier jeg har stusset en del på, og hvis man tar summen av alt "som ikke gjør noen forskjell", så tror jeg at ølet ville blitt veldig rart, men han sjekker jo bare en og en ting. Men f.eks. pH-testen.. "fining with gelatine" og en IPA.. Jepp, der røyk tanninner og polfenoler ut av testen (sank til bunns), og humla maskerer evt annet som kunne vært off, som da gjør testen helt verdiløs i mine øyne. Men i følge han så hadde det egentlig ikke noe å si..

For å sammenligne. Jeg brygget én hefe hvor jeg glemte vannjusteringer, pH ble skyhøy, og ølet ble ikke godt i min gane. Helt blasst og det snakket ikke til deg. Muddy og muted, er vel gode engelske ord.
 
Det er ganske ofte det dukker opp gode innvendinger i kommentarfeltet til exbeerimentene. Hvert enkelt må nok vurderes for seg, og jeg nøler med å stole noe særlig på dem generelt.

Når det gjelder egne erfaringer med no sparge vs batch sparge, så kan jeg ikke si jeg kjenner noen forskjell, men jeg har aldri gjort noen form for test, så jeg skal ikke si at det ikke er noen forskjell.
 
Tilbake
Topp