Humle/malt - balansert profil

YngveKL

Norbrygg-medlem
Skjønner ut fra diverse nettsteder/kalkulatorer at forholdet mellom klor og sulfat regulerer balansen mellom humle-aksentuert og malt-aksentuert øl. Hvis vi tenker fullstendig balansert, Cl/SO4 = 1, vil det være forskjell i munnfølelse/opplevelse hvis Cl=50 og SO4=50 (dvs. = 1) vs Cl=200 og SO4=200 (= fortsatt 1)?

Noen som kan opplyse meg? :)

/Yngve
 
Jepp. Den der "ratioen" mener jeg selv bare er fjas. Humle og klorid synes jeg påvirker ølet til forskjellig "tidspunkt" i smakingen. Og jo mer man bruker av de, jo mer effekt får man av de.
Synes heller ikke det regulerer mellom "humle og malt", slik som man leser overalt på internett sikker fordi en kilde skrev det først en gang.

CaCL: Fyldighet og sødme, salt hvis for mye
SO4: Tørrhet i "halen". Fryktelig tørr finish hvis for mye.

Tilsett begge deler i et øl du har ferdig og smak.
 
Sist redigert:
Ok, takker. Er ikke bevandret nok i ølbryggerkunsten til å kunne slik selv ennå :)

xCl2 - overvekt av denne gir fyldighet og sødme (men hvor saltet kommer inn skjønner jeg ikke helt...)
xSO4 - overvekt av denne gir mer tørrhet (enn bitterhet?)

Eneste reelle mulige testen for min egen gane er vel å lage 2 like batcher hvorav den ene har overvekt av Cl2 (eks. forhold 1,5) og en annen med overvekt av SO4 (eks. forhold 0,5). Hva bør evt. IBU ligge for en slik test?
Kanskje lettest å gjøre dette med DME, kanskje....

/Yngve
 
Ok, takker. Er ikke bevandret nok i ølbryggerkunsten til å kunne slik selv ennå :)

xCl2 - overvekt av denne gir fyldighet og sødme (men hvor saltet kommer inn skjønner jeg ikke helt...)
xSO4 - overvekt av denne gir mer tørrhet (enn bitterhet?)

Eneste reelle mulige testen for min egen gane er vel å lage 2 like batcher hvorav den ene har overvekt av Cl2 (eks. forhold 1,5) og en annen med overvekt av SO4 (eks. forhold 0,5). Hva bør evt. IBU ligge for en slik test?
Kanskje lettest å gjøre dette med DME, kanskje....

/Yngve

Klorid-forbindelsen gjør at det smaker salt. smak på sånn salt du bruker til å strø i oppkjørselen. Kalsiumklorid eller magnesiumklorid f.eks. Salt. Natrium-klorid = vanlig bordsalt.

So4 gir tørrhet som også fremhever bitterheten mer, de går litt hånd i hånd, derfor folk skriver at det er bra for å få frem "humla", men det som er greia er at det er mye brukt i west coast ipa som skal være veldig bitre, det har egentlig ingenting med selve humla å gjøre synes jeg.

Som jeg skrev over begynn å tilsette de i glass med ferdig øl og smak, så merker du iallefall effekten av det.
 
Takker! Selvsagt er jo CaCl2 et salt... :oops: skal prøve å tilsette litt i 1 liter, så teste hva det gjør med smaken.

/Yngve
 
Tilbake
Topp