Rest i mesken ved sterke øl

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Når man brygger sterke øl går som kjent utbyttet ned. Kanskje under 70 prosent. Kan det være en ide å forsøke å få ut resten? Jeg tenker her en egen avtapping og kanskje lage et eget øl av det. Kanskje noe man kan bruke til startere? Jeg tenker at man kanskje kan få et øl med OG på 1,020 tallet. Kanskje øke maltmengden i utgangspunktet for så å lage to øl, ett med OG på 80 tallet og et på 40 tallet. Noen tanker om dette? For hjemmebryggere har dette begrenset økonomisk betydning, men for større bryggerier vil man nok kunne tjene noe på dette? Er vel i grunnen parti gyle jeg tenker på.
 
Spissøl kaller vi det, og har vært gjort av tradisjonsbryggere i alle tider. Gjorde det selv med en porter for litt siden, ble 12 flasker god øl det [emoji16]
 
Når man brygger sterke øl går som kjent utbyttet ned. Kanskje under 70 prosent. Kan det være en ide å forsøke å få ut resten? Jeg tenker her en egen avtapping og kanskje lage et eget øl av det. Kanskje noe man kan bruke til startere? Jeg tenker at man kanskje kan få et øl med OG på 1,020 tallet. Kanskje øke maltmengden i utgangspunktet for så å lage to øl, ett med OG på 80 tallet og et på 40 tallet. Noen tanker om dette? For hjemmebryggere har dette begrenset økonomisk betydning, men for større bryggerier vil man nok kunne tjene noe på dette? Er vel i grunnen parti gyle jeg tenker på.

Det er nok den siste ideen jeg ville gått for. Det blir vel fort til at du må tyne den andre halvparten vel hardt for å få noe ut av det om du ikke planlegger for det. Jeg laget et nokså underlig spissøl en gang i verden. Måtte ha oppi noe tørrmalt, og resultatet ble et nokså tyntsmakende og lett astringent brygg på 2,5%. Det dugde vel som tørstedrikke på en varm dag,men var ingen direkte nytelse.

Du kan jo trakte noe spesialmalt ved siden av, for å få litt mer fylde i smaken og litt sukker, også.
 
Tilbake
Topp