Lager Braumeister dårlig vørter?

Det er jo litt variasjoner. Speidelen plukker opp luft under mesking med pumpe, mesken er vel i utgangspunktet tynnere enn hvis man skyller i meskeboks. Koken er vel annerledes fra utstyr til utstyr osv.

Det meste handler nok om justeringer fra bryggeren sin side. Men ut av boksen er jo alle oppsett forskjellige før man begynner å tweake. Det må fvære litt kjipt hvis en maskin til 20 laken lager et dårligere resultat enn det man brukte tidligere. Da det skal være bare å trykke start, så skal den gjøre resten. Hvis man må tweake og bygge om, så virker det nesten litt bortkastet å kjøpe en så dyr maskin synes jeg, men jeg har ikke noe imot å bygge, der er det vel en stor forskjell på kundegrupper. Jeg ser den ligger til salgs nå og.
 
Men det er jo massevis av ting som ligger utenfor Speidelens domene. Kverningen av malten påvirker meskingen i stor grad, forskjellig fra utstyr til utstyr, og er blant tingene man bare må lære seg. pH-justering av skyllevann? Nedkjøling? Sakte uten pumper, eller fort med pumper? La vørteren stå i 20 minutter etter nedkjøling for klarning eller dumpe alt sammen i gjæringskaret?

I tillegg kommer man ikke unna at man må vite hvordan temperaturen fungerer under mesking. Trykke på en knapp, nei...
 
Jeg brygget tidligere på et trekjelers Blichmann oppsett å har nå gått over til Speidel BM20+.
De første bryggene måtte jeg tume meg litt inn i forhold til det gamle oppsettet, da det er en del forskjeller som vann mengde i forhold til malt mengde osv. Meske temperaturen kan også være forskjellig da det måles med to forskjellige termometer, bi metall i Blichmann vs. elektronisk i speidel.
Vørteren fra utstyr som sirkulerer fra topp i malten og ned vil natulig bli klarere, men klarhet over i gjæringskaret har vært uforrandret. Vil også si at speidelen har mer kjele karamellisering enn koking i Blichmann kjelen. Avdampingen var den største forskjellen som måtte tunes inn. Koker på BM med hette koblet til ventilator å har vesentlig mindre avdamping, men en vesentlig kraftigere kok.
Har ellers ikke merket kvalitets forskjeller på ølene, men har merket smaks forskjeller. Men det merker en jo bare med å bytte gjærings kar. fra bøtte til konisk gir også merkbar smaks forskjell.
 
Etter å ha skumlest denne tråden sitter jeg igjen med tre spørsmål :

  • Kan det være speidel syken, f. eks. innmesk på temperaturer uten en plan , f.eks meskesteg under 60 grader fordi det er mulig på Speidel men vanskelig på BIAB, så der gjør de fleste ikke slike steg.
  • Kan det være at Speidels resirkulerings system introduserer mere oksygen i varm vørter, samt at HSA faktisk er så skadelig som noen hevder?
  • Kan det være at du har betingelser under gjæring som ikke er optimale som dårlig gjærhelse eller for lite oksygen,gjærnæring.Gjæren liker å nyttigjøre seg trub i slike situasjoner, og speidel produserer vanligvis klar og fin vørter.
Utover disse tre punktene finner jeg ikke i farten mere å spørre om, @jab er en brygger med solid erfaring og vet hva han driver med virker det som.

Edit v.1.a
 
Sist redigert:
Etter å ha skumlest denne tråden sitter jeg igjen med to spørsmål :

  • Kan det være speidel syken, f. eks. innmesk på temperaturer uten en plan , f.eks meskesteg under 60 grader fordi det er mulig på Speidel men vanskelig på BIAB, så der gjør de fleste ikke slike steg.
  • Kan det være at Speidels resirkulerings system introduserer mere oksygen i varm vørter, samt at HSA faktisk er så skadelig som noen hevder?
Utover disse to punktene finner jeg ikke i farten mere å spørre om, @jab er en brygger med solid erfaring og vet hva han driver med virker det som.

Jeg har egentlig undret meg en del over at tyskerne produserer en maskin som ser ut til å peke nese av LODO-konseptet.
 
Jeg har egentlig undret meg en del over at tyskerne produserer en maskin som ser ut til å peke nese av LODO-konseptet.
Det kommer jo an på det @Finn Berger . Jeg brygget jo på BM en stund, og for meg ble no-sparge den beste løsningen for å brygge på Speidel. Da er fossefall og alt under vann, og således blir det ikke splashet med vørter i det hele tatt. Ergo ser jeg ikke at HSA med denne metoden skulle bli noe mer problematisk.
 
Det kommer jo an på det @Finn Berger . Jeg brygget jo på BM en stund, og for meg ble no-sparge den beste løsningen for å brygge på Speidel. Da er fossefall og alt under vann, og således blir det ikke splashet med vørter i det hele tatt. Ergo ser jeg ikke at HSA med denne metoden skulle bli noe mer problematisk.

Jeg kjenner jo ikke maskinen, men har oppfattet det som om det fossefallet er en del av den normale bryggeprosessen på den. No sparge er vel ikke det de fleste tyr til så ofte? Men du kan kanskje fikse det så lenge du bare mesker tynt nok?
 
Det er et artig poeng, tyskerne har tradisjonelt mesket tynt opp mot 5L vann/kg malt
 
Det kommer jo an på det @Finn Berger . Jeg brygget jo på BM en stund, og for meg ble no-sparge den beste løsningen for å brygge på Speidel. Da er fossefall og alt under vann, og således blir det ikke splashet med vørter i det hele tatt. Ergo ser jeg ikke at HSA med denne metoden skulle bli noe mer problematisk.
no-sparge lager jo vørteren med best kvalitet, marginalt men verdt å nevne
 
Jeg kjenner jo ikke maskinen, men har oppfattet det som om det fossefallet er en del av den normale bryggeprosessen på den. No sparge er vel ikke det de fleste tyr til så ofte? Men du kan kanskje fikse det så lenge du bare mesker tynt nok?

Ja, dersom man skal brygge no-sparge må man nesten meske med mer vann for å få nok til slutt. Da er det fort at væskenivået overstiger høyden på maltsylinderen, og det blir ikke noe fossefall.
 
Jeg var brygget med en kamerat rett før jul. Han har en BB30 og en BB60, og jeg en Igloo. Han hadde modifisert BB'ene med kina pumpe for sirkulasjon, og det var rimelig mye splashing på grunn av dette på dette systemet også. Vil tro det var like mye som på en Speidel. Om jeg går et drøyt år tilbake i tid, så hadde jeg ikke hørt om LODO i det hele tatt, men i løpet av en lei omgang med ManFlu i romjulen ble jeg hekta på å skaffe meg informasjon om dette. Det er ikke rent lite som skal til for å si det forsiktig. Denne tråden har i hvert fall sparket i gang nysgjerrigheten min, og til helgen har jeg en Speidel 20 og skal brygge samme sett med PaleAle i fra Ølbrygging som den jeg brygget uka før jul. Skal ta vare på et par flasker som skal lagres kaldt og et par flasker som skal lagres i romtemperatur fram til sånn ca april, og så skal jeg se om jeg klarer å smake forskjell på oksidasjon på denne. Vet det ikke er en lys letthumlet lager, men den er relativt lett til å være en Pale Ale med relativt lite humle til å være en APA i dag.
 
Ja, dersom man skal brygge no-sparge må man nesten meske med mer vann for å få nok til slutt. Da er det fort at væskenivået overstiger høyden på maltsylinderen, og det blir ikke noe fossefall.
Vil det ikke fortsatt være en del bevegelse på overflaten? Det bør vel være nok til å plukke opp oksygen? Leste et inlegg av Lindh hvor han ser for seg en slags flyende lokk som viler på toppen av mesken og ikke eksopenerer denne for oksygen. I hvert fall veldig redusert. Han hadde ikke noe klart svar på det, men tanken virker jo god.
 
Min LODO bryggedag har jeg skrevet litt om her
Vil det ikke fortsatt være en del bevegelse på overflaten? Det bør vel være nok til å plukke opp oksygen? Leste et inlegg av Lindh hvor han ser for seg en slags flyende lokk som viler på toppen av mesken og ikke eksopenerer denne for oksygen. I hvert fall veldig redusert. Han hadde ikke noe klart svar på det, men tanken virker jo god.
Andre har laget for Speidel i LODO forumet mener jeg å huske
https://forum.norbrygg.no/threads/low-dissolved-oxygen-brewing.33642/page-2

Ja, du plukker opp mere oksygen. Hvor mye og om det vil ha noe å si for resultatet er nok avhengig av det enkelte bryggesystem og bryggeprosessen
 
Sist redigert:
Ja, dersom man skal brygge no-sparge må man nesten meske med mer vann for å få nok til slutt. Da er det fort at væskenivået overstiger høyden på maltsylinderen, og det blir ikke noe fossefall.

Ja, det er greit. Jeg var nok litt uklar. Det jeg lurte på var om du kan meske så tynt også når du ikke driver med no sparge at du unngår fossefallet, eller om det blir for stor ubalanse mellom meskevann og skyllevann.
 
Vil det ikke fortsatt være en del bevegelse på overflaten? Det bør vel være nok til å plukke opp oksygen? Leste et inlegg av Lindh hvor han ser for seg en slags flyende lokk som viler på toppen av mesken og ikke eksopenerer denne for oksygen. I hvert fall veldig redusert. Han hadde ikke noe klart svar på det, men tanken virker jo god.
Flyende lokk som hviler på toppen av mesken ,pics or it did not happen ;-)

Link?
 
For en merkelig tråd. En til nød to som ikke får godt øl på speidelen og haugevis av spekulasjoner fra folk som ikke har speidel om hvorfor speidel ikke lager god vørter!

Speidel er solgt I bøtter å spann. Jeg vil tro at for de fleste som kjøper Speidel er dette bryggeutstyr nr. 2 dvs vi har erfaring også fra andre oppsett. Dersom Speidel virkelig hadde gitt dårlig vørter/øl ville dette vært kjent.

Det vil alltid være noen uansett utstyr som ikke liker det, som ikke synes de får til godt øl osv. Uansett utstyr og slik er det bare.

Myten om at speidel lager bedre øl er jeg derimot ikke med på. Det som er flott med speidel er at den gjør bryggedagen relativt enkel. Godt øl kan vi få av stort sett alle oppsett.

mvh
Bårdd
 
For en merkelig tråd. En til nød to som ikke får godt øl på speidelen og haugevis av spekulasjoner fra folk som ikke har speidel om hvorfor speidel ikke lager god vørter!

Speidel er solgt I bøtter å spann. Jeg vil tro at for de fleste som kjøper Speidel er dette bryggeutstyr nr. 2 dvs vi har erfaring også fra andre oppsett. Dersom Speidel virkelig hadde gitt dårlig vørter/øl ville dette vært kjent.

Det vil alltid være noen uansett utstyr som ikke liker det, som ikke synes de får til godt øl osv. Uansett utstyr og slik er det bare.

Myten om at speidel lager bedre øl er jeg derimot ikke med på. Det som er flott med speidel er at den gjør bryggedagen relativt enkel. Godt øl kan vi få av stort sett alle oppsett.

mvh
Bårdd
Da er det bare å konkludere med at trådstarter tar feil i sine spekulasjoner. Kan jo ikke bebreide at vi andre har prøvd å hjelpe til når noen ber om hjelp
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp