Brede
Norbrygg-medlem
Jeg gikk over til Braumeister i mai i år. Etter at jeg har begynt å brygge på Braumeister har ølet jeg lager gått ned i kvalitet, spesielt de maltdrevne ølene holder lavere kvalitet. Det jeg syntes mangler er kraftig og rene smaker av diverse malttyper som tidligere har hatt sine særpreg. Alt virker litt "muddled" på Braumeister ølene... Prosessen på kald siden er ellers helt lik med lukket gjæring og lukket overføring fra Speidel kar og til fat.
Laget en Wee Heavy med BIAB i en SS brewtech kjele for en måned siden som igjen var på forventet nivå...
Det er mulig det er helt tilfeldig, men nå har jeg sikkert en 10 batcher på Braumeister 50en og ingen har vært spesielt lovende, da også på oppskrifter som er tried and tested på gammelt oppsett.
Jeg mistenker at Speidel fontenen som renner nedover sidene av maltrøret eksponerer vørteren for en relativt stor mengde oksygen under mesking. En doppelbock som nylig er brygget syntes jeg har en minimal smak av papp noen uker etter brygging... Veldig rart. Aldri opplevd maltdrevne øl som er oksidert i eget bryggeri.
Vurderer å kvitte meg med hele røkla og bytte ut med 3 kjelers da jeg tydeligvis ikke klarer å lage høy kvalitets øl på Speidelen og begynner å bli lei av å kaste bort tid på maskinen. Er det noen som har vunnet priser med øl laget på Braumeister?
Jeg har ikke Speidel men vet at Per Arne Nonsvik bruker Speidel og han har jo gjort reint bord i klassisk juleøl 2 år på rad og lager meget gode maltdrevne øl fulle av kompleksitet. Så hva som er ditt problem er ikke lett å forstå.
Har du merket noen forskjell på utgjæringen etter du begynte med Speidel ?