For ordens skyld så blir pH målt og justert til 5.2. Skyllevann blir også justert.
For ordens skyld så blir pH målt og justert til 5.2. Skyllevann blir også justert.
Ja, såklart .Antar du bruker ph-meter og ikke strips?..
Ja, såklart .
Ja, den blir mer uklar. Årsaken er jo at alt rusk som ellers ville samlet seg på toppen av maltsenga blir liggende under det nederste filteret i Speidels nedenfra-og-opp-system. Når du så løfter opp maltrøret får du jo tilbake hver eneste mikroskopiske rusk som i en ovenfra-og-ned-løsning ville vært fjernet fra vørteren.det er som du sier at man antagelig drar med seg mye rusk når man skyller. Usikker på hva effekten av det er skrev:Det er klart at den omvendte gjennomstrømmingen av vørter gjennom mesken (oppover) er noe bare Speidel har og gjør at mesken ikke får ligge i ro. Men om det har noen betydning..? Vørteren blir ihvertfall mer uklar.
Jeg har opplevd noe som ligner det du beskriver ved overgang til Grainfather. Samme oppskrift gir annerledes øl. Ikke like kompleks smak og ved litt høy mesketemp får jeg dårligere utgjæring.
Teorien er enkel: temperaturstyringen er for god. Den er så nøyaktig at hele maltsengen har eksakt samme temperatur gjennom hele meskingen, og da tror jeg man får trukket ut mer endimensjonale smaker. Jeg tror derfor at stegmesking er en mulig løsning. Jeg har et øl til gjæring nå som jeg ihvertfall har to steg på i tillegg til utmesk, og har foreløpig trua.