Lager Braumeister dårlig vørter?

Regner med det er ironisk ment, men løsligheten av oksygen i vann ved mesketemp er lav. Jeg bruker å koke opp vann og la det senke seg til innmesk temp ja. Plasking vil jo ikke frigjøre noe oksygen da metningen i lufta er mye høyere enn i vørteren. Det vil dog inntrodusere nytt oksygen til enhver tid. Det som frigjør oksygen er å øke temp på væsken. Når vørteren er kokt så er den så og si oksygenfri grunnet høy temp. Det blir samme effekten du ser når du prøver å sjenke øl fra fat ved romtemperatur... CO2 som vil ut.

I tidligere oppsett mesket jeg med sirkulasjon, men da ble det sirkulert fra bunn og godt under væskesøylen i toppen. Da vil hvertfall oksygentilførselen være mindre.

Som et eksempel så kan man se på akvarium, om du sirkulerer med filterpumpe så det hele tiden er overflateagitasjon så lever fisken godt. Om jeg pumper fra bunn og prøver å lage så lite strøm i overlaten så blir fisken uvel eller dævver av oksygenmangel ganske fort.
 
Sjekk ut siden til Gustav Lindh http://www.lindhcraftbeer.com Han brygger på 50l Speidel. Mye lyst øl. Han lager vanvittig flotte øl så vidt jeg har skjønt. I tillegg er han svært vitenskapelig i sin tilnærming til brygging. Siden hans er en fryd for øyet. Jeg har brygget på Speidel, netthandelen og BB60. Jeg vil ikke si jeg er erfaren, men har aldri opplevd at ølet i fra speidelen er dårligere. Med sirkulasjonspumpe innbiller jeg at vørteren har ganske lik eksponering i forhold til luft på disse tre maskinene. Tykkelsen på mesken har lite til ingenting å si så lenge alt meskevann sirkulerer gjennom malten i tilstrekkelig grad. Jeg ville sjekket at mesken har greie pH verdier gjennom økten. En tynn mesk kan få noe høyere pH enn en tykk. Dette kan bety noe muligens. Når jeg har brygget no sparge BIAB har faktisk mesken vært i overkant hva gjelder pH. Det kan og være vannkilden min. De to beste hjemmebryggene jeg har smakt har begge vært brygget på Speidel. Dessverre ikke av meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For ordens skyld så blir pH målt og justert til 5.2. Skyllevann blir også justert. :)

Da vet jeg neimen ikke. Du kan jo sjekke med Gustav. Ser at han nå og da er inne på det norske Speidelforumet på FB. Synd at det funker dårlig for deg. Håper du finner ut av det og eventuelt oppdaterer tråden i så fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det gamle oppsettet lå nok på ca 80%-85%. Det var ikke Biab. Nå har jeg kun Biab og Speidelen igjen. Med biab pleier jeg å tappe av vørter til ny kokekjele og gjøre batchsparge ved å skylle med posen fortsatt i meskekjelen. Det kan jo være noe der...
 
Jeg har en annen teori, men først et spørsmål (som er ganske ledende): Hvordan styrer/styrte du mesketemperatur på henholdsvis BIAB, det gamle bryggeriet og nå på Speidelen?
 
Speidelen har jo sin egen styring...
Jeg har sjekket temp og den er ganske spot on.

I Biab så bruker jeg digital probe kalibrert med isvann. Kjelen er isolert... Tempen er således ganske stabil igjennom en times mesk.

Gjør utmesk på begge.
 
Jeg har opplevd noe som ligner det du beskriver ved overgang til Grainfather. Samme oppskrift gir annerledes øl. Ikke like kompleks smak og ved litt høy mesketemp får jeg dårligere utgjæring.
Teorien er enkel: temperaturstyringen er for god. Den er så nøyaktig at hele maltsengen har eksakt samme temperatur gjennom hele meskingen, og da tror jeg man får trukket ut mer endimensjonale smaker. Jeg tror derfor at stegmesking er en mulig løsning. Jeg har et øl til gjæring nå som jeg ihvertfall har to steg på i tillegg til utmesk, og har foreløpig trua. :)
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Det er 3800w induksjon jeg bruker på kjelen også er vel Speidel elementene på 3200w? Det er litt lite for 50 liter føler jeg, lager 25ish med Biab. Men med isolasjonskappen på Speidelen så blir avdampingen innenfor i forhold til startvolum. Hvertall i teorien.
 
det er som du sier at man antagelig drar med seg mye rusk når man skyller. Usikker på hva effekten av det er skrev:
Det er klart at den omvendte gjennomstrømmingen av vørter gjennom mesken (oppover) er noe bare Speidel har og gjør at mesken ikke får ligge i ro. Men om det har noen betydning..? Vørteren blir ihvertfall mer uklar.
Ja, den blir mer uklar. Årsaken er jo at alt rusk som ellers ville samlet seg på toppen av maltsenga blir liggende under det nederste filteret i Speidels nedenfra-og-opp-system. Når du så løfter opp maltrøret får du jo tilbake hver eneste mikroskopiske rusk som i en ovenfra-og-ned-løsning ville vært fjernet fra vørteren.
 
Jeg har opplevd noe som ligner det du beskriver ved overgang til Grainfather. Samme oppskrift gir annerledes øl. Ikke like kompleks smak og ved litt høy mesketemp får jeg dårligere utgjæring.
Teorien er enkel: temperaturstyringen er for god. Den er så nøyaktig at hele maltsengen har eksakt samme temperatur gjennom hele meskingen, og da tror jeg man får trukket ut mer endimensjonale smaker. Jeg tror derfor at stegmesking er en mulig løsning. Jeg har et øl til gjæring nå som jeg ihvertfall har to steg på i tillegg til utmesk, og har foreløpig trua. :)

Hva med trua nå? Så at denne påstanden dukket opp i denne tråden nylig også: https://forum.norbrygg.no/threads/endre-meskeskjema-allgrain-oppskrift.38573/#post-436145

Jeg skal ikke tvert avvise teorien, men jeg er vel litt tvilende. Hva slags/hvilke smaksstoffer skulle det være snakk om?

Den nøyaktige temperaturstyringa gir deg bedre mulighet til å få akkurat den fordelinga du ønsker mellom gjærbart og ugjærbart sukker. Men det kan jo ikke gjøre ølet mer endimensjonalt. Du kan jo uansett bare få ett bestemt forhold mellom sukkerartene.

Om jeg kjører en ettstegsmesk på 67 grader, så er jeg nok innom temperaturer litt over, og så synker den gjerne en grad eller to, også, og siden temperaturen hele tida varierer en del internt i mesken, så dekker jeg nok et spekter på en fire-fem grader - men det meste ligger likevel innenfor et par grader. Kan det gjøre så stor forskjell?

Men erfaringa av et mer endimensjonalt øl må jo ha en årsak:).
 
Tilbake
Topp