Lager Braumeister dårlig vørter?

Det var jo spekulasjoner og synsinger jeg ville ha? Jeg mener ikke å støte Speideladelen unødvendig ved å snakke ned maskinen, men jeg er altså ikke fornøyd, om du er fornøyd så flott det.

Interresant dette med å kjøre no sparge og fylle over røret. Det skal jeg jaggu prøve på nesten gang? Hvordan gjør dere det i praksis? Fyller på mer vann etter at malten er hatt i?

Og for igjen skrive så er prosessen på kald side like som tidligere med riktig gjærmengder, starter, O2 med brusestein, kjøleskap med kalibrert STC, lukket gjæring, lukket overføring til fat. Brygg satt på annet oppsett gir etter hva jeg mener et bedre øl, med akkurat samme behandling på kald side.
 
Sist redigert:
Ja, det er greit. Jeg var nok litt uklar. Det jeg lurte på var om du kan meske så tynt også når du ikke driver med no sparge at du unngår fossefallet, eller om det blir for stor ubalanse mellom meskevann og skyllevann.

Vel ja, hender av og til jeg gjør det når jeg lager berlinere. Ellers ikke så vanlig, kommer an på styrke, andel skyllevann man vil bruke o.l. Kan jo i prinsippet gjøre det med alle øl, om man bruker ekstra tid/effekt på å koke bort det ekstra vannet etterpå. Litt avhengig av hvilke myter man velger å tro på, om man er mest redd for tynn mesk, hsa, osv...
 
Snip..

Interresant dette med å kjøre no sparge og fylle over røret. Det skal jeg jaggu prøve på nesten gang? Hvordan gjør dere det i praksis? Fyller på mer vann etter at malten er hatt i?

Det jeg har gjort er å fylle opp med meskevann+skyllevann, varme opp alt til innmesktemp, tappe ut noen liter hvis nødvendig, gjøre innmesk, på med filter og slikt og så helle vann tilbake.

Dette var måten jeg fulgte når jeg brygget pils til Norbrygg sitt oslomesterskap i pils 2017, hvor jeg ble bedømt til å ha levert den nest beste pilsen [emoji4]

Peram


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det var jo spekulasjoner og synsinger jeg ville ha? Jeg mener ikke å støte Speideladelen unødvendig ved å snakke ned maskinen, men jeg er altså ikke fornøyd, om du er fornøyd så flott det.

Interresant dette med å kjøre no sparge og fylle over røret. Det skal jeg jaggu prøve på nesten gang? Hvordan gjør dere det i praksis? Fyller på mer vann etter at malten er hatt i?

Og for igjen skrive så er prosessen på kald side like som tidligere med riktig gjærmengder, starter, O2 med brusestein, kjøleskap med kalibrert STC, lukket gjæring, lukket overføring til fat. Brygg satt på annet oppsett gir etter hva jeg mener et bedre øl, med akkurat samme behandling på kald side.
Her står det noe om hvordan jeg gjorde det. https://forum.norbrygg.no/threads/nosparge-pa-speidel.16031/#post-163408 Samt en lenke i tråden til en svenske sommbrygger slik.
 
Jeg mistenker at Speidel fontenen som renner nedover sidene av maltrøret eksponerer vørteren for en relativt stor mengde oksygen under mesking. En doppelbock som nylig er brygget syntes jeg har en minimal smak av papp noen uker etter brygging... Veldig rart. Aldri opplevd maltdrevne øl som er oksidert i eget bryggeri.
Jeg har vært å brygget hos et kommersielt bryggeri (etter seier i konkurranse). Den eksponeringen du sikter til er ingenting sammenlignet med hvordan vørteren blir pumpet fra kar til kar hos disse. Jeg spurte faktisk om akkurat dette, og de mente det ikke var nødvendig å bekymre seg for det lille hos speidelen under meskingen, tvert imot!
 
Sist redigert:
Det vil vel variere fra bryggeri til bryggeri, utstyrsavhengig... Jeg skal egentlig til et kommersielt bryggeri og brygge jeg også som en premie fra en bryggekonkuranse jeg vant for lenge siden (ikke med Speidel øl :rolleyes:), men har ikke fått surret meg til det enda. Så da skal jeg skal se på hva som gjøres der med tanke på HSA.
 
Haha - føler det er mer fornærmende å bli kalt adel enn at bryggemaskinen jeg brygger på blir kritisert =D

Kan det være en mulighet å kjøre manuell mesking hvor man begrenser sirkuleringen? Jeg antar det potensielt kan redusere utbyttet, mulig det kan ha andre bi-effekter også?

Hvis man ser bort ifra oksideringsteorien, må det vel nesten være noe annet med selve meskeprosessen. Du nevner spesielt maltdrevne øl, og de eksemplene jeg har sett er øl jeg vil anta er utenfor "standard OG-potensial" for en "standard mesk" i speidel? Kjører du da dobbelmesk, tilsetter spraymalt osv? Er maltet med fra start i mesken, eller tilsetter du etterhvert? Mørke malt i siste del av mesken, f.eks.? Hvordan er dette sammenlignet med tidligere oppsett?

For de som har lest den mest avanserte bryggelitteratur - hvis pH, temperatur osv er riktig - hvilke andre faktorer spiller inn her? Kan en annen mesk trenge en annen vannjustering (ioner osv) for å gi samme resultat?

Synes dette var et interessant spørsmål, selv om jeg stort sett har vært fornøyd med de ølene jeg har brygget på Speidel - man ønsker jo alltid å få til noe bedre. Har også hatt noen problemer med å få helt ønsket resultat på porters og stouts, men har antatt dette har vært oppskriftsproblemer eller annet, og har heller ikke direkte sammenligningsgrunnlag med andre oppsett.

Til slutt vil jeg jo bare legge til at man har jo forskjellig smakssans og preferanser, så selv om kvaliteten kan være lik på to øl, kan man jo foretrekke smaksprofilen fra et brygg fremfor et annet. Om man etter et gitt antall brygg ikke oppnår det man ønsker, er vel ikke bryggemaskinen riktig for deg..Det blir jo et spørsmål om hvor lenge man gidder å tweake seg fram til ønsket resultat når man hadde noe som gav det man ønsket tidligere.
 
Da er Speidelen for lengst solgt unna. Byttet ut med 3 kjeler Brewtech og Chugger center pumpe.

Må dessverre si at de to første ølene jeg har laget, en doppelbock og en pils er tilbake til kvaliteten som jeg holdt før Braumeister eraen. Skal ikke repetere hva som er forskjellene i opplevelsen av ølene da jeg har skrevet nok om det i denne tråden. Men det er godt å få bekreftet at maskinen var en variabel i at ølet plutselig gikk ned i kvalitet, da spesielt for maltdrevne øl.

Det jeg også legger merke til nå er at gjærbarheten på vørteren er mye høyere også for tilsvarende mesketemperatur som Speidelen. Så jeg må nok begynne å meske høyere. Meskekjelen jeg bruker nå er kun isolert og daler omtrent 1c i løpet av en time, trenger således ingen oppvarming. Jeg mistenker at Speidelen sine varmeelementer øker temperaturen på den tynne delen av mesken nok rundt varmelementene til at konverteringen skjer på en annen temperatur enn forventet? Vet ikke, bare en hypotese. Og ja, alle termometere er kalibret og Braumeisteren er også kontrollert ved å måle temperatur i midten av mesken (som tilsynelatende var riktig i forhold til set verdi).

Også godt å slippe å løfte opp maltrør og manhandle det rundt omkring.:)
 
Da er Speidelen for lengst solgt unna. Byttet ut med 3 kjeler Brewtech og Chugger center pumpe.

Må dessverre si at de to første ølene jeg har laget, en doppelbock og en pils er tilbake til kvaliteten som jeg holdt før Braumeister eraen. Skal ikke repetere hva som er forskjellene i opplevelsen av ølene da jeg har skrevet nok om det i denne tråden. Men det er godt å få bekreftet at maskinen var en variabel i at ølet plutselig gikk ned i kvalitet, da spesielt for maltdrevne øl.

Det jeg også legger merke til nå er at gjærbarheten på vørteren er mye høyere også for tilsvarende mesketemperatur som Speidelen. Så jeg må nok begynne å meske høyere. Meskekjelen jeg bruker nå er kun isolert og daler omtrent 1c i løpet av en time, trenger således ingen oppvarming. Jeg mistenker at Speidelen sine varmeelementer øker temperaturen på den tynne delen av mesken nok rundt varmelementene til at konverteringen skjer på en annen temperatur enn forventet? Vet ikke, bare en hypotese. Og ja, alle termometere er kalibret og Braumeisteren er også kontrollert ved å måle temperatur i midten av mesken (som tilsynelatende var riktig i forhold til set verdi).

Også godt å slippe å løfte opp maltrør og manhandle det rundt omkring.:)
Pittelitt på siden, men jeg gikk over til Grainfather når det var Black Friday-salg i fjor. Ølene tapte seg i kvalitet i forhold til tidligere brygg på klassisk 3-kjele oppsett. Jeg er rimelig sikker på at jeg ville ha fått bedre øl om jeg ble mer vant med utstyret og endret bryggeprosessen som nødvendig, men jeg har bestemt meg for å gå tilbake til 3-kjele oppsett, men å bruke GF til mesking. Litt overkill, men fikk den til en god pris, og får da stålkontroll på meskesteg og slikt. Og kan da gå tilbake til partiskylling som jeg i alle år har bedrevet og hatt stor suksess med. Jeg liker ikke helt skyllingen på GF/Speidel og liknende.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp