Beregning av lengde på linje til tappekraner

Er der noen som benytter disse https://www.bryggselv.no/ølslanger/400619/ølslange-ubs-3-16-id-3-16-od-7-16 slangene i sin tappelinje? Hvilken lengde har dere i så fall? Jeg liker at de er myke, og således enklere å organisere oppi keezeren. Har ikke funnet den optimale lengden enda kan en si... Har en på 2 meter som blir mye skum, og en på 3,5 som nå fungerer uten så mye skum, men ølet virker noe dødt når det kommer frem. Så en plass mellom der bør det ligge.
Brukte forløperen for lenge siden. Mener det var 4 meter. Funker forsåvidt helt OK, men har gått over til 2 meter 3/16" OD.
 
jeg bruker ingen kalkulator men 1,5-2,5 meter (tar det jeg har) 3/8 pex rør og 3,5-5 meter 3/8 pvc slanger.
Så er det det at når jeg snakker om rør så er det ytre dia. og slange indre dia.
Du får ikke et flatere øl fordi du har gått opp fra 3 meter til 5 meter tappeslange.
Du vil nok alltid få skum på første halvliter hvis det er varmere i kranen enn ellers i ølet inntil den og er nedkjølt.

EDIT: fikk av en eller annen grunn opp dette gamle spørsmålet :)
 
Sist redigert:
Jeg har konkludert med at den optimale lengden er fra fatet i kjelleren og opp i krana i stuen. Har glykol kjøling på tappelinjen som er isolert med rør isolasjon. Det viser seg att det var egentlig nesten bortkasta. Får litt skumm på første ølet deret helt ok (kranene er varme og første meteren er varm uten kjøling, 30 cm om jeg har på kjølingen
 
jeg bruker ingen kalkulator men 1,5-2,5 meter (tar det jeg har) 3/8 pex rør og 3,5-5 meter 3/8 pvc slanger.
Så er det det at når jeg snakker om rør så er det ytre dia. og slange indre dia.
Du får ikke et flatere øl fordi du har gått opp fra 3 meter til 5 meter tappeslange.
Du vil nok alltid få skum på første halvliter hvis det er varmere i kranen enn ellers i ølet inntil den og er nedkjølt.

EDIT: fikk av en eller annen grunn opp dette gamle spørsmålet :)
Takker alle for svar, har vært å kjøpt inn pex nå, så skal jeg prøve å feile litt. De på bryggselv mente at om man hadde for mye motstand i røret (altså for langt) kunne man få ut et flatt øl. Det var litt derfor jeg spurte.

Edit: Vesentlig billigere blir det også med pex rør og JG koblinger.
 
Jeg har konkludert med at den optimale lengden er fra fatet i kjelleren og opp i krana i stuen. Har glykol kjøling på tappelinjen som er isolert med rør isolasjon. Det viser seg att det var egentlig nesten bortkasta. Får litt skumm på første ølet deret helt ok (kranene er varme og første meteren er varm uten kjøling, 30 cm om jeg har på kjølingen

Med 3/16 pex blir volumet med varmt øl så lite at det ikke bryr meg.
 
Tilbake
Topp