Wyeast 2565 - Kölsch gjær

Brulosopher's best blonde på beersmith evt brulosophy.com. Den ble snasen den. Tror den egentlig skal gjære på 14 grader, men jeg lot den stå på 18 grader og den ble godt mottatt av pilsdrikkere.
 
Prøvde forøvrig å repitche kolschgjæren fra den nevnte blonden i en weissbier, det ble ikke spesielt vellykket, men skal ikke utelukke at det kan ha vært en infeksjon, for den ble ganske syrlig.
 
Jeg brygget kølsch (med wlp029) fordi jeg skulle brygge rauchbier (Sclenkerla-type). Kølschen ble bra, og kanuchbier'en ser ut til å bli veldig bra! Går snart til lagering, så det er langt fram, men jeg tar sjansen på å si at kølschgjær funker særdeles godt til rauchbier, som jo egentlig er et lagerøl.

Rauchbier er litt spes, men liker du det, er dette en utmerket sjanse.
 
Gjæren ble gjenbrukt til en amber som har stått til gjæring i kjelleren i en drøy uke nå. Skal prøve å huske på å si noe om resultatet her, når denne er drikkeklar
 
Prøvde meg på en oktoberfest med WLP029 etter en oppskrift fra Brulosopher som visstnok vant en pris http://brulosophy.com/recipes/moktoberfest/

Ble et drikkbart øl, men langtfra så ren i smaken som en lager. Kan jo være min feil også, men nå handler jo alt hos nevnte kar om å prøve snarveier/utfordre etablerte bryggeprosedyrere og ikke om å prøve ut hva som gir best mulig øl. Off topic, men de eksperimentene tar jeg til etteretning, men har sluttet å følge selv i min jakt på det beste ølet.

Gjæret WLP029 på 14.5 grader for nevnte oppskrift
 
Skal sette en Blonde Ale med Wyeast 2565 lørdagsmorgen. Har ikke kjøleskap å sette bøtta i så det må bli i en bod som holder jevnt 19-20 grader, boden er i øverste etasje så gulve holder lik temp. Tenker å pitche gjæra på ca 13-14 grader for så å sette bøtta på boden. Blir det veldig feil? Ser at 2565 kan gjære kaldt og skulle jo helst ha holdt 13-16 gjennom hele gjæringa. Bør jeg vurdere blow-off tube? Er mitt første brygg så her gjelder nok Murphy's lov.

Oppskrifta er basert på Brulosofen sin Best Blonde Ale og OG er planlagt til 1.046. Gjæren pitches fra gjærstarter.
 
Sist redigert:
Mesk på 65,5°C i 60 minutter (14 liter)
Skyll på 76°C water (19 liter)
4440g malt totalt.

Det blir kansje litt trangt i en 36 liters kjele? (BIAB)
Hvordan trikser jeg dette til?
 
Skal sette en Blonde Ale med Wyeast 2565 lørdagsmorgen. Har ikke kjøleskap å sette bøtta i så det må bli i en bod som holder jevnt 19-20 grader, boden er i øverste etasje så gulve holder lik temp. Tenker å pitche gjæra på ca 13-14 grader for så å sette bøtta på boden. Blir det veldig feil? Ser at 2565 kan gjære kaldt og skulle jo helst ha holdt 13-16 gjennom hele gjæringa. Bør jeg vurdere blow-off tube? Er mitt første brygg så her gjelder nok Murphy's lov.

Oppskrifta er basert på Brulosofen sin Best Blonde Ale og OG er planlagt til 1.046. Gjæren pitches fra gjærstarter.
Mesk på 65,5°C i 60 minutter (14 liter)
Skyll på 76°C water (19 liter)
4440g malt totalt.

Det blir kansje litt trangt i en 36 liters kjele? (BIAB)
Hvordan trikser jeg dette til?

Alt det der burde gå bra, så lenge du bare ikke skal ha alt vannet og malten i gryta samtidig. Men siden du snakker om å skylle, så regner jeg med at du ikke skal det.

Tror ikke du trenger noen blow off-tube. Kølschgjær oppfører seg noenlunde dannet:). Du vil nok få en del fruktighet fra gjæren på den temperaturen. Det går vel greit med den oppskriften. Men den veldig reine, lagerliknende smaken som du får fra kølschgjæren når du gjærer den lavt nok, får du nok ikke.

Hva slags meskemetode bruker du?
 
Litt avhengig av hvor god kok du får så kan det gå bra mtp kjelestørrelse, men det er overhengende sannsynlighet for at du må røre ganske aktivt de første 15 - 30 min for å unngå at det koker over.

Jeg brygger også biab, dog mindre kjele. Jeg bruker mer vann til mesk og mindre til skylling, men det spiller vel liten rolle, og er sikkert avhengig av hvordan oppsett du bruker.
 
Alt det der burde gå bra, så lenge du bare ikke skal ha alt vannet og malten i gryta samtidig. Men siden du snakker om å skylle, så regner jeg med at du ikke skal det.

Tror ikke du trenger noen blow off-tube. Kølschgjær oppfører seg noenlunde dannet:). Du vil nok få en del fruktighet fra gjæren på den temperaturen. Det går vel greit med den oppskriften. Men den veldig reine, lagerliknende smaken som du får fra kølschgjæren når du gjærer den lavt nok, får du nok ikke.

Hva slags meskemetode bruker du?

BIAB, "...bruker" blir litt feil, har aldri brygget før :)
 

Jo, men BIAB er så mangt:). Jeg har i alle fall ikke klart for meg hva som er, og hva som ikke er, BIAB.

Korsom er: Malten tar opp plass i kjelen. Gang vekta med 0,65, så får du det ekstra volumet, som du må legge til vannmengden for å finne ut totalvolumet til mesken din.
 
Litt avhengig av hvor god kok du får så kan det gå bra mtp kjelestørrelse, men det er overhengende sannsynlighet for at du må røre ganske aktivt de første 15 - 30 min for å unngå at det koker over.

Jeg brygger også biab, dog mindre kjele. Jeg bruker mer vann til mesk og mindre til skylling, men det spiller vel liten rolle, og er sikkert avhengig av hvordan oppsett du bruker.
Antiskummemiddel er kjøpt inn :)
 
Jeg bruker pose til malten, som jeg drar opp når meskingen er over. Vil da si at jeg «brygger i en bag» det skiller dog veldig hvordan folk løser skyllingen. Noen har en kjele som er stor nok og fyller den med skyllevann, jeg skyller gjennom maltposen i et dørslag over kjelen, som forøvrig brukes til mesk og kok. Mange veier til Rom med andre ord
 
Jo, men BIAB er så mangt:). Jeg har i alle fall ikke klart for meg hva som er, og hva som ikke er, BIAB.

Korsom er: Malten tar opp plass i kjelen. Gang vekta med 0,65, så får du det ekstra volumet, som du må legge til vannmengden for å finne ut totalvolumet til mesken din.
Det blir ganske nøyaktig 35,86liter i en kjele på 36 liter. Hørtes trangt ut... Men, jeg skal jo ut med posen etterhvert så da vil det jo synke et par liter trur jeg :confused:
 
Tilbake
Topp