Wyeast 2565 - Kölsch gjær

Skal brygge min andre Kølsch i dag og tenkte derfor å bruke gjæren fra batch #1.

Kølsch gjæren legger seg på toppen av gjæringskaret og mindre i bunn av karet.

Vil det fungere tilfredsstillende å pitche gjæren som er topphøstet, eller burde jeg også pitche noe av den dekanterte gjæren.

Det er i grunn minimalt med bunnfelt gjær (ca 2cm i en 1L kolbe).

PS! Gjær fra batch #1 ble høstet i går.
 
Jeg har hatt en kolsch stående til gjæring i tre uker nå. OG var 1048 og SG er nå 1014, jeg hadde forventet å få den ned på 1008. Den har Gjæret på 16 grader og jeg brukte to pakker wyeast kolsch gjær. Og oksiderte som vanlig.. Det som jeg syns er underlig er at nå er det et ganske solid skum/ gjær lag som dekker hele toppen. Dette har ikke hendt før.
Jeg har laget denne oppskriften flere ganger og den har alltid kommet lenger ned samt at det ikke har vært noe skum på toppen når gjæringen er ferdig..

Har noen en forklaring ??

Jeg er også i tvil om jeg skal ha den over på fat i dag, eller heve tempen litt og gi den noen dager til..
 
Jeg satte min kolsch samme uke som bernts. Lot den stå i 16 dager på 15/16 °C.
Brukte en starter på 1,5 liter. Insistere med visp lenge. FG endte på 1,012.
Muligens litt høyt, men iflg. beersmith skal den ligge på rundt 5%.
Den hadde ingen ulukt og hadde noe jeg ville ha kallt en ren lager aroma uten diacetyl.
Har nå satt ut fatet i garasjen for modning i 4-6 uker, så skal den filtreres.  :)
 
Brygget en Kølsch for 14 dager siden. Fikk høyere utbytte enn forventet og endte på OG 1060. Brukte Wyeast 2565 Kolsch gjær. Gjæringsaktiviteten har vært bra, se bildet, og den har stått til gjæring på 16-17 grader. Brygger vanligvis 22-23 liter av gangen, men det ble tydeligvis for mye for min gjæringsbeholder/hyttekjele på 25 l med denne gjæren. Vanligvis har jeg tappet mine brygg på flasker etter 14 dager, men det ser ut til at denne ikke er helt ferdig gjæret. Bør jeg vente med å tappe over, og evt hvor lenge bør den stå?
 

Vedlegg

  • Kolsch2dag.JPG
    Kolsch2dag.JPG
    250,5 KB · Sett: 429
  • Kolsch14dag.JPG
    Kolsch14dag.JPG
    336,1 KB · Sett: 427
Det er ikke uvanlig at det ligger litt skum på toppen, men mål SG  over to tre dager, er den uendret så kan du flaske...
 
SG målte jeg til 1010 idag så da valgte jeg å tappe over på flasker, hadde også blitt litt knapt med tid i neste uke.
Har gjæret på denne kjelen, har fungert bra tidligere, helt glatt innvendig og lett å rengjøre. Har bare lokk på under gjæringen.
Skal imidlertid gå over til en 30 l, må først få laget hull og montert inn en kran. Gjæret i plast tidligere, men synes det var vanskelig å holde de helt rene uten lukt.
 
Knut_E skrev:
Gjæret i plast tidligere, men synes det var vanskelig å holde de helt rene uten lukt.
Eg bruker plastdunker. Først skrubber eg den med oppvasksåpe og skyller. Deretter desifiserer eg den på 70grader i oppvaskmaskinen (uten vaskepulver/fjernet øverste "hylle"). Etter en runde der er all lukt vekke.
 
Krille skrev:
Eg bruker plastdunker. Først skrubber eg den med oppvasksåpe og skyller. Deretter desifiserer eg den på 70grader i oppvaskmaskinen (uten vaskepulver/fjernet øverste "hylle"). Etter en runde der er all lukt vekke.

Det gjør jeg også og det fungerer kjempebra  :ilike:
På bryggedagen hiver jeg oppi en liter ferdigblandet StarSan, "skumlegger" dunken
og heller overskytende av før vørteren helles i.
 
Det siste eg har begynt med, er at eg sprayer på med starsan etter at gjæringskaret har vært i oppvaskmaskien. Bare for å være på den sikre siden  :) Men eg er ikke helt sikker på om det er nødvendig
 
Jeg tror ikke jeg hadde våget å satse på disse rengjøringsmetodene...
Jeg bruker også plastdunker til å gjære oppi(enn så lenge >:D), og etter at jeg har hatt ølet på flaske eller fat, så vasker jeg det rent med varmt vann og bruker en myk svamp til å løsne dritt som henger på veggen, så skyller jeg godt, fyller opp hele gjæringskaret med varmt vann og PBW, lar det stå en times tid, heller ut og skyller godt. Så går jeg over en runde med Star-san, før det får luft tørke opp/ned til neste bryggedag.
På bryggedagen så gjentar jeg hele røklet, med da fyller jeg ikke opp med så mye PBW.. Sikkert overkill. men jeg har ikke hatt noen infeksjoner i noe øl til nå. Og det hadde vært utrolig kjedelig å fått ødelagt brygget pga dårlig rengjort gjæringskar/lokk/lås.
 
Bernts skrev:
Jeg tror ikke jeg hadde våget å satse på disse rengjøringsmetodene...
Jeg bruker også plastdunker til å gjære oppi(enn så lenge >:D), og etter at jeg har hatt ølet på flaske eller fat, så vasker jeg det rent med varmt vann og bruker en myk svamp til å løsne dritt som henger på veggen, så skyller jeg godt, fyller opp hele gjæringskaret med varmt vann og PBW, lar det stå en times tid, heller ut og skyller godt. Så går jeg over en runde med Star-san, før det får luft tørke opp/ned til neste bryggedag.
På bryggedagen så gjentar jeg hele røklet, med da fyller jeg ikke opp med så mye PBW.. Sikkert overkill. men jeg har ikke hatt noen infeksjoner i noe øl til nå. Og det hadde vært utrolig kjedelig å fått ødelagt brygget pga dårlig rengjort gjæringskar/lokk/lås.

Vel helt ærlig drev jeg også på sånn i starten, men det er noen fat/flasker øl siden.
Etterhvert som en tilegner seg viten om hvilken temp som tar rotta på hva, hvordan StarSan fungerer
og ikke minst at vi desinfiserer ikke steriliserer går en bryggedagen i møte uten lenger å "rense ihjel utstyret"  :laugh:
 
Mulig jeg ikke har vært flink nok med rengjøringen eller at plastbeholderen var for slitt, jeg hadde et par brygg hvor jeg mistenker infeksjon fra denne.

Etter at jeg begynte å bruke RF kjele som gjæringsbeholder har jeg ikke merket noe usmak på ølet. Vasker rent etter bruk. Før jeg heller opp i vørter desinfiserer jeg med Starsan og skyller med et par liter kokende vann, som jeg ruller rundt i karet og det varme vannet helles ut gjennom krana. Går ikke tilbake til plast.
 
Var å snopte på Bryggselv sine sider og kom over denne:  Wyeast 2575-PC Kolsch II,.

Er det noen som har brukt den, og VET hvor kaldt den kan gjære.
Selv har jeg kun brukt 2565..
Det hadde vært supert med noen tilbakemeldinger.
 
Tilbake
Topp