Wyeast 2565 - Kölsch gjær

Det blir ganske nøyaktig 35,86liter i en kjele på 36 liter. Hørtes trangt ut... Men, jeg skal jo ut med posen etterhvert så da vil det jo synke et par liter trur jeg :confused:

Det du kaller skylling, er altså egentlig fylling:p? Det er vel bare å holde av de siste to literne til du har fått ut posen. Det skulle ikke spille så stor rolle.

Det der ville jeg kalle "no sparge", dvs. "ingen skylling". Men jeg regner med at du har kran i gryta? Om du så har en liten falskbunn, eller eventuelt en bazooka, så kan du bare kjøre partiskylling (batch sparge) eller kontinuerlig skylling, og da har du mye større muligheter, dvs. da er det bare kokekapasiteten som setter grenser.
 
Det sies vel at malten drar til seg ca 1 liter per kilo, stemmer ikke det?

Riktig, men den fyller opp 0,65 ganger sin egen vekt, dvs. at totalvolumet av 1 kg malt og 1 liter vann blir 1,65 liter.

Den literen er det malten tar med seg ut av mesken. Men du kan jo redusere det tapet en del ved å klemme ut vørter av posen. (Ikke bry deg om at du har lest at du ikke skal gjøre det:).)
 
Det sies vel at malten drar til seg ca 1 liter per kilo, stemmer ikke det?
Om det stemmer får jeg pre boil volum på 28,6 liter. Høres veldig riktig ut. Tenker jeg deler skyllinga i to:
Mesker med 12 liter i kjelen, tilsetter 9,5liter etter 60 min. Løfter posen ut av kjelen i en mindre kjele, heller resterende 9,5 liter gjennom posen. løfter den og lar den renne godt av seg før jeg slår innholdet i den lille kjele over i den store.
 
Det du kaller skylling, er altså egentlig fylling:p? Det er vel bare å holde av de siste to literne til du har fått ut posen. Det skulle ikke spille så stor rolle.

Det der ville jeg kalle "no sparge", dvs. "ingen skylling". Men jeg regner med at du har kran i gryta? Om du så har en liten falskbunn, eller eventuelt en bazooka, så kan du bare kjøre partiskylling (batch sparge) eller kontinuerlig skylling, og da har du mye større muligheter, dvs. da er det bare kokekapasiteten som setter grenser.

Om det heter skylling vet jeg ikke men ser for meg det er rette ordet. Skyller jo gjennom maltposen for å få med mest mulig vørter. Fylling tenker jeg er å toppe kjelen med rent vann? eller?
Har kran på gryta men ingen falskbunn eller bazooka, derfor BIAB. I fremtiden suppleres det nok med en meskeboks og sikkert noen pumper og greier :)
 
Om det heter skylling vet jeg ikke men ser for meg det er rette ordet. Skyller jo gjennom maltposen for å få med mest mulig vørter. Fylling tenker jeg er å toppe kjelen med rent vann? eller?
Har kran på gryta men ingen falskbunn eller bazooka, derfor BIAB. I fremtiden suppleres det nok med en meskeboks og sikkert noen pumper og greier :)

Hvor mye forventer du å sitte igjen med etter kok?
 
Om det heter skylling vet jeg ikke men ser for meg det er rette ordet. Skyller jo gjennom maltposen for å få med mest mulig vørter. Fylling tenker jeg er å toppe kjelen med rent vann? eller?
Har kran på gryta men ingen falskbunn eller bazooka, derfor BIAB. I fremtiden suppleres det nok med en meskeboks og sikkert noen pumper og greier :)

Det greieste er vel å løfte posen med malten opp, la den renne av seg litt, og så ha den over ei gjæringsbøtte og fylle på skyllevannet der? La den stå en 10 minutters tid, og så løfte opp, og klemme ut det du kan av vørter i bøtta. Og så heller du vørteren fra skyllinga over i kjelen, der vørteren fra første runde allerede nærmer seg kokepunktet.

Jeg har en 36 liters kjele med en liten falskbunn, og så bruker jeg en meskepose. Mesker. Tapper ut. Fyller på nytt vann. Tapper ut. Dette blir "batch sparging". Resultatet skulle bli det samme som det jeg beskriver ovenfor; det er bare litt mindre sølete.
 
Det greieste er vel å løfte posen med malten opp, la den renne av seg litt, og så ha den over ei gjæringsbøtte og fylle på skyllevannet der? La den stå en 10 minutters tid, og så løfte opp, og klemme ut det du kan av vørter i bøtta. Og så heller du vørteren fra skyllinga over i kjelen, der vørteren fra første runde allerede nærmer seg kokepunktet.

Jeg har en 36 liters kjele med en liten falskbunn, og så bruker jeg en meskepose. Mesker. Tapper ut. Fyller på nytt vann. Tapper ut. Dette blir "batch sparging". Resultatet skulle bli det samme som det jeg beskriver ovenfor; det er bare litt mindre sølete.
Det hørtes jo ikke dumt ut! Må jeg ha falskbunn eller er det nok med posen? Blir å bruke en av de metodene ja :)
 
Det hørtes jo ikke dumt ut! Må jeg ha falskbunn eller er det nok med posen? Blir å bruke en av de metodene ja :)

Jeg tror du på en eller annen måte må få holdt posen/malten unna utløpet, så å ha bare posen oppi der, tror jeg funker dårlig. Falskbunnen, som er en konkav liten sil, skaper jo et rom under seg, og så tømmer du fra dette rommet via en slange koplet til en ventil i sentrum av falskbunnen. Du kan sikkert mekke en eller annen Petter Smart-løsning, men ellers er det jo greit nok inntil videre å bare flytte posen over i ei gjæringsbøtte. Det er en velprøvd metode.

Men du kan jo prøve å tappe med bare posen i kjelen. Går det så går det:).
 
Riktig, men den fyller opp 0,65 ganger sin egen vekt, dvs. at totalvolumet av 1 kg malt og 1 liter vann blir 1,65 liter.

Den literen er det malten tar med seg ut av mesken. Men du kan jo redusere det tapet en del ved å klemme ut vørter av posen. (Ikke bry deg om at du har lest at du ikke skal gjøre det:).)
Har tenkt til å klemme posen som om den skylder meg penger :mad:
Har ikke stort nok dørslag(enda en ting som må kjøpes), tenker å legge rista fra stekeovnen mellom kjelen og posen og klemme med et tungt skjærebrett.
 
Har tenkt til å klemme posen som om den skylder meg penger :mad:
Har ikke stort nok dørslag(enda en ting som må kjøpes), tenker å legge rista fra stekeovnen mellom kjelen og posen og klemme med et tungt skjærebrett.
Høres ut som opplegg for mye søl. Jeg bare løfter opp posen og klemmer med hendene.NB: Solide gummihansker fra Biltema.
 
Skulle brygga en kølsch i dag - men wyeast 2565 er jo umulig å få dekantert starterølet vekk fra:confused::mad:. Noen som har erfaringer med denne gjæren og dette problemet? Regner jo med at jeg bare får sette den kaldt og ta tida til hjelp, men hvor mye tid?

Har alltid brukt 029 før, men vil prøve denne, også. Har hørt at den skal være fruktigere. Stemmer det? Betyr ikke det i så fall at det er vanskeligere å komme nær idealet om "umerkelig" fruktighet med denne gjæren enn med 029?
 
Sist redigert:
Skulle brygga en kølsch i dag - men wyeast 2565 er jo umulig å få dekantert starterølet vekk fra:confused::mad:. Noen som har erfaringer med denne gjæren og dette problemet? Regner jo med at jeg bare får sette den kaldt og ta tida til hjelp, men hvor mye tid?

Har alltid brukt 029 før, men vill prøve denne, også. Har hørt at den skal være fruktigere. Stemmer det? Betyr ikke det i så fall at det er vanskeligere å komme nær idealet om "umerkelig" fruktighet med denne gjæren enn med 029?
Det høres jo ut som du resonerer riktig da :) Min Kölsch, med nødløsningen Safale K-97, er akkurat flyttet ut i ca. 20°C omgivelsestemperatur. Skal få noen dager her. Satte opprinnelig starter på 029, men den kom altfor sent i gang på magnetrøreren. Tror den kom i gang på 3dje dagen. Så, da får vi se hva K-97 gjør for godt/"ugodt" :)
 
Den flokkulerer særdeles dårlig den der... selv med gelatin og -1C tok det ekstremt lang tid for forrige kølschen å bli klar.
 
Den flokkulerer særdeles dårlig den der... selv med gelatin og -1C tok det ekstremt lang tid for forrige kølschen å bli klar.

Det ser ut som om starteren bør settes ei uke før bryggedag:p. Dette er det meest ekstreme jeg har sett.

Kan du si noe om hva du synes om den sammenlignet med wlp029 - når det gjelder smak, altså?
 
Jeg har ikke prøvd 029. Men 2565 syntes jeg var ganske fruktig. Syns ikke den ble spesielt «den lille subtile fruktighet» som det snakkes om. Jeg gjæret på 15C mener jeg.
 
Dersom du dekanterer før alt har bunnfelt, vil også ølet klarne tidligere. Du kvitter deg med noen av de minst flokulerende elementene. Det er lite trolig at dette vil påvirke FG i større grad
 
Jeg har ikke prøvd 029. Men 2565 syntes jeg var ganske fruktig. Syns ikke den ble spesielt «den lille subtile fruktighet» som det snakkes om. Jeg gjæret på 15C mener jeg.

15 skulle jo helt klart være innafor. Da får vi bare se hvordan det blir. Jeg måtte jo prøve denne, også - men det kan nok være at det blir å vende tilbake til 029, ja. Med den er det faktisk mulig å få et veldig reint øl - om enn ikke uten videre enkelt. (Nåja, nøkkelen er jo bare å pitche nok gjær, og gjære lavt:). Ikke fryktelig vanskelig, egentlig.)

@msevland Jeg tror det funker dårlig med denne. Tror den trenger god tid til å "sette seg" i tillegg til den tida den trenger til å bunnfelle seg. Hvis ikke blir det veldig mange barn med ut sammen med badevannet:confused:.
 
Tilbake
Topp