Hvor mye volum tar 1kg knust korn i utrørt mesk?

Trym

Norbrygg-medlem
Jeg prøver å regne ut hvor mye vann jeg skal starte meskingen med, og hvor mye som varmes opp for skylling.
Dette kan ofte gjøres enkelt eller med mange forskjellige kalkulatorer, med disse løsningene har et felles drawback: De tar ikke hensyn til mitt maksimale volum.
Jeg ønsker å sette sammen en formel som endrer antall L/kg malt for å holde mesken under 60L, og da må jeg vite hvor mye plass knust malt tar sammen med vannet.
Jeg prøvde en kalkulator for dette (https://www.rackers.org/calcs.shtml), men hvis jeg legger inn 9,6kg malt og 4,6875 L/kg, så sier den at mesken totalt tar rundt 42L volum. 9,6*4,6875=45L i bare vann, så den kalkulatoren stoler jeg ikke på.

Er det noen som har noen tall på hvor mye plass 1kg knust malt tar? Eventuelt noen som skal brygge i dag som kunne målt? Tips til måling: bruk en tommestokk og mål høyden på vannet før man tilsetter malt, og etter at malten er tilsatt. Forskjellen i Cm, antall kilo malt som ble tilsatt og diameteren på bryggeriet burde være nok til at jeg kan regne meg frem til resten.

Når jeg finner ut av dette kommer formelen inn her som en excel-kompatibel greie.
 
Jeg prøver å regne ut hvor mye vann jeg skal starte meskingen med, og hvor mye som varmes opp for skylling.
Dette kan ofte gjøres enkelt eller med mange forskjellige kalkulatorer, med disse løsningene har et felles drawback: De tar ikke hensyn til mitt maksimale volum.
Jeg ønsker å sette sammen en formel som endrer antall L/kg malt for å holde mesken under 60L, og da må jeg vite hvor mye plass knust malt tar sammen med vannet.
Jeg prøvde en kalkulator for dette (https://www.rackers.org/calcs.shtml), men hvis jeg legger inn 9,6kg malt og 4,6875 L/kg, så sier den at mesken totalt tar rundt 42L volum. 9,6*4,6875=45L i bare vann, så den kalkulatoren stoler jeg ikke på.

Er det noen som har noen tall på hvor mye plass 1kg knust malt tar? Eventuelt noen som skal brygge i dag som kunne målt? Tips til måling: bruk en tommestokk og mål høyden på vannet før man tilsetter malt, og etter at malten er tilsatt. Forskjellen i Cm, antall kilo malt som ble tilsatt og diameteren på bryggeriet burde være nok til at jeg kan regne meg frem til resten.

Når jeg finner ut av dette kommer formelen inn her som en excel-kompatibel greie.
Jeg regner 0,7 liter pr kilo tørr, knust malt.

Max antall kilo tørr, knust malt = (Volum meskekjele - eventuell dødvolum)/(0,7*liter vann pr kilo malt)
 
Jeg regner 0,7 liter pr kilo tørr, knust malt.

Max antall kilo tørr, knust malt = (Volum meskekjele - eventuell dødvolum)/(0,7*liter vann pr kilo malt)

Dette er utregningene mine for meske kjelen.

Hva brygger du på @Trym ?

Dersom du brygger på en bryggemaskin med maltrør der du løfter opp maltrøret og skyller ned i samme kokeren må du jo beregne litt annerledes. Da forsvinner jo malten ut igjen og tar med rundt 1 liter vann pr 1 kg malt.
 
Brygger på BB60A, men prøver å gå bort fra maltrøret. Liker ikke hvor mye ledig plass det er utenfor det.
Jeg tenker at hvis 1kg malt tar 0,7L når det er utrørt i vann, så burde dette funke uten maltrør:

IF("KG MALT"*0,7+"L VANN/KG MALT"*"KG MALT">55;55-"KG MALT"*0,7;"KG MALT"*"L VANN/KG MALT")

Hvis totalt volum av vann (beregnet utifra antall L pr KG malt) og utrørt mesk overstiger 55L, så blir mengden meskevann 55 - maltets utrørte volum. Hvis totalt volum ikke overstiger 55, beregnes meskevannet utifra antall KG malt og antall liter meskevann/kg man ønsker (typisk 3).

Jeg har herjet litt med de forskjellige tallene, og det ser ut som formelen oppfører seg.

Mine neste utfordriver er å enten beregne om dette for bruk med maltrør, eller lage et opplegg for å løfte ut meskeposen fra bryggeriet.
Litt off topic, men vet dere tilfeldigvis om BB sin meskepose tåler å løftes ut? :p
 
@JEG Oi, 6,5 L pr Kg høres voldsomt ut i forhold de andre forslagene på 0,7? Kan det stemme?
 
@JEG Oi, 6,5 L pr Kg høres voldsomt ut i forhold de andre forslagene på 0,7? Kan det stemme?

@Forvirret har nok dessverre rett der, ja - eller heldigvis:). Hvis ikke, hadde vi vel trengt større kjeler alle mann. (Kilo malt x o,65 l) + liter vann = volum i kjelen.

I filosofi, historie og norsk opererer vi ikke med desimaler, bare hele tall. Så bli aldri forundret over hva jeg kan komme til å servere av regnestykker. Dette var ikke første gangen jeg har gjort ei sånn blemme:p.
 
Tilbake
Topp