Birger Eriksen-dagen

Har vi forresten snakket humle her folkens? Mye engelsk malt og gjær. EKG til + 100IBU? Eller er det råflott?
 
Da tror jeg at jeg har oppskriften klar, med sånn cirka godkjenning fra @Miguel . :p

Oppskrift:
Pale Malt (Maris Otter) 77.4%
Carafa Special II 3.5%
Flaked Oats 3.5%
Carafa III 3.3%
Aromatic Malt 2.6%
Caraamber 2.1%
Roasted Barley 2.0%
Black Barley 1.0%
Chocolate Malt 1.0%
Special B Malt 3.5%

En eller annen humle til 100 IBU@60
En pellet i fritt svev over karet@Flame-out

Jeg tenker jeg klemmer til og kveiker hele dritten med Gjernes(fordi jeg kan. Og vil). Hva tenker folket om mye oksygen på denne gjæren?
 
Har ikke sjekket, men fritt etter hukommelsen, har du faktisk ikke glemt en dehusked svartmalt? Sorry hvis jeg ikke catchet det i chatten.

Ser kanskje du har blandet dehusketr mot vanlig carafa, men det er en malttype mindre i din iallefall, uten at det sikkert gjør noen nevneverdig forskjell.
 
Har ikke sjekket, men fritt etter hukommelsen, har du faktisk ikke glemt en dehusked svartmalt? Sorry hvis jeg ikke catchet det i chatten.

Ser kanskje du har blandet dehusketr mot vanlig carafa, men det er en malttype mindre i din iallefall, uten at det sikkert gjør noen nevneverdig forskjell.
Det var kveiken som talte til meg. "bruuuuuuk vanlig carafa, Maaaats....". :p
 
Vurderer å hive meg på denne... Men har kommet til att jeg må bruke en gjær som bunnfeller som Blucher... må vell bli en 002 kansje, den går ned med mann og mus så fort det minker på godsakene. Og så burde det jo være en bitter, med tanke på hvordan Han komandanten fikk gjennomgå...
Hva skal vi kalle ett sånt brygg da? Bottoms Up kansje... nei vi få se.. gjør jo ikke stort om det blir flake bomber heller...
 
Vurderer å hive meg på denne... Men har kommet til att jeg må bruke en gjær som bunnfeller som Blucher... må vell bli en 002 kansje, den går ned med mann og mus så fort det minker på godsakene. Og så burde det jo være en bitter, med tanke på hvordan Han komandanten fikk gjennomgå...
Hva skal vi kalle ett sånt brygg da? Bottoms Up kansje... nei vi få se.. gjør jo ikke stort om det blir flake bomber heller...

Du har et godt poeng, men sånn sett så ville jeg faktisk anbefalt 007, den spiser mer, før den går til bunns som Blucher. Bruker du 002 så kan det være at du ender opp med et litt mer underattenuert øl enn det du kanskje vil ha. Men 007 trenger en del stimuli i form av oksygen underveis og temperaturheving forsåvidt. Hvem vet, kanskje du klemmer ut en fabelaktig Birger med 002?
 
Da tror jeg at jeg har oppskriften klar, med sånn cirka godkjenning fra @Miguel . :p

Oppskrift:
Pale Malt (Maris Otter) 77.4%
Carafa Special II 3.5%
Flaked Oats 3.5%
Carafa III 3.3%
Aromatic Malt 2.6%
Caraamber 2.1%
Roasted Barley 2.0%
Black Barley 1.0%
Chocolate Malt 1.0%
Special B Malt 3.5%

En eller annen humle til 100 IBU@60
En pellet i fritt svev over karet@Flame-out

Jeg tenker jeg klemmer til og kveiker hele dritten med Gjernes(fordi jeg kan. Og vil). Hva tenker folket om mye oksygen på denne gjæren?

Gjernes trenger mye oksygen. Og gjærnæring helst. Gamlekara på Voss og andre steder splasher mye luft inn når de tapper i bøtte etter bøtte som de splasher opp i gjæringskaret.
Har forøvrig troen. Kveiket en baltisk porter med den og det ble helt smashing.
 
Har 002 på lur. Tømte ut 007 som jeg hadde siden i sommer. Var ikke så stor fann av den.. spiste godt, joda.. men liker 002 bedre. og du verden så den limte til bunn... lurte på om jeg måtte bruke stålbørste for å få den ut av karet
 
Nei, jaggu dette skal slenge meg med på! Har uansett malt til en 1095-stout og wlp007 stående, så da slenger jeg i litt muscovadosukker og DME, så er vi der. Må sparke IBUen opp noen poeng også da. Serien av stoutene jeg kjører bygger på min første stout noen sinne, som ble infisert. Nummer to ble hentende Second go, og siden alle de resterende har vært vellykket, er jeg nå på Second go fourth. Siden de kun fikk avfyrt to skudd fra Oscarborg, får jeg ta et lite dypdykk inn i historien og se om jeg kan få navnet til å gå opp på noe vis.
 
Det nærmer seg, folkens, så det må mobiliseres. I alle fall kjøpe inn, bygge opp, høste inn.

Siden Blücher ble bygget i Kiel, føles det riktig å velge baltisk porter. Selv om skipet flokkulerte i Drøbaksundet.

Tenkte å bygge på en foreign extra stout og brunt sukker i tillegg:
67% Maris Otter
13% Brown
10% Black

Ca 1080, og så sukker opp til 1100 derfra.
 
Tilbake
Topp