Spørsmål ang gravity (SG) før og (OG) etter koking.

Hei. Jeg er nybegynner i hobbyen. Har i dag brygget mitt andre brygg. Det skal bli en saison. Men har et lite spørsmål. Jeg målte SG før koking startet. Da målte jeg sg til 1.066. Noe jeg synes var bra utbytte, siden oppskrift var beregnet til 1.061 før kok. OG etter kok var ifølge oppskrift beregnet til ca 1.064

Etter kok og nedkjøling målte jeg OG til 1.055. Og her stusser jeg litt... For jeg trodde at OG sa skulle bli endel høyere en SG før kok... Er det mulig at OG kan bli vesentlig lavere enn SG før kok? Det er målt med hydrometer. Nå skal jeg legge til at SG før kok ble målt ved høy temp (mener det var ved rundt 68-69 grader) og konvertert med verktøy på «BeerSmith» til verdi for hydrometer kalibrert til 20 gr. C. Hjelp tas imot med takk!
 
Du har målt feil før kok. Det er veldig fort gjort når man skyller. Du får stratifisering av sukker i vørteren. Denne må blandes ordentlig ut før måling. Som oftest så lar man det koke litt, trekker ut en prøve, kjøler ned, måler.

Mål ved den tempen hydrometeret er oppgitt til, ikke ta snarveier.

Enten så er det målefeil pga stratifisering, eller at du målte ved høy temperamtur. Målefeil er det uansett.
 
Ja, jeg tror jo også at jeg har målt et eller annet feil før kok. Men jeg målte etter at jeg hadde skylt ferdig og tok ut vørter før jeg kokte opp. Vet jeg har målt på høy temp, men det skal jo la seg konvertere som om jeg målte ved 20 grader? Jeg mener jeg målte en SG på ca. 1.046 ved ca 69 grader. I følge kalkulator på BeerSmith skal det tilsvare 1.066 om jeg målte ved 20 grader.

Men uansett om jeg har målt feil før kok synes jeg en OG på 1.055 er veldig lite i følge oppskriften. Det vil isåfall tilsi en effektivitet på rundt 56 %. Jeg bruker en BeerBrew 30 (ikke automatic). Oppskriften inneholdt 3 kg pale malt, 3 kg pilsner malt, o,5 kg hvete malt og 0,5 kg Caramel Munich II malt. I følger oppskrift var forventet OG 1.064.
 
Og volumet ditt er... (før kok og etter kok)? Har du større volum enn oppskriften viser, vil også målingen bli lavere.
Sjekk også at hydrometeret virkelig viser 0 ved 20°C.
 
Min BB30 er fylt ganske godt opp før kok. Vet ikke nøyaktig volumet, men rundt 31-32 liter tenker jeg. Etter kok tappet vi ca-23-24 liter på gjæringskaret. Da tappet vi ikke med noe av det som var under nivå for tappekran. Dette er omtrent på nivå lagt inn i profil for oppskrift. Mellom 31-32 l ført kok og ca. 27 liter etter kok, 25 liter på gjæringskar.
 
Neste gang gjør som Miguel skriver. Du har garantert en målefeil her. Sjekk hydrometeret. Du må også vite volumet før kok og etter kok. Hvis du skal regne ut OG etter kok, må du regne med alt som er i kjelen før avtapping, samt at du må vite riktig SG og volum før kok. Det beste er målinger. Du kan regne deg tilbake også, men volumet må du vite likevel. Slurver du med antagelse av volum før og etter, vil dette kjapt bli flere liter feil, som du drar med deg i utregningene. Men uansett, som @Finn Berger sier, det blir sikkert godt øl likevel. Lykke til :)

PS! Jeg er øl-novise selv, men har ganske mange liter med vinlegging i bagasjen.
 
Det Miguel mener er at vørteren krymper/ekspanderer ca. 4% ved nedkjøling resoektive kok. Glemte å ta med det.
 
Takk for mange svar. Skjønner at jeg har gjort et eller annet feil her. Men hva ønsker man å oppnå ved å måle SG før kok? Annet en å anslå OG? Og hva med effektiviteten her på (etter oppskrift) rundt 56%? På første brygg, en pale ale hadde vi en effektivitet på over 70%. Da var maltmengden betydelig lavere (ca 5,6 kg mot 7 kg på dagens brygg).
 
Takk for mange svar. Skjønner at jeg har gjort et eller annet feil her. Men hva ønsker man å oppnå ved å måle SG før kok? Annet en å anslå OG? Og hva med effektiviteten her på (etter oppskrift) rundt 56%? På første brygg, en pale ale hadde vi en effektivitet på over 70%. Da var maltmengden betydelig lavere (ca 5,6 kg mot 7 kg på dagens brygg).

Måle før/"før" kok er slik du måler meskeeffektiviteten din. Måler du effektivitet etter kok og nedkjøling, eller også hvor mye som går inn i gjæringsdunken, så blander du i flere potensielle feilkilder til å finne ut av meskeeffektivitet. Når man lager oppskrifter, eller skalerer oppskrifter så er det meskeeffektivitet som er interessant. Brygghuseffektivitet er totalt irrelevant da folk legger igjen vørter både her og der, slanger, pumpehus, under falskbunn, etter kok etc, som trekker brygghuseffektiviteten ned.
 
Måle før/"før" kok er slik du måler meskeeffektiviteten din. Måler du effektivitet etter kok og nedkjøling, eller også hvor mye som går inn i gjæringsdunken, så blander du i flere potensielle feilkilder til å finne ut av meskeeffektivitet. Når man lager oppskrifter, eller skalerer oppskrifter så er det meskeeffektivitet som er interessant. Brygghuseffektivitet er totalt irrelevant da folk legger igjen vørter både her og der, slanger, pumpehus, under falskbunn, etter kok etc, som trekker brygghuseffektiviteten ned.
Takk. Så om jeg forstår deg rett så er det SG før kok man måler meskeeffektiviteten ut ifra. Så siden jeg sannsynligvis har målt SG før kok feil, kan jeg ikke si noe om meskeeffiktiviteten ved dette brygget? Men kan det da ev være riktig at meskeeffiktiviteten min (SG 1.066) før kok er riktig (og lav) og at brygghuseffiktiviteten (OG 1.055) skyldes de «feilkilder» du oppgir?
 
Sist redigert:
Takk. Så om jeg forstår deg rett så er det SG før kok man måler meskeeffektiviteten ut ifra. Så siden jeg sannsynligvis har målt SG før kok feil, kan jeg ikke si noe om meskeeffiktiviteten ved dette brygget?

Du kan, forsåvidt, men det er veldig vanskelig. Du må vite at nivående du har målt er helt nøyaktige, og at SG-målingene er helt nøyaktige, samt avkoket helt nøyaktig. Og vann/vørter ekspanderer når det blir varmet opp. Hvis du skyller så er det beste å bare måle når du "vet" at vørteren er blandet godt nok ut. Hvis du måler etter skylling med ferdig volum til kok så må du bare notere deg volum og SG. Da trenger du ikke regne på noe mer.
 
Du kan, forsåvidt, men det er veldig vanskelig. Du må vite at nivående du har målt er helt nøyaktige, og at SG-målingene er helt nøyaktige, samt avkoket helt nøyaktig. Og vann/vørter ekspanderer når det blir varmet opp. Hvis du skyller så er det beste å bare måle når du "vet" at vørteren er blandet godt nok ut. Hvis du måler etter skylling med ferdig volum til kok så må du bare notere deg volum og SG. Da trenger du ikke regne på noe mer.
Takk. Men kan det da ev være riktig at meskeeffiktiviteten min (SG 1.066) før kok er riktig og at brygghuseffiktiviteten(OG 1.055) (tilsynelatende lav effektivitet) skyldes de «feilkilder» du oppgir?

#11
 
Takk. Men kan det da ev være riktig at meskeeffiktiviteten min (SG 1.066) før kok er riktig og at brygghuseffiktiviteten(OG 1.055) (tilsynelatende lav effektivitet) skyldes de «feilkilder» du oppgir?

#11

Effektivitet oppgis forsåvidt i prosenter. Det er en funksjon av både volum og SG.

Men det er umulig å ha høyere preboil SG enn OG/postboil SG med mindre du har tilsatt vann eller gjort noe annet artig underveis i koken. Når du koker så konsentrerer du vørteren. Vann fordamper mens mengden sukker forblir den samme fordelt på mengden vann som er igjen, kan du si.

Du har uansett målt feil et sted.

Hvis du har gode loggføringer fra brygget så kan du regne litt tilbake. Siden preboil SG åpenbart var feil så må du vite nøyaktig volum før kok, og nøyaktig volum etter kok (kaldt eller varmt), samt OG. Da kan du regne deg frem til SG før kok.
 
Takker Var det jeg trodde, at det var umulig å ha lavere postboil SG enn preboil SG. Så får bare slå meg til ro med at det var feilmåling. Så får jeg være mer nøye neste gang
 
Tilbake
Topp