Spørsmål ang gravity (SG) før og (OG) etter koking.

Hei. Jeg er nybegynner i hobbyen. Har i dag brygget mitt andre brygg. Det skal bli en saison. Men har et lite spørsmål. Jeg målte SG før koking startet. Da målte jeg sg til 1.066. Noe jeg synes var bra utbytte, siden oppskrift var beregnet til 1.061 før kok. OG etter kok var ifølge oppskrift beregnet til ca 1.064

Etter kok og nedkjøling målte jeg OG til 1.055. Og her stusser jeg litt... For jeg trodde at OG sa skulle bli endel høyere en SG før kok... Er det mulig at OG kan bli vesentlig lavere enn SG før kok? Det er målt med hydrometer. Nå skal jeg legge til at SG før kok ble målt ved høy temp (mener det var ved rundt 68-69 grader) og konvertert med verktøy på «BeerSmith» til verdi for hydrometer kalibrert til 20 gr. C. Hjelp tas imot med takk!
 
Du har målt feil før kok. Det er veldig fort gjort når man skyller. Du får stratifisering av sukker i vørteren. Denne må blandes ordentlig ut før måling. Som oftest så lar man det koke litt, trekker ut en prøve, kjøler ned, måler.

Mål ved den tempen hydrometeret er oppgitt til, ikke ta snarveier.

Enten så er det målefeil pga stratifisering, eller at du målte ved høy temperamtur. Målefeil er det uansett.
 
Ja, jeg tror jo også at jeg har målt et eller annet feil før kok. Men jeg målte etter at jeg hadde skylt ferdig og tok ut vørter før jeg kokte opp. Vet jeg har målt på høy temp, men det skal jo la seg konvertere som om jeg målte ved 20 grader? Jeg mener jeg målte en SG på ca. 1.046 ved ca 69 grader. I følge kalkulator på BeerSmith skal det tilsvare 1.066 om jeg målte ved 20 grader.

Men uansett om jeg har målt feil før kok synes jeg en OG på 1.055 er veldig lite i følge oppskriften. Det vil isåfall tilsi en effektivitet på rundt 56 %. Jeg bruker en BeerBrew 30 (ikke automatic). Oppskriften inneholdt 3 kg pale malt, 3 kg pilsner malt, o,5 kg hvete malt og 0,5 kg Caramel Munich II malt. I følger oppskrift var forventet OG 1.064.