Ikke noe skum i glasset, men bra med kullsyre.

Ingefærøl, karbonet med drops. Bra med kullsyre, men ikke noe skum. Flasker og glass er vasket etter alle kunstens regler. Flasker vaskes med maskindeler, skylles godt, tørkes og får en omgang med starsan før tapping. Har ikke problemer med kjøpt øl, det skummer i glasset, så da kan glasset utelukkes.
40d3c3922b34b90868c98451c59a2ad3.jpg
 
Det kan godt være bra med kullsyre uten at skummet er holdbart. Brus har ikke proteiner som danner holdbart skum. Lange og mellomlange proteinkjeder + isohumulone (som gir bitterhet og elastisitet) fra humle er hovedbestanddelene i ølskum. Gjetter på at denne ikke hadde mye bitterhet?
 
Sist redigert:
Det kan godt være bra med kullsyre uten at skummet er holdbart. Brus har ikke proteiner som danner holdbart skum. Lange og mellomlange proteinkjeder + isohumulone (som gir bitterhet og elastisitet) fra humle er hovedbestanddelene i ølskum. Gjetter på at denne ikke hadde mye bitterhet?
Stemmer, den er ikke mye bitter...
Da er det kanskje slik ingefærøl skal være, leskende og godt, uten skum?

Er bare 7 gram Columbus i denne.
 
Stemmer, den er ikke mye bitter...
Da er det kanskje slik ingefærøl skal være, leskende og godt, uten skum?

Er bare 7 gram Columbus i denne.
Hvordan er smaken? Litt nysgjerrig på å lage en ordentlig Ginger Ale! Tenkte å bruke slow-juiceren, og bare tilsette saften...
 
Hvordan er smaken? Litt nysgjerrig på å lage en ordentlig Ginger Ale! Tenkte å bruke slow-juiceren, og bare tilsette saften...
Veldig god på smak!
Dette er ingefærØL, så langt unna det søte deilige du får kjøpt rundt omkring...

Vurderer å eksperimentere med litt mer humle neste gang.
 
Veldig god på smak!
Dette er ingefærØL, så langt unna det søte deilige du får kjøpt rundt omkring...

Vurderer å eksperimentere med litt mer humle neste gang.
Dersom det ikke er sukker og ikke er malt, men det er honning, da er det vel egentlig ingefær-mjød.
Men mulig jeg missforstod o_O ?
Det er kanskje malt og så litt honning?
 
Det er øl ja. Ble veldig godt. Har nå skjønt at mengde humle er avgjørende for hvor godt ølet skummer. I denne er det nesten ikke humle, derfor ikke noe skum.
Det stemmer, men jeg er usikker på hvor godt et bittert ingefærøl blir? Kanskje det er like greit å leve med lavt skum?
 
Må sies at øl med det (subjektivt) fineste skummet også har veldig lite humle i seg: Hefeweissen, belgisk wit og mange typer surøl. Det skal gå helt fint å få til skum uten mye humle, så lenge man har kontroll på proteininnholdet i ølet.

Det kan jo selvsagt hende at ingefær gjør noe med skumdannelsen i øl da, det har jeg ingen anelse om. Brukte (ALT for mye) ingefær i et juleøl en gang, og har egentlig aldri turt å ta i det igjen.

EDIT:
Kikket på oppskriften og ser at det ble tilsatt revet sitronskall. Vasket du sitronene godt? Sitroner, appelsiner og mye annet belegges med voks for bedre holdbarhet. Denne voksen er en velkjent "beer foam killer". Økologiske frukter blir ikke vokset, men jeg har lykkes med vanlige appelsiner om jeg vasker dem godt nok.
 
Må sies at øl med det (subjektivt) fineste skummet også har veldig lite humle i seg: Hefeweissen, belgisk wit og mange typer surøl. Det skal gå helt fint å få til skum uten mye humle, så lenge man har kontroll på proteininnholdet i ølet.

Det kan jo selvsagt hende at ingefær gjør noe med skumdannelsen i øl da, det har jeg ingen anelse om. Brukte (ALT for mye) ingefær i et juleøl en gang, og har egentlig aldri turt å ta i det igjen.
Ja, hveteøl gir alltid bra skum selvsagt.
 
Så det er ikke noe spesielt ved oppskriften som tilsier at ølet ikke skal skumme? Hvis man ser bort fra evt dårlig vasket sitron og mengde (1000 gr) ingefær..
 
Så det er ikke noe spesielt ved oppskriften som tilsier at ølet ikke skal skumme? Hvis man ser bort fra evt dårlig vasket sitron og mengde (1000 gr) ingefær..
I grunn ikke. Prøv en økologisk sitron neste gang, og vær ekstra nøye med at alt utstyr i kontakt med vørter og øl er godt vasket og skylt. Det skal ikke mye såperester eller annen skitt til før skummet forsvinner på denne måten.
 
Tilbake
Topp