Metallisk/kjemisk umsak i flere øl

Hallo!
Det har oppstått et problem i mitt vesle bryggeri, og jeg er nå på min tredje dumpbatch på rad.

Symptomene på ølene er det samme:
*Mer tåkete øl enn man kan forvente etter oppskrift etc.
*Lite eller ingen aroma (humle eller annet) til tross for at alle øl har vært velhumlet. Lite skum.
*En lukt jeg har vanskelig for å beskrive (ta ikke min "oppfattning" som god fisk) - i rettning metallisk/kjemisk/"falsk roseaktig". En bryggekompis beskrev metallisk/brent gummi. Duften er lav i kald øl, men øker i varm øl.

Første dårlige batch (pale ale med US05 rehydrert) ble satt i mitt nye gjæringskar i rustfritt stål. Symptomene utviklet seg relativt raskt etter pitch og batch ble dumpet før dry hop. Jeg mistenkte da rester av olje eller vaskemidler i gjærkar.

Andre batch (svart IPA med US05 rehydrert) ble satt på samme gjæringskar vasket med trisodiumfosfat og ellers etter alle kunstens regler. Tilsvarende problem oppstår kun dager etter pitch.

Tredje batch (pale ale med london ale 3 starter). Jeg har nå null tillit til mitt nye gjærkar og velger å sette denne på et gjærkar i plast jeg har brukt tidligere. Denne rekker å komme på keg og flasker før jeg skjønner tegningen - akkurat samme problem som de to forrige!

Litt om oppsett og prosess:
*Brygger på grainfather. Vaskes med PBW og varmt vann etter hvert bruk. Pumpe og kuleventil er reine for rester. Motstrømskjøler steriliseres alltid 5 min med kokende vørter.
*Alle brygg er laget med malt fra samme sekk. Dette var en ny sekk Marris Otter som først ble brukt ved første dårlige batch.
*Salter brukt. O2 brukt.
*Jeg har slitt med tetting på gjærlokkene til begge gjærkarene og har dermed ikke sett aktivitet i gjærlås på disse. Har antatt at overtrykk på gjærkar beskytter ølet. Usmak kommer tidlig i gjærforløp.

Mitt spørsmål er:
*Har noen opplevd lignende? Er dette forenelig med infeksjon?
*Kan maltet være synderen?
*Er det andre ting som kan forårsake mine tre "symptomer"?

Setter pris på tilbakemelding da dette er mildt sagt frustrerende!
 
Sist redigert:
Har du same problem på fat og flasker? Jeg hadde same problem en stund, helt til jeg byttet ut brannslukningsapparat med co2 til en co2 flaske fra petit, da ordnet alt seg for min del.
 
Begge, men ølet er karbonert på fat og tappet over på flasker. Dette oppdages tidlig i gjæringsforløp og før CO2 brukes. Kan O2 ha skylden? Bruker standard Julaflaske med oxywand og brusestein og filter på slange.
 
Hvis smaken er metallisk og ikke kan relateres til gjæringskaret så er min neste tanke motstrømskjøleren.
Er det snakk om mer i retning brent gummi kan det være at øl eller humle er utsatt for UV-stråling fra sollys eller noe annet.
 
Tenker du da infeksjon i motstrømskjøler eller korrosjon/skade?

Vi kan utelukke sollys/UV. Gjæres mørkt, fersk humle brukt oppevart i fryser.
 
Kjenner ikke til motstrømskjøleren til grainfather(regner med det er den du bruker) og hvordan kvaliteten er på denne. Men med tanke på beskrivelsen din om når du oppdager usmaken så er jo dette eneste gangen ølet er i kontakt med noe metall mellom kok og fating/flasking.
 
Sist redigert:
Det stemmer delvis. Prøven for OG smaker alltid fortreffelig, og dette er etter kok og kjøling. Vil metalliske smaker utvikle seg over tid?
 
Usikker hvor raskt man merker det eller hvordan det utvikler seg over tid, men det kommer jo primært av at kokende/varm vørter er i kontakt med noe metall som kan avgi smak.

Du skriver også at du bruker samme sekk med MO.
Enkleste vil kanskje være å sette en ny batch med annen malt for å utelukke denne
 
Vi har flydd på en infeksjonssmell, og en metallisk usmak er et av resultatene. Et annet er at ølet stort sett ikke smaker noenting annet. Blir veldig klart, da. Å bytte alt av plast men fortsette å bruke alt på varm side, inkludert Grainfatheren og motstrømskjøleren ser ut til å ha funka.
 
Jeg tenkte å sette en Wit med pilsnermalt til helgen, så da får vi utelukket malten. Ønsket å sjekke om det kan komme av feil i utstyr evt infeksjon.

Holdbarhet: Skal sjekke, men sekken er nettopp sendt fra leverandør til meg. Smaker godt av malten rett fra sekken, er dette god indikator?

Salter: Vi snakker gram. Ca 9g mesk, 6 kok typisk. Lar mine brygg stå ca to uker til stabil FG men noen ble som sagt dumpet før.
 
Det kan være verdt å sjekke med din bryggebutikk om de har gjort noen forandring mht leverandør av malt.
Jeg opplevde omtrent samme problem for noen år siden, da Bryggselv Stavanger skiftet maris otter fra Thomas Fawcett til Crisp. Metallisk smak, og Brown Ale som aldri klarnet skikkelig. Endte opp med å eksperiementer, og dumpe, ca 200 liter øl, før jeg fant synderen. Løsning ble å reise opp til Haugesund, for å få tak i skikkelig marist Otter.

Dette bedret situasjonen betraktelig, men jeg sliter fortsatt med noe ''metallisk'' smak, som ser ut til å være forbundet med sjokolademalten. Jeg mistenker at også denne er fra Crisp. Jeg skulle ønske mer variasjon i bryggebytikker, og ikke et tilnærmet Bryggselv monopol, i og med at de oftest har lavest pris og best tilgjengelighet, slik at en kunne gjøre flere valg mht maltleverandør.
 
Det kan være verdt å sjekke med din bryggebutikk om de har gjort noen forandring mht leverandør av malt.
Jeg opplevde omtrent samme problem for noen år siden, da Bryggselv Stavanger skiftet maris otter fra Thomas Fawcett til Crisp. Metallisk smak, og Brown Ale som aldri klarnet skikkelig. Endte opp med å eksperiementer, og dumpe, ca 200 liter øl, før jeg fant synderen. Løsning ble å reise opp til Haugesund, for å få tak i skikkelig marist Otter.

Dette bedret situasjonen betraktelig, men jeg sliter fortsatt med noe ''metallisk'' smak, som ser ut til å være forbundet med sjokolademalten. Jeg mistenker at også denne er fra Crisp. Jeg skulle ønske mer variasjon i bryggebytikker, og ikke et tilnærmet Bryggselv monopol, i og med at de oftest har lavest pris og best tilgjengelighet, slik at en kunne gjøre flere valg mht maltleverandør.

Jeg beklager også det byttet, og er helt enig i at det hadde vært veldig greit om Bryggselv hadde skikkelig konkurranse. Men jeg har brygget meg gjennom flere sekker Crisp MO, og har ikke merket noen usmak.

Men jeg skulle gjerne hatt Th F tilbake:(.
 
Hadde jeg vært på facebook, så hadde jeg sluttet meg til en slik gruppe øyeblikkelig.

Angående ''usmak'' fra Crisp, så tror jeg forskellige folk oppfatter dette forskjellig. Objektivt sett, så er smaken uansett anderledes. Jeg er en av de uheldige som oppfatter den som usmak, if forhold til Fawcett. Ut fra hva jeg har hørt rundt omkring, så finnes det andre som opplever det slik som meg, mens andre igjen bare kikker spørrende og lurer på hva jeg snakker om.
 
For min del er det snakk om Thomas Fawcett MO pakket 20/09-17, kjøt fra Brewshop.

Eg trur ikkje feilen ligg i malten. Du må nok leite i prosessen din. Ser du bruker vann justering. Er dette noke tal du veit du treng eller er det slik «alle» gjer det ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp