Berliner Weisse

Duckboot

Norbrygg-medlem
Er dette en grei grunnoppskrift på en Berliner Weisse?

Recipe: Beis
Brewer: Duckboot
Asst Brewer:
Style: Berliner Weiss
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 12.29 l
Post Boil Volume: 10.40 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l  
Bottling Volume: 10.00 l
Estimated OG: 1.031 SG
Estimated Color: 6.8 EBC
Estimated IBU: 6.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 15 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
0.90 kg               Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)         Grain         1        56.3 %        
0.70 kg               Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain         2        43.7 %        
10.00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil  Hop           3        6.3 IBUs      
1.0 pkg               Nottingham (Danstar #-) [23.66 ml]       Yeast         4        -            
1.0 pkg               Lactobacillus Delbrueckii (Wyeast Labs # Yeast         5        -            
 
Ser ut som de fleste BW oppskrifter. Mer vanlig med pilsner enn maris otter, men er nok bra det og :) Ville personlig ha pitchet lacto noen dager før gjæren, og hatt høy temp på dunken i perioden med bare lacto. Har dog ikke brygget berliner weisse selv.
 
Er dette en grei grunnoppskrift på en Berliner Weisse?

Recipe: Beis
Brewer: Duckboot
Asst Brewer:
Style: Berliner Weiss
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 12.29 l
Post Boil Volume: 10.40 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l
Bottling Volume: 10.00 l
Estimated OG: 1.031 SG
Estimated Color: 6.8 EBC
Estimated IBU: 6.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Est Mash Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 15 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0.90 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 1 56.3 %
0.70 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC) Grain 2 43.7 %
10.00 g Hallertauer Mittelfrueh [4.00 %] - Boil Hop 3 6.3 IBUs
1.0 pkg Nottingham (Danstar #-) [23.66 ml] Yeast 4 -
1.0 pkg Lactobacillus Delbrueckii (Wyeast Labs # Yeast 5 -

Fikk du brygget denne?
Tenkte jeg skulle prøve meg på noe lignende.

Sent fra min GT-P5110 via Tapatalk
 
Har ikke brygget denne ennå. Skal muligens få den i gang til sommeren. Må jo ha et OK gressklipperøl.
 
Heg har brygger berliner weisse flere ganger. Den siste gangen brukte jeg en del umaltet flaket hvete (25 %) i håp om å få litt ekstra "loffsmak." Resten var hvetemalt (10 %) og pilsmalt. Jeg koker bare opp vørteren og bruker noen gram europeisk humle, så det er ikke mye humlesmak eller bitterhet (les ingenting).

Jeg bruker en sleiv av surdeigsstarteren min som gjær. For å få god syrlighet har jeg funnet ut at jeg bør ha en gjæringstemperatur på 25 C de første ukene. Det gjelder nok like mye for melkesyrebakterier du kjøper. Her må du prøve deg frem.

Forøvrig er det ett ypperlig sommerøl. Lett og friskt. Jeg klarer aldri å brygge nok av det.
 
Heg har brygger berliner weisse flere ganger. Den siste gangen brukte jeg en del umaltet flaket hvete (25 %) i håp om å få litt ekstra "loffsmak." Resten var hvetemalt (10 %) og pilsmalt. Jeg koker bare opp vørteren og bruker noen gram europeisk humle, så det er ikke mye humlesmak eller bitterhet (les ingenting).

Jeg bruker en sleiv av surdeigsstarteren min som gjær. For å få god syrlighet har jeg funnet ut at jeg bør ha en gjæringstemperatur på 25 C de første ukene. Det gjelder nok like mye for melkesyrebakterier du kjøper. Her må du prøve deg frem.

Forøvrig er det ett ypperlig sommerøl. Lett og friskt. Jeg klarer aldri å brygge nok av det.

Kom hjem fra Berlin i går og har akkurat bygget opp en ny surdeigskultur til brød og er dermed programforpliktet til å prøve dette. Surdeigskultur er jo både melkesyrebakterier og (vill)gjær fra melet man bruker. Har du også prøvd kommersielle varianter som Wyeast 3191?
 
Har du også prøvd kommersielle varianter som Wyeast 3191?
Du bør absolutt prøve deg på å brygge en berliner weisse (selv om det fort blir til neste års sommers nytelse). Jeg har tenkt jeg skulle prøve en av de blandingene, men det har jeg ikke. Jeg prøvde dog White Labs American Farmhouse Blend på samme vørter. Der synes jeg at jeg fikk for mye eddik, men det kan være at jeg ved en inkurie fikk for mye oksygen i gjæringskarret.
 
Jeg brygget denne i helga: http://www.themadfermentationist.com/2014/09/lemon-berliner-weisse-recipe.html

Pils og hvete
5-6 IBU
Kun oppkok
Senket pH med melkesyre, pitchet lacto-starter ved 35C
Pitchet US-05 et døgn senere

Dro en sample tidligere i kveld - nede på 1.011 nå. Smaken virker lovende, men jeg håper den blir en god del surere. Har tenkt til å pitche brett i halvparten en av de nærmeste dagene.
Hvordan ble den? Har en som har stått er par måneder på primær og nærmer seg en OK syrlighet
 
Hvordan ble den? Har en som har stått er par måneder på primær og nærmer seg en OK syrlighet
Baseølet ble helt supert. Delte den i tre: kun lakto, lakto+brett, lakto+brett+sitronskall.

Lakto+brett var min klare favoritt. Kun lakto var litt pregløs i starten, men har virkelig kommet seg over tid. Den siste, som jeg dessverre har mest av, smakte helt forjævlig sist jeg prøvde. Sitronsåpe. Får gi den en sjans igjen snart.
 
Baseølet ble helt supert. Delte den i tre: kun lakto, lakto+brett, lakto+brett+sitronskall.

Lakto+brett var min klare favoritt. Kun lakto var litt pregløs i starten, men har virkelig kommet seg over tid. Den siste, som jeg dessverre har mest av, smakte helt forjævlig sist jeg prøvde. Sitronsåpe. Får gi den en sjans igjen snart.
Hvordan laget du den med Lakto+brett, og hva var oppskriften?... om du vil dele da :)
 
Heg har brygger berliner weisse flere ganger. Den siste gangen brukte jeg en del umaltet flaket hvete (25 %) i håp om å få litt ekstra "loffsmak." Resten var hvetemalt (10 %) og pilsmalt. Jeg koker bare opp vørteren og bruker noen gram europeisk humle, så det er ikke mye humlesmak eller bitterhet (les ingenting).

Jeg bruker en sleiv av surdeigsstarteren min som gjær. For å få god syrlighet har jeg funnet ut at jeg bør ha en gjæringstemperatur på 25 C de første ukene. Det gjelder nok like mye for melkesyrebakterier du kjøper. Her må du prøve deg frem.

Forøvrig er det ett ypperlig sommerøl. Lett og friskt. Jeg klarer aldri å brygge nok av det.
Bruker du kun surdeigstarter til gjær eller har du kommersiell gjær i tillegg?
 
Tilbake
Topp