pH i øl

Jeg låner litt plass her framfor å starte egen tråd. Har noen erfaring med hvor mye CO2 i prøven kan senke pH med? Jeg tok en prøve av min Birger Eriksen-RIS, og fikk helt mot slutten av gjæringen pH 4,2. Jeg lurer på om jeg glemte av å fjerne CO2 fra prøve. Da jeg teste 2 uker senere ved flasking (FG var nådd ved forrige test også) viser pH-måingen 4,7. Så jeg undres på om det kan være CO2et som utgjør forskjellen, eller om det har skjedd en snodig økning av pH under modningen/oppryddingsfasen.

Du har nok glemt å ta ut kullsyra. pH vil stige hvis gjæren begynner å autolysere, men det virker veldig usannsynlig - med mindre du har mishandlet det stakkars ølet noe fryktelig:p.
 
Jeg låner litt plass her framfor å starte egen tråd. Har noen erfaring med hvor mye CO2 i prøven kan senke pH med? Jeg tok en prøve av min Birger Eriksen-RIS, og fikk helt mot slutten av gjæringen pH 4,2. Jeg lurer på om jeg glemte av å fjerne CO2 fra prøve. Da jeg teste 2 uker senere ved flasking (FG var nådd ved forrige test også) viser pH-måingen 4,7. Så jeg undres på om det kan være CO2et som utgjør forskjellen, eller om det har skjedd en snodig økning av pH under modningen/oppryddingsfasen.
Av det jeg har lest og forstått ( ikke regnet ut) senker CO2 metning av ølet pH med ca. 0,4. Og det er altså oppløst CO2 som er der selv om du «lufter» av fri CO2 fra ølet.
Men det er litt individuelt avhengig av bufferkapasiteten på hver vørter. Men som en rettesnor/ indikasjon kan det jo være greit.
 
Ja selvfølgelig, men det er jo forskjell i bufferevnen til vørterene rundt om i det ganske land. Folk bruker jo vannjustering med syre og baser.... Det jeg ville frem til er at CO2 kan påvirke pH mer enn folk tror :)
 
upload_2018-5-8_22-51-59.gifHer er et diagram som viser pH for rent vann under CO2 partialtrykk. I atmosfære er pH ca 5,65 (mao det du vil forvente på regnvann). I ren CO2 atmosfære (partialtrykk =1) går ikke kurven dit, men ser ut til å havne på ca. 4.
 
Tilbake
Topp