Lav OG og høy FG fikk jeg på min Dunkel Weizen

Furu

Norbrygg-medlem
Hei,

Legger den inn her på nybegynner, siden jeg er ganske fersk og dette er det første innlegget mitt (har lest MYE her).

Lagde en mørk tysk hveteøl.
Den er ferdig nå, og jeg er nok ikke fornøyd.
Synes jeg fikk for lite ut av fruktesterene og litt mye gjærlukt.
Fargen og karboneringen ble veldig bra!
Brukte ujustert vann fra Oset i Oslo og BIAB.

Beregnet:
OG 1.052
FG 1.013

Jeg fikk:
OK 1.046
FG 1.016
69% kjeleeffektivitet og 65% gjæring.
(tok en FFT og fikk 1.013 på den, men den stoppet på 1.016 etter 10 dager)

Hva kan ha gått galt?
Lav OG; Litt for grov kverning, som i at det kan ha vært noen hele korn?
Høy FG; For høy mesketemp? Prøvde å justere litt med kokeplate i BIAB oppsettet mitt. Gikk kanskje ikke helt bra.

Noe annet?


Dette er malten:
Wheat Malt 50,0%
Pils malt 15,4%
Munich malt 26,9%
Special W 3,1%
Crystal malt 3,1%
Carafa II 1,5%

Brukte MJ M20 gjær. Rehydrert etter Palmermetoden.
Temp ca 20-22 gC i 8 dager og 23-24gC i 7 dager - totalt 15 dager.
Stormgjæring startet i løpet av 8-10 timer og ga seg etter et par døgn. Gjærbøtta var da opp mot 22-23 gC.
 
Utgjæring velger jeg å skylde på M20 gjæren din som jeg selv har hatt dårlig erfaring med. Jeg holder meg til White Labs eller Fermentis gjær.

Angående meske-effektiviteten er det sikkert skylling du kan hente mest på. Ville batch sparget med biab. Om kornet er grovt kvernet ser du også i skyllefasen, om vannet renner igjennom som et dørslag så er det tydelig tegn på at det er for grovt kvernet. Du ser jo også fysisk om der er hele korn, om du husker på å inspisere kornet før du mesker inn.

Temperaturmessig med BIAB tror jeg faktisk jeg ville tappet av vørter, varmet opp og slått tilbake og rørt om, du har mer kontroll på temperaturstigningen på den måten. Men jeg er ingen erfaren BIAB brygger, andre her har nok mer og bedre input enn meg på det.
 
Utgjæring velger jeg å skylde på M20 gjæren din som jeg selv har hatt dårlig erfaring med. Jeg holder meg til White Labs eller Fermentis gjær.

Angående meske-effektiviteten er det sikkert skylling du kan hente mest på. Ville batch sparget med biab. Om kornet er grovt kvernet ser du også i skyllefasen, om vannet renner igjennom som et dørslag så er det tydelig tegn på at det er for grovt kvernet. Du ser jo også fysisk om der er hele korn, om du husker på å inspisere kornet før du mesker inn.

Temperaturmessig med BIAB tror jeg faktisk jeg ville tappet av vørter, varmet opp og slått tilbake og rørt om, du har mer kontroll på temperaturstigningen på den måten. Men jeg er ingen erfaren BIAB brygger, andre her har nok mer og bedre input enn meg på det.
Tror nok du har rett med M20. FFT tok jeg med WB06, så jeg i notatene nå. Da har jeg lært det :)

Var nok også litt skjødesløs med skyllingen. Gikk litt fort og gæ’li. Henger opp posen i en kurv, og skyller rett ned i kjelen.
Har endret opplegget for skylling nå, så den blir jevnere og roligere. Neste batch var på 81%.

Det så ut som om det var en del hele korn. Spesielt etter hvetemalten. Men som fersking tenkte jeg at butikken hadde gjort sitt.
Er hvete ofte litt mindre enn bygg? Kanskje ikke det beste å knuse de sammen?
 
Mulig jeg har vært litt utålmodig.

Åpnet en ny flaske i dag, etter 16 dager på flaskekarbonering (den første jeg prøvde var etter 10 dager...). Den har stått kjølig en stund nå og er blitt merkbart bedre. Kjenner tydelig smak av banan, den rå gjæraromaen har gitt seg og jeg kjenner en veldig sublim kryddersmak der bak.
Hmmm....ikke værst. Den ble også konegodkjent med et smilende nikk :)
 
Tror nok du har rett med M20. FFT tok jeg med WB06, så jeg i notatene nå. Da har jeg lært det :)

Var nok også litt skjødesløs med skyllingen. Gikk litt fort og gæ’li. Henger opp posen i en kurv, og skyller rett ned i kjelen.
Har endret opplegget for skylling nå, så den blir jevnere og roligere. Neste batch var på 81%.

Det så ut som om det var en del hele korn. Spesielt etter hvetemalten. Men som fersking tenkte jeg at butikken hadde gjort sitt.
Er hvete ofte litt mindre enn bygg? Kanskje ikke det beste å knuse de sammen?

Det der bør butikken få tilbakemelding på - og gi deg malt til en ny batch, synes jeg. Hele korn er hinsides hva som er akseptabelt. Min erfaring er den samme som @Steinar Huneide: Maks 1,2 mm når du knuser hvete.

Hvor var det du fikk gjort dette? Det kan jo være greit for andre å vite, om de handler knust malt der, at de må presisere hva de vil ha den kvernet på.
 
Det der bør butikken få tilbakemelding på - og gi deg malt til en ny batch, synes jeg. Hele korn er hinsides hva som er akseptabelt. Min erfaring er den samme som @Steinar Huneide: Maks 1,2 mm når du knuser hvete.

Hvor var det du fikk gjort dette? Det kan jo være greit for andre å vite, om de handler knust malt der, at de må presisere hva de vil ha den kvernet på.
Jeg har snakket med butikken, og de ble veldig usikre når jeg forklarte den lave OG. Spesielt i kombinasjon med høy FG. Har ikke noe bevis på uknuste korn, så jeg lar den gå på erfaringskontoen. Uansett ville jeg ikke "oute" noen på et forum. Hadde jeg vært sikker, så kunne du fått vite det på PM. Jeg lar denne gå...
 
Tilbake
Topp