Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Spiralen din går vel ovenfra og ned, dermed kan det være at vørternivået ble såpass mye lavere etter dumping, at for lite av spiralen er borti vørteren. Kun en teori!
 
Tappingen ble unnagjort lørdag, men jeg klarte ikke å la være å åpne tanken for å ta en titt først. Meningen med tråden var jo tross alt å dele erfaringer med dette, så da ofret jeg litt oksygen inn for å finne årsaken til problemene.

Først av alt. Mot slutten av gjæringen (under diacetyl rest) bygde trykket seg opp til nær 1,3 bar. Siden jeg helst ikke vil gå særlig over 1 bar under opprydningen for å unngå å stresse gjæren, lettet slapp jeg forsiktig ut ca. 0,3 bar. Dette medførte antagelig litt skum, da ølet allerede var karbonert en god del på det tidspunktet. I tillegg, da jeg dumpet gjærkaka (3 dager før tapping), medførte også det en lettelse i trykket på ca. 0,1-0,2 bar. Dette var ifm med CC, så karboneringen var så godt som ferdig. Altså trolig mer skumdannelse på toppen.

Da jeg åpnet karet før jeg skulle tappe på fat så det sånn ut på toppen
IMG_5920.jpg

Altså tilsynelatende en skumtopp oppå ølet.
Det som var litt interessant underveis her, var at når jeg slapp ut trykket og åpnet lokket, falt temperaturen som proben leser av straks fra 3 grader og ned til 1,5 grad (som den var innstilt på). Jeg har fortsatt ikke noen umiddelbar forklaring på grunnen til dette, da avlesing av temperatur formentlig skal være helt upåvirket av trykket i tanken, eller?

Lukket og trykksatte tanken på nytt. Flushet ut litt oksygen, og tappet klar og karbonert øl til fat i lukket system med spunding på fatet. Denne gangen justert slik at trykkforskjellen mellom tank og fat var maks 0,2 bar. Det resulterte i langt mindre skum enn sist, men det kom med noe skum mot slutten som gjorde at jeg bare fikk ca. 17 liter over på fatet før det kom skum ut av spundingventilen. Likevel en klar forbedring, så med litt finjustering og erfaring blir det nok orden på dette. Tror skummet til en viss grad kan tilskrives at jeg slapp ut CO2 for å få sett ned i tanken før jeg tappet. Uansett så det sånn ut under overføringen:
IMG_5922.jpg


Så, da jeg skulle gå i gang med vask så jeg hva som mulig har forårsaket problemene med kjølingen, men som slik jeg ser det likevel ikke kan forklare de merkelige temperaturavlesingene til proben (ref. over). Når skummet på første bilde nå var borte, kom det til syne en grei klump med is, med en heller lite fungerende tilt fasfrosset i seg. Ikke voldsomme greier, men muligens nok til å hindre effektiv kjøling:

IMG_5926.jpg


Jeg kunne ikke se is andre steder i tanken, og ølet som ble overført til fatet, var ikke slush.


Så jeg står egentlig fortsatt litt igjen med en del spørsmål når det gjelder temperaturavlesningene her. Det funket tilsynelatende helt fint fram til dumping av gjær, men etter det ville den ikke lavere enn 2,7-2,8 grader. Etter jeg slapp ut trykk og åpnet tanken sank som nevnt temperaturen umiddelbart til fra 3 grader til 1,5, noe som tilsier at det ikke er kjølingen som er problemet, men temperaturproben som ikke leser av riktig etter gjærdumpingen. Det kan vel ikke utelukkes at det kan ha dannet seg is på thermowell, slik at det har isolert mot vesken i tanken å gitt uriktig avlesning, med den konsekvens at kjølingen har gått nærmest konstant i 3 dager, og gitt isdannelser på kjølespiralen. Thermowell ligger imidlertid ganske langt ned i tanken, så det virker rart at det skal ha dannet seg is på denne ifm. dumping av gjær, og ikke andre steder.

Må vel forske litt videre, og se neste gang om jeg kan stille glykolen på litt høyere temperatur enn -6 grader og fortsatt få god og effektiv kjøling.

Andre forslag eller erfaringer om årsak mottas selvsagt med stor takk.

Forhåpentligvis blir den første pilsen bra uavhengig av disse små problemene. Så var det å prøve å være tålmodig nok til å vente på lagringen da...:rolleyes:
 
@Grevling : "Det som var litt interessant underveis her, var at når jeg slapp ut trykket og åpnet lokket, falt temperaturen som proben leser av straks fra 3 grader og ned til 1,5 grad (som den var innstilt på). Jeg har fortsatt ikke noen umiddelbar forklaring på grunnen til dette, da avlesing av temperatur formentlig skal være helt upåvirket av trykket i tanken, eller?"

Når det er overtrykk i en beholder, senker dette frysepunktet. Når du så utligner trykket plutselig, danner det seg (plutselig) is :)
 
@Grevling : "Det som var litt interessant underveis her, var at når jeg slapp ut trykket og åpnet lokket, falt temperaturen som proben leser av straks fra 3 grader og ned til 1,5 grad (som den var innstilt på). Jeg har fortsatt ikke noen umiddelbar forklaring på grunnen til dette, da avlesing av temperatur formentlig skal være helt upåvirket av trykket i tanken, eller?"

Når det er overtrykk i en beholder, senker dette frysepunktet. Når du så utligner trykket plutselig, danner det seg (plutselig) is :)

Takk, det var oppklarende, og noe å tenke på til senere. Ikke ha for lav temperatur når man "letter på trykket".

Det egentlig største problemet, at temperaturproben åpenbart registrerer for høy temperatur (men kun etter dumpingen av gjær i dette tilfellet) finner jeg fortsatt ikke en god forklaring på. Fram til da forutsetter jeg at avlesingen var riktig (1,5 grader), da dette var ca. i tråd med hva tilten viste. Kjølingen forløp da normalt, med pumpe som gikk ca. 10 min hvert 30-40 minutter.

Grunnen til at det ble is på toppen her er vel da formentlig at når proben leste for høy temperatur, og kjølingen gikk tilnærmet konstant i et par dager, ble temperaturen i tanken svært lav. Når jeg lettet på trykket frøs det. Forut for dette skal temperaturen ikke ha gått under 1,2 grader, og det er jo over frysepunktet uansett trykk.
 
Får unitank’ene plass i kjøleskap? Eller må man styre med glycol?

27 literen burde gå fint inn i et normalt kjøleskap. Du finner målene i en annen tråd her om du søker. Må i så fall kjøpe lokk uten kjølespiralen, da den leveres standard med dette.
 
27 literen burde gå fint inn i et normalt kjøleskap. Du finner målene i en annen tråd her om du søker. Må i så fall kjøpe lokk uten kjølespiralen, da den leveres standard med dette.
Vurderer å gå for 53 literen. En kompis hadde målt kjøleskapet sitt å mente det skulle gå fint. Kjølespiralen kan vel fint være der selv om den ikke er i bruk?
 
Vurderer å gå for 53 literen. En kompis hadde målt kjøleskapet sitt å mente det skulle gå fint. Kjølespiralen kan vel fint være der selv om den ikke er i bruk?
Det blir jo ekstra kriker og kroker som skal rengjøres. Men de GJØR jo ingen skade vil jeg tro.
 
Sist redigert:
Grattis med tank. Blir helt sikkert veldig fornøyd :D.

Når det gjelder spunding, så må du ha en justerbar ventil for å stille trykk, som du monterer på blowoff hvis du skal la tanken stå ubevoktet over noe tid. Jeg har en ventil fra Ali som funker greit, men tar noe tid å finne riktig innstilling, da det ikke er noe presisjonsinstrument akkurat.

Et alternativ er å stenge blowoff drøyt 2/3 ut i gjæringen, og la trykke bygge seg gradvis opp til ønsket nivå. Dersom det går over er det bare å forsiktig slippe ut litt med kuleventilen på blowoff. Det går såpass sakte på dette tidspunktet, at det holder med tilsyn et par tre ganger om dagen. Kan selvsagt stenge den tidligere om du ønsker trykk også tidligere i gjæringen, men da kreves det hyppig tilsyn for å holde «riktig» trykk.

Enkleste er selvsagt å investere i en spundingventil. Ville da vurdert en litt dyrere som er lettere å stille relativt presist.
 
Har tre spunding ventiler av ymse kvalitet allerede, så muligens prøve litt med en av de før jeg bestemmer meg.. er ikke noen stor fan av gjæring under trykk, men det virker som jeg er den eneste som ikke får det til :rolleyes: kjøpte den hovedsakelig for trykk under cold crash å Flushing etter tørrhumling.. så regner med jeg blir fornøyd :D
 
Har tre spunding ventiler av ymse kvalitet allerede, så muligens prøve litt med en av de før jeg bestemmer meg.. er ikke noen stor fan av gjæring under trykk, men det virker som jeg er den eneste som ikke får det til :rolleyes: kjøpte den hovedsakelig for trykk under cold crash å Flushing etter tørrhumling.. så regner med jeg blir fornøyd :D

Jeg har unitanken fra Spike, men den fungerer jo på samme måte. Har første brygg i den nå, og må si det er fett med mulighet for blant annet cold crash med CO2 trykk på (selv om kjøleskapet mitt pt er ute av drift), og også flushing etter man har tørrhumlet. En annen ting man kan gjøre under tørrhumling er å la C02 stå på et par psi i det man åpner lokket slik at man får et jevnt tilsig av CO2 under hele tørrhumlingsprosessen. Også flusher man noen runder til slutt når man har stengt tanken igjen. Da bør man ha kommet et stykke på vei mot en mer oksygenfri "tørrhumlingstilværelse" :D
 
Hva slags vaskeregime kjører du på unitanken, @Grevling?

Jeg har tidligere vasket gjæringskaret godt etter gjæring (naturligvis) og igjen tatt en god runde over det på bryggedagen. Dette virker imidlertid som ganske mye pes med unitanken da det er så mye ventiler og "dill dall". Jeg tenkte nå kun å vaske tanken grundig etter gjæring hvor jeg også demonterer alt av ventiler og koblinger og vasker disse i tillegg separat. Så tenkte jeg lufttørke alt og montere sammen igjen. På bryggedagen tenkte jeg å skylle tanken med varmt vann for så å desinfisere. Det må da holde?...
 
Har fått Lindr AS-40 i hus jeg også, og gjennomfører første prøvekjøring med vann i dag. Det tok meg 5 timer å komme fra 20 grader og ned til 5 grader med 20 liter vann i gjæringskaret. Glykolkjøleren har da stått på -2 grader, men faktisk temperatur var til tider godt på plussiden i starten, noe jeg antar har å gjøre med at glykolen som har kommet i retur og ned i kammeret igjen har rukket å bli varmet opp en del av omgivelsene. Har den siste timen stilt inn kjøleren på -6 grader, men den kommer ikke lavere enn -3. Kjelleren utstyret står i er riktignok ganske varm (tipper rundt 25-27 grader), vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. Selv med glykol på -3 grader står temperaturen i gjæringskaret bare å stanger på 4,8 grader. Kommer likesom ikke lenger ned. Sliter med å forstå hva som kan være galt her..
 
kan det tenkes at du får andre resultater (bedre kjøling) med mer vann? Dette er jo bare forslag fra min side, altså.
 
Tilbake
Topp