Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

kan det tenkes at du får andre resultater (bedre kjøling) med mer vann? Dette er jo bare forslag fra min side, altså.

Det kan hende, men det hjelper meg lite når batchene jeg brygger ikke er stort mer enn 20 liter :D Tanken er jo beregnet på 5-6 gallons, så bør effektivt kunne kjøle 20 liter.

Jeg startet kjøleren i dag tidlig og da holdt glykolen 7 grader, etter 50 minutter var den kjølt ned til -6 grader. I går var jeg vel så vidt innom -4, med minus 3 stort sett som det kaldeste. Jeg tror rett og slett muligens omgivelsestemperaturen var for høy i går (kjeller med lite lufting og varme generert av vasking av bryggeutstyr med varmt vann :D), i kombinasjon med at returvæsken tilbake i kjøleren var såpass mye varmere at kjøleren bruker lang tid på å få glykolen kald nok til å kjøle ned godt nok. Tror sistnevnte punkt er det viktigste. Kun en teori, dog. Når jeg skal kjøre CC tenker jeg å gjøre det over en dag eller to for ikke å stresse gjæren, og da håper og tror jeg at kjøleren vil henge med og få ølen ned på 2ish grader...
 
Når du tester med vann står du i fare for at det danner seg et islag rundt kjøleren. Dette kan også skje med øl / alkohol, men krever ofte litt lengre tid
 
Når du tester med vann står du i fare for at det danner seg et islag rundt kjøleren. Dette kan også skje med øl / alkohol, men krever ofte litt lengre tid

Det var ikke noe is på kjøleren når jeg fisket den opp. Etter at jeg hadde demontert utstyret opplevde jeg derimot at jeg ikke fikk skylt gjennom spiralen med vann da jeg hadde helt ut glykolen. Prøvde å skylle inn begge inntakene på kjølespiralen, men den virket tett. Lot den ligge over natten og forsøkte igjen i dag, og da måtte jeg også stå å skylle relativt lenge før jeg klarte å få gjennomstrømming av vann. Har vanskelig for å tro at noe har frosset inne i spiralen, da ville jo dette vært tint til i dag, og jeg ville umiddelbart fått gjennomstrømning...

Jeg har forøvrig blandet glykolen med vann fra springen. Bruksanvisningen for glykolkjøleren var mildt sagt mangelfull, men jeg leser i ettertid at SS Brewtech i bruksanvisningen for sin kjøler skriver at man skal fylle på destillert vann. Jeg tenkte jeg skulle være lur, for å teste hvor fort den kjølte ned fra ca. romtemperert vann, og tok derfor smått lunket vann fra springen (kjøleren viste 33 grader når den begynte nedkjølingen). Er det fy-fy, eller? :D
 
Interessant lesning. Tenker på en konisk da jeg lager NEIPA og de regelmessig, med noe uregelmessige intervaller, går til h... pga oksidering, til tross for at jeg er nazi på oksygen.

Konisk som tåler trykk for å unngå oksygeningress, som denne unitanken, hadde vært midt i blinken.

@Marius K. hvilken tank fra Spike har du og hvordan fikk du tak i den? Bestilt fra forhandler eller direkte fra USA? Grei prosess?
 
Interessant lesning. Tenker på en konisk da jeg lager NEIPA og de regelmessig, med noe uregelmessige intervaller, går til h... pga oksidering, til tross for at jeg er nazi på oksygen.

Konisk som tåler trykk for å unngå oksygeningress, som denne unitanken, hadde vært midt i blinken.

@Marius K. hvilken tank fra Spike har du og hvordan fikk du tak i den? Bestilt fra forhandler eller direkte fra USA? Grei prosess?

Jeg har CF5 utgaven:

https://spikebrewing.com/collections/fermenters/products/cf5

Bestilte den direkte fra Spike. Det er per i dag ingen som fører Spike i Norge, så skal man handle via en norsk forhandler så er nok SS Brewtech sin unitank det eneste alternativet. Spike har forøvrig heller ikke internasjonal shipping, så du må ta den inn via Jetcarrier. Det hele gikk veldig raskt og uproblematisk, og Spike sin kundeservice er av ypperste kvalitet. Prismessig er tankene ganske like, så det kommer litt an på hvilke preferanser og behov man har. Spike sin kan være rimeligere da man selv kan velge hvilke ekstrautstyr man ønsker, i motsetning til SS Brewtech hvor tanken kommer "ferdig møblert".

I denne tråden skriver jeg litt om hva jeg mener er fordelene med Spike sin unitank:

https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-til-innkjop-av-konisk-gjaeringstank.39052/page-3#post-448229

Jeg har så langt kun testet den til en batch og er veldig fornøyd. Tanken holder meget høy kvalitet, og den er enkel å rengjøre da man kan ta av hele toppen på den. Kan absolutt anbefale Spike. @Sponon har samme, og så langt jeg kan forstå er han også godt fornøyd.

De jobber visstnok med å få distribusjon utenfor USA, og Norge er et marked de ønsker seg inn på, men de kunne ikke si noe om tidshorisonten på dette.
 
Min erfaring med Spike sin fermentor er utelukkende bra. Det er kvalitet i alle ledd og gjennomtenkte løsninger. Har ikke gjæret så mange brygg på den (5-6 kanskje), men har til gjengjeld eksperimentert med både gjæring under trykk, cold crashing, tørrhumling og høstet gjær. Kan absolutt anbefale, og kan per idag ikke komme på noe som ville gjort denne bedre. Kanskje en hurtigkobling på in/out på kjølecoilen, men det er flisespikkeri og kan fikses selv.

Veldig gunstig med 2" dumpeventil i bunn. Som ekstrautstyr så ville jeg anbefalt CO2 bundle til gjæring under trykk eller for å fortrenge ølet til fat i lukket system, kjølecoilen og racking arm.

Bruker kjølecoil med glykolkjøler og en frostvakt (billig sak fra Biltema) koblet til ITC 310T-B som temperaturkontroll. Funker veldig bra.

Går med tanker om å selge Grainfather konen til fordel for enda en Spike ;)
 
Kunne noen laget en ‘handleliste’ med lenker på ønskeoppsettet?

Her er hva jeg har anskaffet fra Spike og benytter i mitt oppsett per i dag:

- Spike CF5 unitank, beregnet for 2.5 til 6 gallon batcher. $525
https://spikebrewing.com/collections/fermenters/products/cf5

- Gassmanifold til trykksetting av tanken. $40
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/gas-manifold

- Racking arm. $25
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/racking-arm

- Karbonerings-/oksygeneringsstein. $65
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/carb-stone

- Sikteglass $50
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/2-tc-sight-glass

- Kit for overføring i lukket system $55
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/closed-pressure-transfer-kit
Dette er nok billigere å lage på egenhånd...

- Hjul $30
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/caster-kit

- Støtteplate $38
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/bracing-shelf

- Kjølecol $85
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/temp-control-coil

- "Jakke" til tanken for bedre temperaturstyring $85
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/insulated-conical-jacket-1

- Pumpe til kjølesystemet $40
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/cooling-pump-1

- Varmeelement $85
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/conical-heater-1

- Slanger fra glykol til kjølecoil $22
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/insulated-tubing

- Hurtigkoblinger til slangene og kjøleren $15
https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/temp-coil-quick-connect-fittings-1

I tillegg så har jeg kjøpt med noen ekstra "endestykker" til å ha på butterflyventilene, samt noen ekstra silikonpakninger og en sånn i 1,5" og 2":

https://spikebrewing.com/collections/conical-accessories/products/1-5-tc-x-5-8-barb

Totalt ca. $ 1200, så ca. 9 800 med dagens kurs. Også kommer mva og frakt i tillegg. Sjøfrakt er vel betydelig rimeligere enn flyfrakt, men man må også vente lenger, og det er jo ikke alltid lett når man har lyst på noe nytt!

Også må man ha en kjølekilde, dersom man går for en løsning med kjølecoil og varmeelement og ikke plasserer gjæringstanken i et kjøleskap.

EDIT: Nå kan man nok også klare seg uten en del av ekstrautstyret. Som sagt som kan nok overføringskittet lages billigere selv. Sikteglass er gøy, men ikke nødvendig. Karbonerings-/oksygeneringssteinen kan man nok også klare seg uten, så da får man jo kuttet ned kostnaden noe...
 
@Marius K.

Fungerte varmeelementet greit på europeisk spenning? Brukte kanskje bare en adapter til pluggen? Tenkte å kjøpe den pakken med temp. regulator, men noe usikker på evt. spenningskrøll.
 
@Marius K.

Fungerte varmeelementet greit på europeisk spenning? Brukte kanskje bare en adapter til pluggen? Tenkte å kjøpe den pakken med temp. regulator, men noe usikker på evt. spenningskrøll.

Den går på 110 V og trekker 80 watt. Du trenger en trafo både til den og pumpen som tar spenningen fra 220 til 110. Jeg kjøpte 2x på Kjell og company for 350 per stykk.

EDIT: En til pumpen og en til varmeelementet. Jeg bruker inkbird, så kjøpte ikke med selve kontrolleren som Spike selger. Da må du i så fall ha enda en trafo som er stor nok til det bruket.

https://www.kjell.com/no/produkter/...omformere-invertere/230-110-v-omformer-p44096
 
Sist redigert:
Spike selger hurtigkoblinger til coilen nå, de fungerer utmerket. Mener det er de sammen som denne:

https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/john-guest-koblinger/jg-f12-til-f38-90-reduksjon/

Stemmer det. Jeg fikk tilsendt gratis disse koblingene fra Spike som plaster på såret for defekt manometer, men det lakk gjennom "ut" koblingen. Regner med det er pga. jeg brukte feil slanger. Brukte slangene som er beregnet til grainfather sin kjølepumpe. Var ikke kjekt å tørke / vaske vekk flere desiliter med glykol :confused: Har du disse koblingene?

Skulle gjerne sett for meg litt mer kvalitet på designet. f.eks i samme gate som Grainfather bruker. De koblingene der er god knall!
 
Stemmer det. Jeg fikk tilsendt gratis disse koblingene fra Spike som plaster på såret for defekt manometer, men det lakk gjennom "ut" koblingen. Regner med det er pga. jeg brukte feil slanger. Brukte slangene som er beregnet til grainfather sin kjølepumpe. Var ikke kjekt å tørke / vaske vekk flere desiliter med glykol :confused: Har du disse koblingene?

Skulle gjerne sett for meg litt mer kvalitet på designet. f.eks i samme gate som Grainfather bruker. De koblingene der er god knall!

Ouch, den er kjip! Ja, jeg har koblingene, og hos meg fungerer det fint uten lekkasje.
 
Syns det har vært litt knot å koble glykolkjøleren til og fra gjæringskaret, så var på jakt etter noen hurtigkoblinger.
Googlet litt, og fant ut av "hydraulic disconnects" så ut til å være midt i blinken, da de er selvlukkende når man kobler de ifra.

Bestilte noe greier fra Kina, som ser ut til å ha overraskende bra kvalitet! 1/8" NPT koblinger, og 1/8" NPT til 3/8" barb koblinger.
Ekstra slange kjøpte jeg på Biltema.
Kommer bare noen få dråper hvis man kobler de fra. Om man holder de rett vei, med "hun"-koblingen ned som på bildet, blir disse dråpene liggende inni, og man kan helle de kontrollert ut i et glass e.l. Knallfornøyd!
En ulempe er at de er litt tunge, så man burde kanskje feste de på en måte, så ikke all vekta drar slangen og lager knekk på den.

Bestilte også en haug med neopren-isolasjon til å trekke over slangene i dimensjon 12mm, beregnet for Camelbak som man kan ha i sekken. Dette passet IKKE! Ble altfor trangt, så her er jeg på jakt etter noe annet.
Noen som har tips?

IMG_1510.jpg
 
Sist redigert:
I går satte jeg mitt andre brygg med Spike sin CF5 til gjæring, første hvor jeg benytter glykolkjøler.

Jeg vasket gjæringstanken dagen før for å spare litt tid på bryggedagen, men det tror jeg at jeg skal gå vekk fra for fremtiden. Det går med en del tid til å vaske kona da det er utallige TC-koblinger etc. som skal tas av for å vaskes. Jeg har alltid brukt å vaske gjæringskaret godt etter fating, for så å gi det en vask på bryggedagen, men med det nye opplegget ser jeg at det tar for mye tid, slik at planen nå blir å vaske godt etter fating, lufttørke, skru sammen tanken og la stå til neste bryggedag. Da tenker jeg kun å skylle ut av den med varmt vann, ta av alle koblinger og skylle disse og legge i Star san. Til slutt montere opp igjen tanken. Man skulle tro skylling med varmt vann må holde i massevis når tanken i utgangspunktet er ren. Spike anbefaler å la butterflyventilene stå åpne under lagring, men jeg kan aldri tenke meg at det kommer noe 'drit' av betydning inn i tanken under lagring som kan skape problemer for neste brygg, som ikke lar seg fjerne med litt spyling med varmt vann.

Bryggedagen gikk i grunn rimelig greit, men som jeg har vært inne på så er det litt mer å gjøre med selve gjærinstanken underveis sammenlignet med den gode gamle plastbøtta, så man får ikke så mange hvileskjær. Desinfisering av kona gjorde jeg ved å ta av toppen og fylle tanken opp til kanten med Star san. Så la jeg lokket med tilhørende deler i Star san i en balje. Videre tappet jeg fra Speidelen og over til gjæringskaret via 1,5" åpningen i lokket, noe som fungerte greit. Gjæren pitchet jeg gjennom 4" åpningen hvor kjølecoilen står. Det var litt knotet å pitche gjær med coilen i kona, men man blir vel vant med det og.

Glykolkjøleren, Lindr AS-40, ser ut til å fungere veldig fint. Den ligger på snaue 7 500 hos Bryggselv, og om man ikke skal ha mange gjæringstanker tilkoblet er det ingen grunn til å gå for f. eks. SS Brewtech sin som koster det dobbelte. Jeg slo på kjøleren når jeg startet bryggedagen og den tok glykolen ned fra 22 til 0 grader på 2-ish timer. Ølet som ble brygget var en pils. Jeg kjølte først ned til 18 grader i Speidelen, lot hvile en time, tappet over i kona og koblet til glykolen. Det tok ca. 2 timer å kjøle ned vørteren fra 18,9 grader til 7,5 grader med kjøleren innstilt på 0 grader. Pitchet så og oksygenerte.

Jeg må forøvrig være norges dårligste til å dekantere gjærstartere. Var nok litt uforsiktig og tror jeg har klart å helle ut en god del frisk gjær rett i vasken :eek: Blir spennende å se hvordan denne pilsen blir! Det er ingen aktivitet i blow off etter 14 timer, men temperaturen spretter forholdsvis raskt opp igjen etter kjøling, så noe må være på gang.

Jeg oppdaget ganske raskt at kjøleren og varmeelementet, som er festet på den koniske delen av tanken innenfor neoprenjakken, jobbet mot hverandre. Kjølingen var veldig effektig og overskøt litt, samtidig som varmeelementet raskt tok temperaturen opp igjen. Jeg stilte dermed inn glykolen opp fra 0 til 2 grader, og det virker å ha redusert "overskytingen". Jeg har stilt inn inkbirden med en differanse på 0,3 grader fra gjæringstemperatur på 9 grader. Bunnivået nå er på 8,8 grader, så jeg får en variasjon på 0,5 grad, noe som bør være akseptabelt. Eller kanskje jeg skulle stilt inn glykolen enda litt varmere? Varmekilden er på 80 watt og ser ut til å være veldig effektiv. Den er nok unødvendig å ha tilkoblet nå, men jeg kan se for meg at den kan være grei å ha mot slutten av gjæringen (spesielt for ale) hvor man ønsker å holde temperaturen oppe. Gleder meg også til å teste den på noe belgisk som krever litt temperatur.

Så langt er jeg veldig fornøyd med både gjæringstank og glykolkjøler. Alt er litt knotete foreløpig, men noe annet er vel heller ikke å forvente når man tar i bruk nytt utstyr. Gleder meg til å bli ordentlig kjent med det, og ikke minst til å tappe øl over på fat i lukket system, helt fritt for oksygen!
 
Da har jeg endelig fått satt mitt første brygg også, har ventet lenge på FTSS-oppsettet, bestilte fra utlandet for å spare noen kroner, men det tok tid! (Bestilte tidlig i mai, levert nå).

Har vasket tanken med TSP og skylt, deretter en runde med PBW og skylt tidligere
På bryggedagen la jeg alle deler som kan taes av i star-san, og monterte de igjen
Deretter fylte jeg i ca 15 liter star-san i tanken og trykktestet og snudde den noen ganger på hodet.
Er usikker på om det er nødvendig å demontere alt mellom hvert brygg, får se an dette litt.

Jeg brygger på Speidel med kjølekappe.
Kjølte ned vørter til ca 23 grader, og pumpet deretter over til tankens bunnventil med Speidels "Wort Pump Device". Var litt bekymret for mottrykk, men det var absolutt ikke noe problem å pumpe alt over. Veldig behagelig å overføre lukket på denne måten, ingen løft.

Brygget er en pilsner, så kjølte videre ned i tanken ved hjelp av glykolkjøleren til 12 grader. Null problem.

Pitchet gjær og oksygenerte via carb-stone. (Kjørte inn en liten dash CO2 etter oxygen for å tømme steinen for oxygen)
Planen er å gjære med spunding-valve på ca 0,5 bar for å få et lavt ester-nivå i pilsneren.
Nå, ca 22 timer etter pitch, har trykket kommet seg opp på 0,1 bar.

Mot slutten av gjæringen tenker jeg å øke karboneringen til 1 bar ca. Enten ved naturlig karbonering, eller tilsette CO2 om jeg er for sent ute.
Hvordan bør jeg overføre til fat for å unngå skum? Spunding-valve satt på fatet med mottrykk?

Ser også en del kondens på utsiden av kjøleslangene. Bruker dere isolerte slanger?

Ser for meg at jeg kommer til å bruke CIP for både vask og desinfisering neste gang.
Spike-unitanken er nok enklere å vaske, med større lokk på toppen som @Marius K. nevnte i en annen tråd.
 
Tilbake
Topp