I går satte jeg mitt andre brygg med Spike sin CF5 til gjæring, første hvor jeg benytter glykolkjøler.
Jeg vasket gjæringstanken dagen før for å spare litt tid på bryggedagen, men det tror jeg at jeg skal gå vekk fra for fremtiden. Det går med en del tid til å vaske kona da det er utallige TC-koblinger etc. som skal tas av for å vaskes. Jeg har alltid brukt å vaske gjæringskaret godt etter fating, for så å gi det en vask på bryggedagen, men med det nye opplegget ser jeg at det tar for mye tid, slik at planen nå blir å vaske godt etter fating, lufttørke, skru sammen tanken og la stå til neste bryggedag. Da tenker jeg kun å skylle ut av den med varmt vann, ta av alle koblinger og skylle disse og legge i Star san. Til slutt montere opp igjen tanken. Man skulle tro skylling med varmt vann må holde i massevis når tanken i utgangspunktet er ren. Spike anbefaler å la butterflyventilene stå åpne under lagring, men jeg kan aldri tenke meg at det kommer noe 'drit' av betydning inn i tanken under lagring som kan skape problemer for neste brygg, som ikke lar seg fjerne med litt spyling med varmt vann.
Bryggedagen gikk i grunn rimelig greit, men som jeg har vært inne på så er det litt mer å gjøre med selve gjærinstanken underveis sammenlignet med den gode gamle plastbøtta, så man får ikke så mange hvileskjær. Desinfisering av kona gjorde jeg ved å ta av toppen og fylle tanken opp til kanten med Star san. Så la jeg lokket med tilhørende deler i Star san i en balje. Videre tappet jeg fra Speidelen og over til gjæringskaret via 1,5" åpningen i lokket, noe som fungerte greit. Gjæren pitchet jeg gjennom 4" åpningen hvor kjølecoilen står. Det var litt knotet å pitche gjær med coilen i kona, men man blir vel vant med det og.
Glykolkjøleren, Lindr AS-40, ser ut til å fungere veldig fint. Den ligger på snaue 7 500 hos Bryggselv, og om man ikke skal ha mange gjæringstanker tilkoblet er det ingen grunn til å gå for f. eks. SS Brewtech sin som koster det dobbelte. Jeg slo på kjøleren når jeg startet bryggedagen og den tok glykolen ned fra 22 til 0 grader på 2-ish timer. Ølet som ble brygget var en pils. Jeg kjølte først ned til 18 grader i Speidelen, lot hvile en time, tappet over i kona og koblet til glykolen. Det tok ca. 2 timer å kjøle ned vørteren fra 18,9 grader til 7,5 grader med kjøleren innstilt på 0 grader. Pitchet så og oksygenerte.
Jeg må forøvrig være norges dårligste til å dekantere gjærstartere. Var nok litt uforsiktig og tror jeg har klart å helle ut en god del frisk gjær rett i vasken
Blir spennende å se hvordan denne pilsen blir! Det er ingen aktivitet i blow off etter 14 timer, men temperaturen spretter forholdsvis raskt opp igjen etter kjøling, så noe må være på gang.
Jeg oppdaget ganske raskt at kjøleren og varmeelementet, som er festet på den koniske delen av tanken innenfor neoprenjakken, jobbet mot hverandre. Kjølingen var veldig effektig og overskøt litt, samtidig som varmeelementet raskt tok temperaturen opp igjen. Jeg stilte dermed inn glykolen opp fra 0 til 2 grader, og det virker å ha redusert "overskytingen". Jeg har stilt inn inkbirden med en differanse på 0,3 grader fra gjæringstemperatur på 9 grader. Bunnivået nå er på 8,8 grader, så jeg får en variasjon på 0,5 grad, noe som bør være akseptabelt. Eller kanskje jeg skulle stilt inn glykolen enda litt varmere? Varmekilden er på 80 watt og ser ut til å være veldig effektiv. Den er nok unødvendig å ha tilkoblet nå, men jeg kan se for meg at den kan være grei å ha mot slutten av gjæringen (spesielt for ale) hvor man ønsker å holde temperaturen oppe. Gleder meg også til å teste den på noe belgisk som krever litt temperatur.
Så langt er jeg veldig fornøyd med både gjæringstank og glykolkjøler. Alt er litt knotete foreløpig, men noe annet er vel heller ikke å forvente når man tar i bruk nytt utstyr. Gleder meg til å bli ordentlig kjent med det, og ikke minst til å tappe øl over på fat i lukket system, helt fritt for oksygen!