Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Hvordan bør jeg overføre til fat for å unngå skum? Spunding-valve satt på fatet med mottrykk?

Ser også en del kondens på utsiden av kjøleslangene. Bruker dere isolerte slanger?

Ser for meg at jeg kommer til å bruke CIP for både vask og desinfisering neste gang.
Spike-unitanken er nok enklere å vaske, med større lokk på toppen som @Marius K. nevnte i en annen tråd.

Jeg bruker isolerte slanger fra glykolkjøleren. Det blir en del kondens og søl på gulvet uten.

Overføring til fat tenker jeg å gjøre med en spunding valve på fatet. Tror det er eneste mulighet dersom man har gjæret under trykk og vil unngå masse skum ved overføring.
 
Bare ølet er kaldt nok skummer det så å si ingen ting. Har en bar på tanken og bruker en gass ut med nåleventil for å regulere trykket.
 

Vedlegg

  • 2018-04-18 15.37.19.jpg
    2018-04-18 15.37.19.jpg
    620,1 KB · Sett: 85
  • 2018-03-11 07.30.45.jpg
    2018-03-11 07.30.45.jpg
    166,5 KB · Sett: 88
Jeg gjærer under trykk på en Fermentasaurus, og den er lett nok til at jeg kan løfte den opp på et bord, slik at toppen på Corneliusfatet er lavere enn laveste nivå i Fermentasaurus. Jeg kobler på gasslangen mellom fat og gjæringskar først, slik at trykket i fat og gjæringskar blir det samme før jeg kobler på ølslangen. Så kobler jeg av gasslangen, blåser av litt trykk i corneliusfatet slik at ølet begynner å strømme, og kobler på gasslangen igjen. Overføringen skjer dermed i et lukket system, og jeg opplever ikke at det skummer. Men man er jo selvsagt avhengig av høydeforskjell.
 
Spunding-ventilen fra Ali fungerer godt! Den var lett å ta helt fra hverandre for rengjøring/desinfisering.
Har stilt den inn på 0,5 bar. Måleren viser 0,6.

IMG_1591.jpg
 
Var inne å kikket på prisene på fredag på linken over her. Og da var det gode priser. Nå ligger de plutselig på 100 usd+ og frakt på over 46 usd ??
 
Alle store web-butikker sporer interesse (klikk/søk++) og endrer prisene deretter. Amazon kan endre pris på ett produkt flere ganger i døgnet dersom systemet finner det nødvendig.
 
Pass på å slette cachen i nettleseren. Akkurat det samme med hotellrom, reiser etc. Mye klikk fra samme maskin, og prisene øker :) Siste ferie kostet 3500 mer fra min PC enn fruens. Inntil jeg sletta cachen.
 
Da var første brygg på fat. Lukket overføring med trykk var behagelig.

Vaskingen hadde jeg gruet meg til, så gikk til anskaffelse av et CIP-oppsett.
Det fungerte jo ganske godt, men sånn det ble satt opp, var det ikke spesielt enkelt å tømme/fylle tanken.
Ble mye skruing av TC-klemmer. Det blir nok noen flere kuleventiler og T-ledd for å forenkle dette.
Selve vaskingen fungerte helt supert.

IMG_1673.jpg

Etter 5 minutter med 5 liter kaldt vann:

IMG_1674.jpg IMG_1676.jpg

Etter 10 minutter med 5 liter 40 grader vann/30 gram PBW:

IMG_1685.jpg IMG_1683.jpg
 
Tilbake
Topp