Jeg dumpet ikke humle, men tror det bør være mulig å få ut iom at tanken er trykksatt (men nå er det vel 2" vs 1.5" på Spike).
Jeg overførte med racking arm stående vannrett, og justerte noe ned mot slutten. Hadde ikke noe problemer med tett fat når jeg tappet av de første halvlitrene etterpå.
Når alt dette er sagt fatet jeg min andre NEIPA i lukket system i går, med samme mengde humle. Det gikk til helvete. Alt tettet seg og måtte til slutt poppe opp lokket på fatet og kjøre silikonslangen oppi på gamlemåten. I og med at ølet hadde rn viss karbonering sto jo spruten godt ut av fatet og før jeg fikk lukket det. Så mye for oksygenfri overføring
Satser på ølet holder seg noenlunde likevel...
Det skal sies at det nok var min feil at det gikk tett. Jeg startet med racking armen vannrett, men fikk med en del gunk når jeg tappet av. Når jeg justerte racking arm litt opp så det ut til at jeg fikk rent øl, men fatet tettet seg igjen da det var gunk i silikonslangen. Antagelig brukerfeil dette altså. Ikke rart jeg kaller NEIPA serien min Murphy's law
Oppsummert så er nøkkelen å først tappe av en prøve for å forsikre deg at du får ut ren vørter. Om du klarer det med 400 gram vet jeg ikke. Dumper du vil du vel føre ting tilbake i suspensjon også, og må vel gjerne kaldkræsje litt lenger?