Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Har fått Lindr AS-40 i hus jeg også, og gjennomfører første prøvekjøring med vann i dag. Det tok meg 5 timer å komme fra 20 grader og ned til 5 grader med 20 liter vann i gjæringskaret. Glykolkjøleren har da stått på -2 grader, men faktisk temperatur var til tider godt på plussiden i starten, noe jeg antar har å gjøre med at glykolen som har kommet i retur og ned i kammeret igjen har rukket å bli varmet opp en del av omgivelsene. Har den siste timen stilt inn kjøleren på -6 grader, men den kommer ikke lavere enn -3. Kjelleren utstyret står i er riktignok ganske varm (tipper rundt 25-27 grader), vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. Selv med glykol på -3 grader står temperaturen i gjæringskaret bare å stanger på 4,8 grader. Kommer likesom ikke lenger ned. Sliter med å forstå hva som kan være galt her..
Funker AS-40 med flere gjæringstanker? Finner utrolig lite om den
 
Så lenge der er plass til to, så bestiller jeg.. mon tro om kjærringa blir fornøyd når vi kan kvitte oss med 2 av 4 kjøleskap ;)

Ta en telefon til bryggselv for en dobbeltsjekk, men det burde gå fint med to. Min er fylt med glykol nå, så vanskelig å ta en dobbeltsjekk.
 
Går sikkert fint:) er det mye stress å demontere pumpa som medfølger?

Nei, det er bare noen skruer i lokket som må fjernes, også må du kutte strømkabelen til pumpen (og sette på litt elektroteip). Når du fjerner pumpen vil det etterlate et hull på toppen av glykolkjøleren. Jeg har bare lagt litt aluminiumsfolie over. Her kan man sikkert lage en mer fancy og permanent løsning.

Jeg er godt fornøyd med kjøleren så langt. Tester den for første gang nå på en pils og holder på med kaldkræsj. Kjøleren kan stilles inn helt ned til -6 grader. Jeg har ikke hatt problemer med å holde 3 grader i gjæringstanken når kjøleren har vært innstilt på -1 grad. Har nå senket glykolen til -2 grader og er på vei ned mot 2 grader i gjæringstanken.
 
Der ble det sexy time på kjøkkenet.

Holder trykket perfekt over natta etter å ha stramma siktglasset.

Ævven nå skal det brygges.
 

Vedlegg

  • IMG_5483.JPG
    IMG_5483.JPG
    135,9 KB · Sett: 124
Vasker raskt over for hånd etter endt gjæring og lar så stå natten over i PBW. Demonterer så alle koblinger og gir de et døgn i PBW og. Skyller, lufttørker og monterer. Lar stå til neste bryggedag hvor jeg bare skyller over og desinfiserer.
 
@Hektor, er det mulig å få vite hva du har kjøpt, pris og hvordan du fikk den til landet med pris? :)
Jeg skal ha meg en unitank, men vet ikke helt hvilken jeg ender opp med...
 
Jeg kjøpte denne: https://spikebrewing.com/collections/fermenters/products/cf15

Kjøpte også ALT av ekstrautstyr, bortsett fra varmeteppet og Spikes versjon av Inkbird. Har bestilt samme glykolkjøleren som Marius K. har kjøpt, får den snart med posten. Du kan spare en del kroner med å plukke av litt ekstrautstyr og mekke litt sjøl. Mitt problem er at jeg akkurat nå har litt penger og er litt lat :)

Prisen på herligheten ble ca. 13000, uten moms og frakt. Moms og frakt på alt sammen ble 4-5000,-, men jeg kjøpte en del andre greier fra Ebay i samme slengen som ble hevet med i JetCarrier sin sending.

Kan også nevne at det ble en liten bulk i siden på tanken under forsendelse, kosmetisk dog. Så den først i dag i et visst lys.

Hvis du sammenligner denne mot andre, så kan jo ting som er verd å vurdere være ting som størrelse på dumpventil (2" på Spike, 1,5" på SS Brewtech), hvor høyt den kan trykksettes hvis du planlegger å karbonere fullt på tank (Spikes ventil slipper ut trykk på 12 PSI).

Vet ikke helt hva SS Brewtechs unitank koster med alt ekstrautstyr, men du får kikke litt. Spikes tank virker veldig solid i hvert fall, og de sveisa skøtene virker veldig fine. Enkel å sette sammen og fremstår svært solid.
 
Jeg kjøpte denne: https://spikebrewing.com/collections/fermenters/products/cf15

Kjøpte også ALT av ekstrautstyr, bortsett fra varmeteppet og Spikes versjon av Inkbird. Har bestilt samme glykolkjøleren som Marius K. har kjøpt, får den snart med posten. Du kan spare en del kroner med å plukke av litt ekstrautstyr og mekke litt sjøl. Mitt problem er at jeg akkurat nå har litt penger og er litt lat :)

Prisen på herligheten ble ca. 13000, uten moms og frakt. Moms og frakt på alt sammen ble 4-5000,-, men jeg kjøpte en del andre greier fra Ebay i samme slengen som ble hevet med i JetCarrier sin sending.

Kan også nevne at det ble en liten bulk i siden på tanken under forsendelse, kosmetisk dog. Så den først i dag i et visst lys.

Hvis du sammenligner denne mot andre, så kan jo ting som er verd å vurdere være ting som størrelse på dumpventil (2" på Spike, 1,5" på SS Brewtech), hvor høyt den kan trykksettes hvis du planlegger å karbonere fullt på tank (Spikes ventil slipper ut trykk på 12 PSI).

Vet ikke helt hva SS Brewtechs unitank koster med alt ekstrautstyr, men du får kikke litt. Spikes tank virker veldig solid i hvert fall, og de sveisa skøtene virker veldig fine. Enkel å sette sammen og fremstår svært solid.

Jeg har ss brewtech sin 65 litet og det en må kjøpe aom ekstraustyr hos spike er med på kjøpet med brewtech.

Unitanken kostet meg 13995,- inkl frakt.

Hva en velger er opp til en selv, jeg valgte brewtech pga den var mulig å kjøpe i norge og jeg var ikke klar over spike sin.

Spike har to gode salgs argument i mine øyne og det er 2” på dumpventilen ( usikker om det faktisk er så mye bedre at jeg bryr meg, men større er bedre til dumping. Tenker jeg) og det andre er at spile kan du ta av hele lokket når en rengjør. På brewtech er en litt mer begrenset pga luken på toppen er mindre. I forhold til trykk kan brewtech trykksettes til maks 2 bar.

Begge unitankene er gode tanker til god valuta.
 
En ting som har irritert meg med SS Brewtech sitt temperaturkontroll-kit er at slangene kommer uten isolasjon.
De har priset dette såpass høyt at det definitivt burde vært inkludert (Slik Spike Brewing har gjort med sine slanger).
SS Brewtech anbefaler til og med isolerte slanger selv i sin feilsøkingsguide.

Uansett, det koster ikke mange kronene, og Ali har noen som passer perfekt.

13x9 mm over slangene:
IMG_1850.jpg
25x9 mm over koblingene:
IMG_1851.jpg
 
Gjorde for et par uker unna min første fating i lukket system med unitanken fra Spike, og skal i gang med runde to nå til helgen.

Jeg fylte fatet til randen med Star san og trykte det ut med CO2. Smelte på en spunding valve på fatet og lot det stå med et par PSI lavere trykk enn unitanken. For å eliminere oksygen i slangen som går fra unitanken til fatet tok jeg og klemte på hurtigkoblingen for øl (med en hanske på) for å fylle slangen med øl. Desinfiserte koblingen på nytt og koblet den til stigerøret på fatet.

Selve overføringen gikk veldig fint, men sakte. Det var absolutt ingen antydning til skum i slangen under overføringen, og jeg tror trikset her er å legge trykket i fatet nokså tett opp til trykket i tanken. Jeg merket at kondensen på fatet ikke var like tydelig som hva jeg er vant med fra tidligere, så en vekt er anskaffet for lettere å kunne følge med på fyllingsgraden.

Jeg har også opparbeidet med noe mer erfaring med glykolkjøleren fra Lindr, og er meget fornøyd med den. Holder nå på å kaldkræsje en NEIPA, og jeg har fint klart å kjøre den ned på 2 grader med glykolen innstilt på -3 grader. Under gjæringen har jeg latt temperaturen på glykolen ligge rundt 4-5 grader lavere enn ønsket gjæringstemperatur. På den måten har kjølingen vært nokså effektiv, men ikke så effektiv at temperaturen har falt mer enn maks 0,3 grad under gjæringstemperaturen når kjølingen slår seg av. Jeg har da heller ikke hatt behov for å ha varmeelemtet tilkoblet. Tror faktisk det kun kommer til å bli brukt på øl som skal gjæres høyt, som f.eks. Saison.

Når jeg kaldkræsjer NEIPA'en min så har jeg gjort det stegvis over halvannet døgn. Glykolen har vært stilt inn 4-6 grader under temperaturen i ølet. Jeg fant en tråd på et amerikansk forum om kjøling med glykol hvor Penguin chillers hadde svart, og hvor de tispet om å la glykolen følge temperaturen i ølet ganske tett. På den måten unngår man at det danner seg is langs kjølecoilen om glykolen er stilt inn på veldig lav temperatur. Glykolkjøleren går helt ned til -6 grader, så jeg kan sikkert få ølet enda lenger ned i temperatur enn de 2 gradene jeg har den på nå, men 2 grader i 48 timer bør holde lenge. I hvert fall for "normaløl". Jeg er spent på denne etter å ha tørrhumlet 20 liter med 320 gram! :D Krysser fingrene for at "racking-armen" blir liggende over gjær og humle slik at jeg kan overføre i lukket sløyfe uten å tette stigerørert!

Alt i alt må jeg si meg veldig fornøyd med både unitank og glykolkjøler!
 
Bruker selv tank og gjærer under trykk. Tapper på fat ved 1 bar 0 grader og har mottrykk på fat ved tapping helt i begynnelsen. Åpner kran og lar trykket gradvis slippe ut. Får overhodet ikke skum. Går da forholdsvis raskt
 

Vedlegg

  • 2018-04-18 15.37.19.jpg
    2018-04-18 15.37.19.jpg
    620,1 KB · Sett: 52
Fatet NEIPAen min i dag. Kaldkræsjet i to døgn på 10PSI hvorav mesteparten av tiden på 2 grader. Satte spundingventilen på 8PSi og overføringen gikk som en lek. Selv med 320 gram tørrhumle på 20 liter så var det ikke antydning til å gå tett.
 
Denne unitank’en glimrer med sitt fravær hos Bryggselv. Tror de har store problemer med å få tak i... plagsomt...
 
Tilbake
Topp