Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Denne unitank’en glimrer med sitt fravær hos Bryggselv. Tror de har store problemer med å få tak i... plagsomt...

Har bryggselv tenkt å ta inn Spike sine tanker? Gode nyheter i så fall. Hvis ikke er det uansett null stress å frakte inn via Jetcarrier. Spike har veldig god service/support om det skulle være noe.
 
Har bryggselv tenkt å ta inn Spike sine tanker? Gode nyheter i så fall. Hvis ikke er det uansett null stress å frakte inn via Jetcarrier. Spike har veldig god service/support om det skulle være noe.
Føler at jeg er skikkelig uheldig med dollaren for tiden... så vegrer meg for å ta inn en selv.

@msevland jeg kan godt tenke meg en samlebestilling! Spesielt med dersom de jeg går sammen med har logistikkerfaring på forsendelse fra USA;)
 
Nei, det er bare noen skruer i lokket som må fjernes, også må du kutte strømkabelen til pumpen (og sette på litt elektroteip). Når du fjerner pumpen vil det etterlate et hull på toppen av glykolkjøleren. Jeg har bare lagt litt aluminiumsfolie over. Her kan man sikkert lage en mer fancy og permanent løsning.

Jeg er godt fornøyd med kjøleren så langt. Tester den for første gang nå på en pils og holder på med kaldkræsj. Kjøleren kan stilles inn helt ned til -6 grader. Jeg har ikke hatt problemer med å holde 3 grader i gjæringstanken når kjøleren har vært innstilt på -1 grad. Har nå senket glykolen til -2 grader og er på vei ned mot 2 grader i gjæringstanken.

Et spørsmål til.

Har kjøpt samme kjøler (Lindr AS-40) og denne har en John Guest-kobling stikkende ut fra pumpa som allerede er installert i kjøleren. Har ikke testet ut kjøleren ennå, men kunne jeg ikke bare brukt pumpa som kom med glykolkjøleren og dens tilhørende John Guest, eller er det en annen grunn til at du kobla ut denne pumpa og brukte Spikes pumpe i stedet?
 
Et spørsmål til.

Har kjøpt samme kjøler (Lindr AS-40) og denne har en John Guest-kobling stikkende ut fra pumpa som allerede er installert i kjøleren. Har ikke testet ut kjøleren ennå, men kunne jeg ikke bare brukt pumpa som kom med glykolkjøleren og dens tilhørende John Guest, eller er det en annen grunn til at du kobla ut denne pumpa og brukte Spikes pumpe i stedet?

Du får ikke styrt den pumpa på samme måte med en inkbird/stc-1000 som du gjør med en ekstern en. Skal du bruke den sammen med en STC/Inkbird så vil den slå av og på hele kjøleren i stede for kun pumpen, og det vil ikke være særlig praktisk. Få deg en ekstern pumpe.
 
Du får ikke styrt den pumpa på samme måte med en inkbird/stc-1000 som du gjør med en ekstern en. Skal du bruke den sammen med en STC/Inkbird så vil den slå av og på hele kjøleren i stede for kun pumpen, og det vil ikke være særlig praktisk. Få deg en ekstern pumpe.

Jes. Det var sånn jeg tenkte det måtte fungere. Har ei ekstern ei fra Spike. Thænx.
 
Hva slags vaskeregime kjører du på unitanken, @Grevling?

Jeg har tidligere vasket gjæringskaret godt etter gjæring (naturligvis) og igjen tatt en god runde over det på bryggedagen. Dette virker imidlertid som ganske mye pes med unitanken da det er så mye ventiler og "dill dall". Jeg tenkte nå kun å vaske tanken grundig etter gjæring hvor jeg også demonterer alt av ventiler og koblinger og vasker disse i tillegg separat. Så tenkte jeg lufttørke alt og montere sammen igjen. På bryggedagen tenkte jeg å skylle tanken med varmt vann for så å desinfisere. Det må da holde?...

Tok litt tid før jeg oppfattet denne :rolleyes:, og flere har jo skrevet om vasking allerede, men unasett.
Jeg skyller grundig med varmt (over 65 grader) etter tapping og vasker vekk synlig grums med klut. Deretter lar så tanken stå helt full med PBW i en times tid, og vasker så over hele innsiden med PBW og klut. Skyller godt, og tar så av alle TC og kuleventiler som får ligge å bade i PBW og blir skrubbet. Skyller og desinfiserer pakninger, kuleventiler osv. Deretter monterer jeg det hele sammen og lukker tanken helt når den er tørr.

På bryggedagen har jeg ikke sett noe behov for å vaske tanken på nytt, da den burde holde seg ren når den er lukket. Nøyer meg derfor med å fylle jeg ca. 5 liter starsan i tanken og rister/vender den slik at jeg er sikker på at hele innsiden med kriker og kroker er dekket, og tapper så av starsan rett før overføringen av vørter. Det har fungert for meg så langt uten problemer, selv etter et brygg hvor jeg brukte gjær som inneholder diastaticus :eek:.

Planen er å bruke cip på denne etter hvert, men cip kula er ikke så lett å få tak i her i Norge. Skal visstnok komme på lager mot slutten av året.
Tenker da at både vask og desinfisering kan gjøres via CIP, (med unntak av TC og kuleventiler, som må kobles av).

Jeg har sett flere (ymse steder på nett), som ikke kobler av TC og vasker disse separat etter hvert brygg, men nøyer seg med å vaske tanken grundig med disse påkoblet, og bare demontere og skrubbe disse separat en gang i blant. Det har jeg ikke turt å gjøre enda.

Både tanke og kjøler fungerer fremdeles utmerket.
 
Bruker selv tank og gjærer under trykk. Tapper på fat ved 1 bar 0 grader og har mottrykk på fat ved tapping helt i begynnelsen. Åpner kran og lar trykket gradvis slippe ut. Får overhodet ikke skum. Går da forholdsvis raskt

Hvilken type slange (og tykkelse) bruker du/dere mellom tanken og fatet? Og hvilke koblinger?

Har selv prøvd flere varianter. Beste resultat (mtp skum) så langt har vel vært 3/8" silikon på slangenippel ut fra tank, så en JG overgang til 3/8" ølslange til ballock på fatet. Fortsatt litt skum ut av spundingventilen før fatet er helt full, men overkommelig mengde.

Har vurdert å prøve ballock ut fra tanken og slange av samme type BS og andre selger med picnic kran i enden (type 3/8" - 3/16" - 3/8"). Bare bytte kranen med nok en ballock inn på fatet.
 
Fatet NEIPAen min i dag. Kaldkræsjet i to døgn på 10PSI hvorav mesteparten av tiden på 2 grader. Satte spundingventilen på 8PSi og overføringen gikk som en lek. Selv med 320 gram tørrhumle på 20 liter så var det ikke antydning til å gå tett.

Dumpet du noe trub (humlegrums) før du fatet denne? Hvordan hadde du rackingarmen innstilt? Fikk du trøbbel med mye grums ut av fatet på de første glassene du tappet?

Skal fate en neipa (min første) fra SSBT unitanken til helgen. 400 g humle på 23 liter, så frykter overføringen en smule. Vurderer å forsøke å dumpe ut humlerestene etter CC, men vet fra tidligere at det kan bli ganske tett nede i konen.
 
Dumpet du noe trub (humlegrums) før du fatet denne? Hvordan hadde du rackingarmen innstilt? Fikk du trøbbel med mye grums ut av fatet på de første glassene du tappet?

Skal fate en neipa (min første) fra SSBT unitanken til helgen. 400 g humle på 23 liter, så frykter overføringen en smule. Vurderer å forsøke å dumpe ut humlerestene etter CC, men vet fra tidligere at det kan bli ganske tett nede i konen.

Jeg dumpet ikke humle, men tror det bør være mulig å få ut iom at tanken er trykksatt (men nå er det vel 2" vs 1.5" på Spike).

Jeg overførte med racking arm stående vannrett, og justerte noe ned mot slutten. Hadde ikke noe problemer med tett fat når jeg tappet av de første halvlitrene etterpå.

Når alt dette er sagt fatet jeg min andre NEIPA i lukket system i går, med samme mengde humle. Det gikk til helvete. Alt tettet seg og måtte til slutt poppe opp lokket på fatet og kjøre silikonslangen oppi på gamlemåten. I og med at ølet hadde rn viss karbonering sto jo spruten godt ut av fatet og før jeg fikk lukket det. Så mye for oksygenfri overføring :D Satser på ølet holder seg noenlunde likevel...

Det skal sies at det nok var min feil at det gikk tett. Jeg startet med racking armen vannrett, men fikk med en del gunk når jeg tappet av. Når jeg justerte racking arm litt opp så det ut til at jeg fikk rent øl, men fatet tettet seg igjen da det var gunk i silikonslangen. Antagelig brukerfeil dette altså. Ikke rart jeg kaller NEIPA serien min Murphy's law :D

Oppsummert så er nøkkelen å først tappe av en prøve for å forsikre deg at du får ut ren vørter. Om du klarer det med 400 gram vet jeg ikke. Dumper du vil du vel føre ting tilbake i suspensjon også, og må vel gjerne kaldkræsje litt lenger?
 
Jeg dumpet ikke humle, men tror det bør være mulig å få ut iom at tanken er trykksatt (men nå er det vel 2" vs 1.5" på Spike).

Jeg overførte med racking arm stående vannrett, og justerte noe ned mot slutten. Hadde ikke noe problemer med tett fat når jeg tappet av de første halvlitrene etterpå.

Når alt dette er sagt fatet jeg min andre NEIPA i lukket system i går, med samme mengde humle. Det gikk til helvete. Alt tettet seg og måtte til slutt poppe opp lokket på fatet og kjøre silikonslangen oppi på gamlemåten. I og med at ølet hadde rn viss karbonering sto jo spruten godt ut av fatet og før jeg fikk lukket det. Så mye for oksygenfri overføring :D Satser på ølet holder seg noenlunde likevel...

Det skal sies at det nok var min feil at det gikk tett. Jeg startet med racking armen vannrett, men fikk med en del gunk når jeg tappet av. Når jeg justerte racking arm litt opp så det ut til at jeg fikk rent øl, men fatet tettet seg igjen da det var gunk i silikonslangen. Antagelig brukerfeil dette altså. Ikke rart jeg kaller NEIPA serien min Murphy's law :D

Oppsummert så er nøkkelen å først tappe av en prøve for å forsikre deg at du får ut ren vørter. Om du klarer det med 400 gram vet jeg ikke. Dumper du vil du vel føre ting tilbake i suspensjon også, og må vel gjerne kaldkræsje litt lenger?

Jeg tenker vel å dra ned temperaturen gradvis til rundt 2 grader, la det stå halvannet døgn eller så, dumpe så mye humlerester jeg kan, og så la det stå halvannet til to døgn til før tapping.

Vanligvis kobler jeg ball lock både til fatet og tanken når jeg overfører, men pga. all humlen vurderer jeg å droppe ball lock på tanken denne gangen. Jo færre små hull med fjær i jo bedre antar jeg. Vurderer også å forsøke å sette et slikt filter mellom tank og fat for å fange opp litt større partikler. I så fall dropper jeg nok karbonering på tanken denne gangen.

Har du forresten kappet stigrøret på fatene dine, siden du får lite grums i de første glassene? Jeg pleier vanligvis å bruke en slik på fat, men nå er begge de to jeg har opptatt. Nå skal jo ikke en neipa være så klar som mulig (tvert imot), men vil selvsagt gjerne slippe å måtte åpne fatet om jeg kan.
 
Jeg tenker vel å dra ned temperaturen gradvis til rundt 2 grader, la det stå halvannet døgn eller så, dumpe så mye humlerester jeg kan, og så la det stå halvannet til to døgn til før tapping.

Vanligvis kobler jeg ball lock både til fatet og tanken når jeg overfører, men pga. all humlen vurderer jeg å droppe ball lock på tanken denne gangen. Jo færre små hull med fjær i jo bedre antar jeg. Vurderer også å forsøke å sette et slikt filter mellom tank og fat for å fange opp litt større partikler. I så fall dropper jeg nok karbonering på tanken denne gangen.

Har du forresten kappet stigrøret på fatene dine, siden du får lite grums i de første glassene? Jeg pleier vanligvis å bruke en slik på fat, men nå er begge de to jeg har opptatt. Nå skal jo ikke en neipa være så klar som mulig (tvert imot), men vil selvsagt gjerne slippe å måtte åpne fatet om jeg kan.

Jeg har ikke kappet stigerøret mitt. Så lenge man trekker rent øl, som er en forutsetning for at det ikke går tett uansett, så går det også fint når man tapper av fra fatet :) På ølet jeg tappet nå i helgen, hvor alt gikk galt (igjen), så mistenker jeg at jeg kan ha fått med en del grums, og frykter derav tett stigerør. Har opplevd det en gang før, men fikk fikset det greit ved å ta ut stigerøret (tettet for inngangen med alufolie) og purget godt etterpå. Det ølet sto på fat et par måneder uten at jeg merket noe til oksidering. Men optimalt er det ikke (og ikke minst kjedelig...).

Hvorfor bruker du forresten ball lock også på selve tanken? Om du finner en annen løsning der så har du ett punkt mindre å tenke på som kan gå tett...
 
Jeg har ikke kappet stigerøret mitt. Så lenge man trekker rent øl, som er en forutsetning for at det ikke går tett uansett, så går det også fint når man tapper av fra fatet :) På ølet jeg tappet nå i helgen, hvor alt gikk galt (igjen), så mistenker jeg at jeg kan ha fått med en del grums, og frykter derav tett stigerør. Har opplevd det en gang før, men fikk fikset det greit ved å ta ut stigerøret (tettet for inngangen med alufolie) og purget godt etterpå. Det ølet sto på fat et par måneder uten at jeg merket noe til oksidering. Men optimalt er det ikke (og ikke minst kjedelig...).

Hvorfor bruker du forresten ball lock også på selve tanken? Om du finner en annen løsning der så har du ett punkt mindre å tenke på som kan gå tett...

Hva med å prøve en ubåt på humleølene?
 
Tilbake
Topp