Hvor mye PBW?

Hei,

jeg har forsøkt å finne ut hvor mye PBW jeg må bruke ifbm rengjøring, men Googlesøk gir meg en variasjon på minst 10 ganger fra de laveste til de høyeste anslagene.

Hvor mye (i f.eks gram) PBW bruker dere per liter for rengjøring?

Og er det bare å tilsette pulveret i varmt vann. Trenger man ikke å røre eller riste det inn?
 
Hei,

jeg har forsøkt å finne ut hvor mye PBW jeg må bruke ifbm rengjøring, men Googlesøk gir meg en variasjon på minst 10 ganger fra de laveste til de høyeste anslagene.

Hvor mye (i f.eks gram) PBW bruker dere per liter for rengjøring?

Og er det bare å tilsette pulveret i varmt vann. Trenger man ikke å røre eller riste det inn?

Doseringen på pakken er skrevet av en økonom. Den skisserer et ekstremt bruk, mens min erfaring er at du kommer veldig langt med betydlig mindre mengder. Når jeg f.eks vasker gjæringskar fyller jeg i 3 liter varmt vann og bruker ca 1,5 spiseskje (nesten flate, altså ikke toppede skjeer). Det fungerer helt fint.
 
Takk for svar. Jeg har lest anbefalingen på pakken, men samtidig at det er veldig mange som mener dette er meget høyt - og at man klarer seg med betydelig mindre mengder. Det høres jo ut også på denne tråden som om det er tilfellet.

Marius, jeg trodde alle flatene skulle være dekket over tid? Jeg så for meg å fylle kjelen, gjæringskaret helt fullt og la det stå over natten - er ikke det nødvendig?
 
Jeg følger heller ikke "pakningsvedlegget" på dette :) Som regel blir det en "dæsj". Størrelsen på "dæsjen" avhenger av hvor mye vann jeg bruker. Ha på deg hansker og kjenn når vannet blir "glatt", da er du nok innafor.
 
Takk for svar. Jeg har lest anbefalingen på pakken, men samtidig at det er veldig mange som mener dette er meget høyt - og at man klarer seg med betydelig mindre mengder. Det høres jo ut også på denne tråden som om det er tilfellet.

Marius, jeg trodde alle flatene skulle være dekket over tid? Jeg så for meg å fylle kjelen, gjæringskaret helt fullt og la det stå over natten - er ikke det nødvendig?

Jeg bruker å vaske gjæringskaret direkte etter flasking på skissert måte. Fungerer fint det. Kjører en tilsvarende runde også før ny runde med gjæring. Vet det er folk som også bare fyller det helt opp og lar det stå med PBW en stund. Det er mange veier til Rom. Poenget er i hvertfall at du ikke trenger bruke de mengdene som står på pakken for at det skal bli rent.
 
Jeg følger heller ikke "pakningsvedlegget" på dette :) Som regel blir det en "dæsj". Størrelsen på "dæsjen" avhenger av hvor mye vann jeg bruker. Ha på deg hansker og kjenn når vannet blir "glatt", da er du nok innafor.

Yes, jeg og gjør det litt på slump, og som du sier, glatt vann er en indikator.
 
Om man vil spare mer penger (doseringen på pakken er spinnvill, det er vel alle enige om) så funker det også fint med maskinoppvaskmiddel. Forskjellen på PBW og vanlig oppvaskmiddel er vel ikke allverden.

Husk på at en moderne oppvaskmskin klarer seg med litt vaskemiddel og en vannmengde tilsvarende 6-7 liter for å vaske og skylle det som står i.
 
Kan man "gjenbruke" blandingen? Hvis man f.eks kjører kjelen full av PBW-blanding over natten, kan man så helle den over til gjræingsfatet og la dette stå et døgn? Gitt at man spyler unna det meste av grumset på forhånd.
 
PBW virker i alle temperaturer (men maksimalt opp til 80 grader iflg five stars), men lenger kontakttid jo lavere temperatur. Men virkningen er kanskje så svekket etter et døgn at gjenbruk er dumt....
 
Bumper denne. Har brukt REMA og Europris-greier inntil nå, men har nå handlet både OXI og PBW. OXI skal ha 4g/l mens PBW skal det enda mer av. PBW er jo ikke akkurat billig, og lurer derfor på hvordan dere vasker bryggekjele etc. Har tidligere fylt opp hele karet og tilsatt middel, men det blir jo helt ånnas med PBW mtp pris.
 
Bumper denne. Har brukt REMA og Europris-greier inntil nå, men har nå handlet både OXI og PBW. OXI skal ha 4g/l mens PBW skal det enda mer av. PBW er jo ikke akkurat billig, og lurer derfor på hvordan dere vasker bryggekjele etc. Har tidligere fylt opp hele karet og tilsatt middel, men det blir jo helt ånnas med PBW mtp pris.
Bruker vanlig oppvaskmiddel på kjele, med mindre det har svidd seg noe inni granskauen. Men da er det uansett i bunnen, så da trengs det bare litt vann og PBW. Ser ingen grunn til at hverken kjele eller gjæringskar skal trengs å vaskes med PBW hver gang, egentlig. Men noe får deg til å kjenne på det behovet?
 
Bumper denne. Har brukt REMA og Europris-greier inntil nå, men har nå handlet både OXI og PBW. OXI skal ha 4g/l mens PBW skal det enda mer av. PBW er jo ikke akkurat billig, og lurer derfor på hvordan dere vasker bryggekjele etc. Har tidligere fylt opp hele karet og tilsatt middel, men det blir jo helt ånnas med PBW mtp pris.

Kaustisk soda. Driteffektivt og ikke dyrt. Men du må bruke varmtvann to ganger for å få kjelen fri for kaustisk.

Fyll opp litt i kjelen og skrubb.
 
Tilbake
Topp