Tørrhumling av engelsk ale?

Hei,

Spontanbrygget i går kveld en engelsk pale ale (?) basert på rester jeg hadde av s-04 og en shit load med Styrian Golding.

Oppskriften:

Batch size 75 l

Malt:
15kg pale ale
2,5kg munich
1kg hvetemalt
0,5kg carapils

Humle:
75g Magnum 60 min
150g Styrian Golding 15 min
150g Styrian Golding tørrhumle?

Mesket på 66-67c i 60 min.

Gjær Safeale s-04

OG: 1055

-------------

Så er spørsmålet mitt - vil Styrian Golding funke greit til tørrhumling? Vurderer å bytte den ut med f.eks Styrian Wolf eller Sorachi Ace (!) for en mer fruktig karaktér (har mye Sorachi humle liggende).

Eller burde jeg bare droppe tørrhumlingen?

Tips, meninger og erfaringer mottas med takk og bukk!
 
Hei,

Spontanbrygget i går kveld en engelsk pale ale (?) basert på rester jeg hadde av s-04 og en shit load med Styrian Golding.

Oppskriften:

Batch size 75 l

Malt:
15kg pale ale
2,5kg munich
1kg hvetemalt
0,5kg carapils

Humle:
75g Magnum 60 min
150g Styrian Golding 15 min
150g Styrian Golding tørrhumle?

Mesket på 66-67c i 60 min.

Gjær Safeale s-04

OG: 1055

-------------

Så er spørsmålet mitt - vil Styrian Golding funke greit til tørrhumling? Vurderer å bytte den ut med f.eks Styrian Wolf eller Sorachi Ace (!) for en mer fruktig karaktér (har mye Sorachi humle liggende).

Eller burde jeg bare droppe tørrhumlingen?

Tips, meninger og erfaringer mottas med takk og bukk!

Det er vel bare å finne ut hva du liker best:).

Magefølelsen sier meg at du lager noe litt rart om du tørrhumler med Sorachi, noe i retning av Pale Alen til Ringnes (Frydenlund?), som jeg ikke synes henger helt godt i hop. En uharmonisk blanding av engelsk og amerikansk.

Engelsk og amerikansk - eller japansk her, da - kan fungere godt, men jeg tenker at du da kanskje skulle hatt noe Sorachi i koken, også?

Spontanprosjektet ditt har jo laget et engelsk øl, og kanskje skulle du holde fast ved det. Jeg ville tørrhumlet med SG, tror jeg. Med bare 15 min tilsetning blir det lite av både smak og aroma fra humla.
 
Takk for svar.

Ja, magefølelsen min sier vel også at jeg bør holde meg til SG, så kan jeg ende opp med en ganske grei engelsk ale. Var bare usikker på om Styrian Golding ble litt kjedelig som eneste aroma humle?

Det var i utgangspunktet meningen å tilsette 50g på 15 min og 100g på 5 min, men så ble det litt smaking av ferdige brygg, og vipps så ble spontanbrygget enda mer spontant :)
 
Takk for svar.

Ja, magefølelsen min sier vel også at jeg bør holde meg til SG, så kan jeg ende opp med en ganske grei engelsk ale. Var bare usikker på om Styrian Golding ble litt kjedelig som eneste aroma humle?

Det var i utgangspunktet meningen å tilsette 50g på 15 min og 100g på 5 min, men så ble det litt smaking av ferdige brygg, og vipps så ble spontanbrygget enda mer spontant :)

hehe - sånn går det:). Jeg er ellers ganske imponert av at du spontanbrygger 75 liter:p!!

Jeg kjørte en WP-tilsetning - 10 minutter på 90 grader - sist jeg brygget en engelsk golden ale (helt lys bitter), og det kommer jeg til å gjøre mer av. (10 gram EKG og 10 gram Fuggles til 25 liter. Hadde tilsvarende 10 minutter før kokeslutt også.)
 
Jo takk :)

Fikk så inderlig lyst til å brygge, og da virket det innlysende å lage en engelsk ale med det jeg hadde for hånden. Tanken er jo da å kjøre en litt trygg og lite utagerende oppskrift for ikke å risikere å lage 75 liter som ikke smaker godt. Følger nok derfor dit råd om å holde meg til SG, så tror jeg dette kan bli riktig så godt. 3 dunker står og plopper fint nede i gjæringsrommet nå.

Jeg hadde som sagt mye av råvarene på lager, så jeg svingte innom Ølbrygging i Grimstad på vei fra jobb, og handlet Magnum og litt spesialmalt, så var det bare å fyre opp anlegget. Systemet jeg brygger på er en prototyp med kapasitet på 160l, så 75 liter er det minimum for at kjøler m.m. skal fungere :)
 

Vedlegg

  • IMG_5770.jpg
    IMG_5770.jpg
    259 KB · Sett: 72
Jo takk :)

Fikk så inderlig lyst til å brygge, og da virket det innlysende å lage en engelsk ale med det jeg hadde for hånden. Tanken er jo da å kjøre en litt trygg og lite utagerende oppskrift for ikke å risikere å lage 75 liter som ikke smaker godt. Følger nok derfor dit råd om å holde meg til SG, så tror jeg dette kan bli riktig så godt. 3 dunker står og plopper fint nede i gjæringsrommet nå.

Jeg hadde som sagt mye av råvarene på lager, så jeg svingte innom Ølbrygging i Grimstad på vei fra jobb, og handlet Magnum og litt spesialmalt, så var det bare å fyre opp anlegget. Systemet jeg brygger på er en prototyp med kapasitet på 160l, så 75 liter er det minimum for at kjøler m.m. skal fungere :)

Oj, det så jo rimelig strøkent ut:). Skjønner at det ligger rimelig godt til rette for spontanbrygging når du har det der stående oppe.

Men med sånne mengder kan du vel ikke spontanbrygge så ofte? Eller har du mange spontane venner:p?
 
Hehehe... ja, det er greit å ha et småbruk hvor det stod et gammelt (nærmest kondemnerbart) sauefjøs som jeg fikk bruke til bryggerhus (etter omfattende ombygging/oppussing). Har dette anlegget sammen med en kompis. Vanligvis planlegges brygg og oppskrifter nøye og følges deretter - men når jeg ser kommende festligheter i horisonten og mange tomme fat, så er det bare å hive seg rundt :D

Er ganske fersk på egne oppskrifter, så prøver meg litt frem...75 liter av gangen ;)
 
Nå som dette restebrygget a.k.a Pytt i Tønne a.k.a Bald n Bitter har landet, og jeg må si det har blitt et meget godt øl. Den ble egentlig akkurat slik jeg ønsket - en moderat lys ale med fin og ren bitterhet fra Magnum humlen, passe maltsødme og Styrian Goldings gir assosiasjoner til Union Jack. Artig og vellykket lavkost eksperiment.
 
Nå som dette restebrygget a.k.a Pytt i Tønne a.k.a Bald n Bitter har landet, og jeg må si det har blitt et meget godt øl. Den ble egentlig akkurat slik jeg ønsket - en moderat lys ale med fin og ren bitterhet fra Magnum humlen, passe maltsødme og Styrian Goldings gir assosiasjoner til Union Jack. Artig og vellykket lavkost eksperiment.

Så bra:)!

Synes du at tørrhumlinga gir merkbar aromaeffekt når du stikker nesa ned i glasset?

Brukte du noen form for vannjustering, forresten?
 
Nei. Men jeg vurderer både vannjustering og rensefilter da alt vannet vi har her til gårds kommer fra 80 meters borehull. Så her får man nok endel mineraler med på kjøpet enten man vil eller ikke.
 
Nei. Men jeg vurderer både vannjustering og rensefilter da alt vannet vi har her til gårds kommer fra 80 meters borehull. Så her får man nok endel mineraler med på kjøpet enten man vil eller ikke.

Artig. Har du overveid å spandere en vannanalyse?

Skjønt du kan jo lese ut en del av hvordan vannet oppfører seg; om såpe skummer godt, om du får belegg i kjeler, om tøyet blir stivt når du vasker. Sånne ting.

Du får jo teststrips for hardhet, også - så får du et tall på det.
 
Tilbake
Topp