Bryggertabber

Det er helt unaturlig at tempen stiger etter innmesk, så det står nok mer på hvordan tempen blir målt før innmesk, og hva som skjer før man måler igjen.

Hos meg er det termostaten som ikke måler nøyaktig nok. Hvis jeg ønsker innmesk på 66 grader bruker jeg som regel å sette 67 grader som target.
 
Reptillampene i gjæringsskapet har tatt kvelden. Begge to på 25w hver. Det betyr at skapet plutselig drar seg ned mot romtemp i garasjen. Tabben er at jeg ikke har sjekket at begge lampene virker, slik jeg burde med jevne mellomrom. Jeg tipper at jeg har kjørt med kun en lampe en stund, og nå har den siste også tatt kvelden.

Oh well. Da får vi satse på å brygge med noe annet enn kveik framover...
 
Oh well. Da får vi satse på å brygge med noe annet enn kveik framover...

Klarer fint å holde bøtta over 33-34 grader på badet mitt med varmekabler på 20 grader, og ei dyne eller tykt pledd rundt karet. Nettopp ferdig å gjære en batch med Lidakveik. Helt stabilt temp for jeg jo ikke, men har holdt seg mellom 32-35 grader i fem dager nå (tørrhumlet, ellers kunne jeg flaska denne på tirsdag).
 
Hmm... Det er sant. Har jo et varmebelte. Det hadde jeg helt glemt.
#utrolighvamankjøperitilfellerottefelle
 
Tenkte at jeg skulle prøve noe nytt. Da jeg brygget i går merket jeg at sirkulasjonspumpen begynte å tette seg helt på slutten av whirlpool. Dette har skjedd flere ganger før, og løsningen min tidligere har vært å skru ut hele pumpen, åpne pumpehuset og rense det internt. Dette anbefaler jeg å gjøre med gode mellomrom uansett. Mye rart som kan sitte inne der, og det er gjerne et system som ikke blir tømt helt etter hvert brygg, så det kan lukte litt surt hvis man ikke har vært flink til å pumpe ut vørteren når man vasker. Men nok om det.

Fant ut at jeg skulle prøve en ny løsning denne gangen. Jeg hadde tidligere 3D printet en slags feste slik at jeg kunne enkelt montere min gulvstående sykkelpumpe rett på stigerøret til pumpen og rett og slett pumpe ut det som satt fast. Egentlig en kjempeide. Jeg tok dessverre ikke høyde for at jeg bare hadde typ 10cm vann i tanken og at når jeg la nok trykk på stigerøret så eksploderte alt ut rett i ansiktet og på klærne til stakkars meg. Sitter her og tenker på hvordan jeg må skifte alt jeg har på meg fordi jeg stinker humle :D
 
Og her står jeg og vasker flasker til tapping. Jeg har en hylle nede i kjelleren hvor jeg lagrer flasker. Når jeg finner fram flasker så tar jeg en kjapp titt i de for å finne ut om de kan gå rett i flaskevaskeren eller om det trengs en liten skrubb.

Jeg titter opp i flaska, godkjenner og setter den til vask. Men edderkoppen som satt i bunn på flaske nummer 25. var ikke enig at han skulle forstyrres så den bestemte seg for å hoppe på øyeeplet mitt og så stikke av. Reaksjonen min var å skrike som ei lita jente, miste flaske i gulvet og banne ekstra hardt etterfulgt av en varm dusj hvor jeg satt i hjørnet og rugget nervøst.
 
Og her står jeg og vasker flasker til tapping. Jeg har en hylle nede i kjelleren hvor jeg lagrer flasker. Når jeg finner fram flasker så tar jeg en kjapp titt i de for å finne ut om de kan gå rett i flaskevaskeren eller om det trengs en liten skrubb.

Jeg titter opp i flaska, godkjenner og setter den til vask. Men edderkoppen som satt i bunn på flaske nummer 25. var ikke enig at han skulle forstyrres så den bestemte seg for å hoppe på øyeeplet mitt og så stikke av. Reaksjonen min var å skrike som ei lita jente, miste flaske i gulvet og banne ekstra hardt etterfulgt av en varm dusj hvor jeg satt i hjørnet og rugget nervøst.

Eller kanskje som en liten gutt - eller unge:rolleyes:;)?
 
Reaksjonen min var å skrike som ei lita jente, miste flaske i gulvet og banne ekstra hardt etterfulgt av en varm dusj hvor jeg satt i hjørnet og rugget nervøst.
Tipper edderkoppen ble like redd og gjorde det samme.
Når jeg tidligere brukte flasker, klemte jeg alltid på en brukt/vasket kork for å redusere inntak av støv og insekter.
 
Tipper edderkoppen ble like redd og gjorde det samme.
Når jeg tidligere brukte flasker, klemte jeg alltid på en brukt/vasket kork for å redusere inntak av støv og insekter.
Jeg vasker alt, alltid. Når de har tørket, så klemmer jeg litt aluminiumsfolie over åpningen. Ikke for å holde det sterilt (for det er det ikke), men for å holde unna støv og skitt og edderkopper... og ikke minst for å markere at de er vasket.
 
Sist redigert:
20180827_082437.jpg Har begynt å varme opp vannet for mesking. Brukte denne gangen den doble kokeplaten. Skrudde selvfølgelig på feil plate med det resultat at liggeunderlaget som ligger rundt kjelen smeltet på den ene siden. TYKK røyk i hele kjelleren etter 15 minutter. Nå blir det oppvarming uten liggeunderlag. 20180827_082437.jpg
 
Tilbake
Topp