Bryggertabber

Småhumoren her er vel at Finn Berger er den mest språkdyktige av oss her inne. Tilbaketrukket Lektor, var det det?

To ting. Bryggeriet heter Weld WerkS, du mangler en "S".

Og dette kan jeg ikke, men bare for å være morsom, jeg lærte på barneskolen at man skal aldri begynne en ny
setning med "Og". Kan være at jeg er 0 morsom hvis det er feil.

Norsk hovedfag, til og med:confused:. (Litterært, riktignok - jeg får skylde på det.)

S'en mangler, ja. Kjeks til deg også, en musikalsk en:

Men du kan begynne setningene dine med akkurat hva du vil - så lenge det bare funker. Og det står jeg for:D!

Men du kan begynne setningene dine med akkurat hva du vil - så lenge det bare funker. Og det står jeg for:D!

Er dette "sant". Jeg har alltid kviet meg for å begynne en ny setning med "Og", men gjort det mange ganger og holdt h¨ånden opp til ansiktet når jeg har gjort det, pga det barneskole-lærerinnen lærte oss. Det er liksom noe som skurrer, fordi det virker som at du fortsetter på en leddsetning, etter et punktum.

Er dette "sant". Jeg har alltid kviet meg for å begynne en ny setning med "Og", men gjort det mange ganger og holdt h¨ånden opp til ansiktet når jeg har gjort det, pga det barneskole-lærerinnen lærte oss. Det er liksom noe som skurrer, fordi det virker som at du fortsetter på en leddsetning, etter et punktum.

Regler er til for å brytes - men det forutsetter at man veit hva man gjør. Du skal kjenne deg sikker på effekten av regelbruddet.

og" binder sammen like ledd: Ola slo Per, og Per slo Ola. (Dette er to "hovedsetninger", ikke leddsetninger.)

Så kan du variere dette på flere måter, gjennom å leke med tegnsettingen:
Ola slo Per - og Per slo Ola.
Ola slo Per .......... og Per slo Ola.
Ola slo Per. Og Per slo Ola.

Det gir litt ulike virkninger, men må jo passe inn i en sammenheng. Ellers er ikke sånne regler totalt dumme, men de er først og fremst regler for den aller streiteste sakprosaen, og sjøl der kan du alltid vurdere om du vil bryte dem. Og de er ikke grammatikalske regler i egentlig forstand, men stilistiske regler. Det blir noe annet om du skriver "Han slo de" i stedet for "Han slo dem". "de" er feil - udiskutabelt.

Hehe! Hvordan skal jeg tolke dette? Det var jeg som postet denne linken i musikktråden, og/men det er et ypperlig valg av musikk!

hehe - det visste jeg ikke/husker jeg eventuelt ikke. Melanie er en gammel favoritt. Hyggelig at hun ikke er glemt:).

Tanken var at siden @erikraude fikk en hundekjeks (han har jo en hund i avataren sin), så må nesten chimp'en din få en dyrekjeks, også:). Og så er du jo innafor musikkbransjen.

Sist redigert:
hehe - det visste jeg ikke/husker jeg eventuelt ikke. Melaine er en gammel favoritt. Hyggelig at hun ikke er glemt:).

Tanken var at siden @erikraude fikk en hundekjeks (han har jo en hund i avataren sin), så må nesten chimp'en din få en dyrekjeks, også:). Og så er du jo innafor musikkbransjen.

Har du editert linken? Hvis ikke så er det litt rart, for jeg fikk opp en helt annen låt enn det jeg får opp nå i den linken akkurat nå.

Fru K var visst en restaurant på et hotell i Oslo. Kanskje Finn har brygget en salat fra restaurantens fordums menyer.

Er egentlig tilpass til sånne som brygger sånn humlehelvette.. Gapestokk og dildrator i hekken er vell å ta i ... men å bli uthengt på ett forum synes jeg er på sinn plass

Har du editert linken? Hvis ikke så er det litt rart, for jeg fikk opp en helt annen låt enn det jeg får opp nå i den linken akkurat nå.

Nei, den spiller fremdeles Animal Crackers for meg:).

Fruk, er det et substantiv? Et verb? Hvordan bøyes det? (spør for en venn)

Begge deler. Bøyes etter behov og behag:).

@Chiefen Du er nok inne på noe der. Som Per Sandberg ville sagt det: Karma biter deg i baken til slutt.

Ny tabbe, igjen relatert til maglende ferdigheter innen det som burde være spesialfeltet mitt. Denne gang dreier det seg om manglende leseferdigheter.

I mitt eget private lille oppskriftskjema - mye bedre enn Beersmith og sånne greier:rolleyes: - er det et lite felt for meskemetode. Så når jeg gjenbruker en oppskrift, veit jeg hva maltmengdene er beregnet for. Dagens brygg var en engelsk golden ale, og i feltet for meskemetode sto det NS - hvilket ikke har noe med Quislings parti å gjøre; det betyr No Sparge.

Nå brygger jeg nesten alltid BS - altså ikke bullshit, men Batch Sparge. Så det gikk jeg uten videre ut fra at jeg hadde gjort med dette ølet forrige gang, også. Og egentlig har jeg vannmengdene i hodet, så jeg trenger ikke sjekke skjemaet så nøye. (Dumt. Les alltid det som står med liten skrift, sa faren min.)

Litt underlig følelse å finne ut at SG ligger på det nivået OG skulle ligge på:confused:.

Jaja - som et gammelt jungelordtak sier, så er det alltid ei rå' med den pølsa som er for lang. Jeg tilsatte 5 liter vann, og kom greit i mål. Men det blei mye øl i dunken, 27 liter. Da turte jeg ikke mer. Jeg pleier ikke å ha voldsomme gjæringer, men det spørs hvordan dette går:(. Wyeast 1318 er en klassisk topphøster, og lager gjerne et tjukt lag av seigt fint skum.

tror jeg skal begynne å fargekode oppskrifttittelen på framtidige NS-brygg. Med rødt.

Sist redigert:
Ny tabbe, igjen relatert til maglende ferdigheter innen det som burde være spesialfeltet mitt. Denne gang dreier det seg om manglende leseferdigheter.

I mitt eget private lille oppskriftskjema - mye bedre enn Beersmith og sånne greier:rolleyes: - er det et lite felt for meskemetode. Så når jeg gjenbruker en oppskrift, veit jeg hva maltmengdene er beregnet for. Dagens brygg var en engelsk golden ale, og i feltet for meskemetode sto det NS - hvilket ikke har noe med Quislings parti å gjøre; det betyr No Sparge.

Nå brygger jeg nesten alltid BS - altså ikke bullshit, men Batch Sparge. Så det gikk jeg ut fra jeg hadde gjort med dette ølet forrige gang, også. Og egentlig har jeg vannmengdene i hodet, så jeg trneger ikke sjekke skjemaet så nøye.

Litt underlig følelse å finne ut at SG ligger på det nivået OG skulle ligge på:confused:.

Jaja - som et gammelt jungelordtak sier, så er det alltid ei rå' med den pølsa som er for lang. Jeg tilsatte 5 liter vann, og kom greit i mål. Men det blei mye øl i dunken, 27 liter. Da turte jeg ikke mer. Jeg pleier ikke å ha voldsomme gjæringer, men det spørs hvordan dette går:(. Wyeast 1318 er en klassisk topphøster, og lager gjerne et tjukt lag av seigt fint skum.

tror jeg skal begynne å fargekode oppskrifttittelen på framtidige NS-brygg. Med rødt.
Kan jeg foreslå brunt?

Tilbake
Topp