Ny tabbe, igjen relatert til maglende ferdigheter innen det som burde være spesialfeltet mitt. Denne gang dreier det seg om manglende leseferdigheter.
I mitt eget private lille oppskriftskjema - mye bedre enn Beersmith og sånne greier
- er det et lite felt for meskemetode. Så når jeg gjenbruker en oppskrift, veit jeg hva maltmengdene er beregnet for. Dagens brygg var en engelsk golden ale, og i feltet for meskemetode sto det NS - hvilket ikke har noe med Quislings parti å gjøre; det betyr No Sparge.
Nå brygger jeg nesten alltid BS - altså ikke bullshit, men Batch Sparge. Så det gikk jeg uten videre ut fra at jeg hadde gjort med dette ølet forrige gang, også. Og egentlig har jeg vannmengdene i hodet, så jeg trenger ikke sjekke skjemaet så nøye. (Dumt. Les alltid det som står med liten skrift, sa faren min.)
Litt underlig følelse å finne ut at SG ligger på det nivået OG skulle ligge på
.
Jaja - som et gammelt jungelordtak sier, så er det alltid ei rå' med den pølsa som er for lang. Jeg tilsatte 5 liter vann, og kom greit i mål. Men det blei mye øl i dunken, 27 liter. Da turte jeg ikke mer. Jeg pleier ikke å ha voldsomme gjæringer, men det spørs hvordan dette går
. Wyeast 1318 er en klassisk topphøster, og lager gjerne et tjukt lag av seigt fint skum.
tror jeg skal begynne å fargekode oppskrifttittelen på framtidige NS-brygg. Med rødt.