Bryggertabber

Ny tabbe, igjen relatert til maglende ferdigheter innen det som burde være spesialfeltet mitt. Denne gang dreier det seg om manglende leseferdigheter.

I mitt eget private lille oppskriftskjema - mye bedre enn Beersmith og sånne greier:rolleyes: - er det et lite felt for meskemetode. Så når jeg gjenbruker en oppskrift, veit jeg hva maltmengdene er beregnet for. Dagens brygg var en engelsk golden ale, og i feltet for meskemetode sto det NS - hvilket ikke har noe med Quislings parti å gjøre; det betyr No Sparge.

Nå brygger jeg nesten alltid BS - altså ikke bullshit, men Batch Sparge. Så det gikk jeg uten videre ut fra at jeg hadde gjort med dette ølet forrige gang, også. Og egentlig har jeg vannmengdene i hodet, så jeg trenger ikke sjekke skjemaet så nøye. (Dumt. Les alltid det som står med liten skrift, sa faren min.)

Litt underlig følelse å finne ut at SG ligger på det nivået OG skulle ligge på:confused:.

Jaja - som et gammelt jungelordtak sier, så er det alltid ei rå' med den pølsa som er for lang. Jeg tilsatte 5 liter vann, og kom greit i mål. Men det blei mye øl i dunken, 27 liter. Da turte jeg ikke mer. Jeg pleier ikke å ha voldsomme gjæringer, men det spørs hvordan dette går:(. Wyeast 1318 er en klassisk topphøster, og lager gjerne et tjukt lag av seigt fint skum.

tror jeg skal begynne å fargekode oppskrifttittelen på framtidige NS-brygg. Med rødt.
Vil tro en hvit dag eller to i uka vil løse mye... neida bare tuller... driver selv å inbiller meg hva som står i oppskriftene og blander korn og maler litt på måfå har jeg intrykk av... men tro meg eller ei... ble ett veldig godt øl.
 
Vil tro en hvit dag eller to i uka vil løse mye... neida bare tuller... driver selv å inbiller meg hva som står i oppskriftene og blander korn og maler litt på måfå har jeg intrykk av... men tro meg eller ei... ble ett veldig godt øl.

har faktisk hatt flere hvite dager nå:( - men det ble jo bare mer øl av det;).
 
Brygget en imperial stout i går. 33 liter. Endte opp på 1,116 OG. Pitchet ca 8dl gjærslurry. Wlp013. Tilsatte oksygen og en ny runde etter 10 timer. Konen står i kjellertemperatur ca 18-20 grader. So far so good. Sjekker nå etter jobb og temperaturen er på 28 grader inni. Sprayet den med kaldvann. Så den kom hurtig ned på ca 20. Hva vil det bli av denne? Har bare brukt denne gjæra en gang tidligere. Har aldri vært i nærheten av slik temperaturøkning på noe brygg. Er det gjæra, eeller høy OG eller en kombinasjon som gjær det? Må få mekket sammen temperaturkontroll snarest.
 
Brygget en imperial stout i går. 33 liter. Endte opp på 1,116 OG. Pitchet ca 8dl gjærslurry. Wlp013. Tilsatte oksygen og en ny runde etter 10 timer. Konen står i kjellertemperatur ca 18-20 grader. So far so good. Sjekker nå etter jobb og temperaturen er på 28 grader inni. Sprayet den med kaldvann. Så den kom hurtig ned på ca 20. Hva vil det bli av denne? Har bare brukt denne gjæra en gang tidligere. Har aldri vært i nærheten av slik temperaturøkning på noe brygg. Er det gjæra, eeller høy OG eller en kombinasjon som gjær det? Må få mekket sammen temperaturkontroll snarest.

Steg temperaturen ti grader? Det er jo ganske sjukt. Estere og fusel i verste fall. Det er høy OG og evt kombinasjon med gjæren som har gjort det. Det er MYE sukker i 1.116.
 
Steg temperaturen ti grader? Det er jo ganske sjukt. Estere og fusel i verste fall. Det er høy OG og evt kombinasjon med gjæren som har gjort det. Det er MYE sukker i 1.116.
Frykter selvfølgelig det. Leste at wlp013 ikke produserer så mye fusel. Håper det stemmer. Må sjekke termometeret. Kan være at det viser en grad for mye men 27 er uansett mye.
 
Frykter selvfølgelig det. Leste at wlp013 ikke produserer så mye fusel. Håper det stemmer. Må sjekke termometeret. Kan være at det viser en grad for mye men 27 er uansett mye.

27 er veldig mye. Jeg har aldri ofret et HG-øl til en slik test, så jeg vet ikke. Men i teorien iallefall. Du må jo bare vente. Alt går mye raskere med store øl på kort tid mtp smaker under fermentering.
 
Det var gjæra fra en 45 liter porter vi brygget for toog en halv uke siden.

Det er en finfin gjær. Men som et tips jeg iallefall holder meg til. Jo høyere OG'en er jo lavere starter jeg. Det er fordi med så mye sukker så kan ting gå satans fort, og litt ut av kontroll, for å få en renere profil enn om ting går helt haywire og lager usmaker som må ryddes opp igjen i, ikke alt kan reverseres når smaken først er der. Og så har jeg en tanke om at gjæren kan brenne opp krutet for tidlig, på en måte.
 
Det er en finfin gjær. Men som et tips jeg iallefall holder meg til. Jo høyere OG'en er jo lavere starter jeg. Det er fordi med så mye sukker så kan ting gå satans fort, og litt ut av kontroll, for å få en renere profil enn om ting går helt haywire og lager usmaker som må ryddes opp igjen i, ikke alt kan reverseres når smaken først er der. Og så har jeg en tanke om at gjæren kan brenne opp krutet for tidlig, på en måte.
Ja det er jo tydelig at ting går fort. Første erfaring med ale over 1,065. Tappet en prøve og målte Sg til 1,075 på vel 20 timer. Termometer var som jeg trodde en grad feil ved 20 grader. Målt mot pt 100 føler i mesketanken. Kokte opp litt vann og sjekket. 103,9 grader. Så da har det nok vært litt i underkant av 27 grader.
 
Ja det er jo tydelig at ting går fort. Første erfaring med ale over 1,065. Tappet en prøve og målte Sg til 1,075 på vel 20 timer. Termometer var som jeg trodde en grad feil ved 20 grader. Målt mot pt 100 føler i mesketanken. Kokte opp litt vann og sjekket. 103,9 grader. Så da har det nok vært litt i underkant av 27 grader.

Hvis du ikke har temperaturkontroll, som iallefall jeg mener er rimelig viktig på høy OG, så kan du prøve å "feede" ølet. Dvs at du tar vare på en del av vørteren, og tilsetter underveis. Hvis du skulle føle å ha behov for å dempe festen litt da.
 
Tilbake
Topp