Bryggertabber

Nettopp det at kundene potensielt kan produsere selv gjør jo at det ikke er en monopolsituasjon.

Personlig kjøper jeg nesten utelukkende tørrgjær. Ferskgjær kjøpes gjerne en gang, og etter det fryser jeg ned samples, ihvertfall så lenge det kan bunnhøstes.

Jeg tenkte ikke på et gjærmonopol, men på et monopol på å selge utstyr og råvarer til hjemmebryggere. Vi er ikke der, heldigvis, men Bryggselv har potensiale til å bli nokså enerådende. Og hvis vi ikke kan gå et annet sted og kjøpe det vi trenger, kan de kutte ut ferskgjær uten problemer.

Vi kan sikkert leve med å handle gjær på nett, men det er ikke ideelt.
 
Jeg har faktisk vondt for å tro at de skal få monopol, selv om de sikkert prøver, og så kutte ut ferskgjær. Hvis noe sånt skulle skjedd uten at vi tar affære så ligger ikke "makten" hos forbrukerne, noe som ville vært trist. Er jo ikke så mye "forbrukermakt" ute og går uansett hvis man ser på hva man får på dagligvaren forsåvidt.

Wyeast kjøper jeg hos Petit som regel når jeg vil ha det, så de har iallefall mistet en liten småkunde sånn sett. WLP kjøper jeg fra et annet sted. Men skjønner at det er mye bedre for businessen å holde seg til en leverandør på ferskgjær, da er det lettere å få dealer og alt blir egentlig mye lettere in-house.
 
Tror Bryggselv vil miste litt omsetning hvis de slutter med ferskgjær.
De som til vanlig bruker nettbutikk velger nok en med ferskgjær hvis
de skal ha det. Og da bestilles det kanskje så mye at man kommer over
1000 kroners grensa. Jeg gjør det slik.

Bryggselv er liksom ikke det det en gang var.
Tror ingen slår de i større utvalg av varer som ikke er på lager:)
 
Alle bryggebutikker burde lage et gjærsamvirke med felles nasjonalt lager. På den måten blir det god omsetning, også på litt sære typer. Vil også bli kortere leveringstid til grisgrendte butikker som mangler noe. Burde være plass til kveik og.
 
Alle bryggebutikker burde lage et gjærsamvirke med felles nasjonalt lager. På den måten blir det god omsetning, også på litt sære typer. Vil også bli kortere leveringstid til grisgrendte butikker som mangler noe. Burde være plass til kveik og.

Tidligere, og sikkert fortsatt gjeldende for noen butikker som ikke har råd til å legge inn en "økonomisk" bestilling hos WL, så heter/het dette "samvirket" BS, iallefall for gjær fra WL. BS er og grossist, men da under et annet navn.
 
Gikk ned i kjelleren for å hente utstyr og råvarer til en baltisk porter. Har ingen mølle, så jeg kjøper malt ferdig knust fra bryggselv. Fant fram to poser med ferdig knust malt. Den ene skulle være til en baltisk porter, den andre til en Brown ale. Den til Brown alen så veldig lys ut. Veldig lys. Og så kom jeg på at den wieneren jeg satte her sist blei mye mørkere enn jeg hadde trodd... Faen.
 
Gikk ned i kjelleren for å hente utstyr og råvarer til en baltisk porter. Har ingen mølle, så jeg kjøper malt ferdig knust fra bryggselv. Fant fram to poser med ferdig knust malt. Den ene skulle være til en baltisk porter, den andre til en Brown ale. Den til Brown alen så veldig lys ut. Veldig lys. Og så kom jeg på at den wieneren jeg satte her sist blei mye mørkere enn jeg hadde trodd... Faen.
Been there done that. :confused:.
Men godt øl ble det.
 
Gikk ned i kjelleren for å hente utstyr og råvarer til en baltisk porter. Har ingen mølle, så jeg kjøper malt ferdig knust fra bryggselv. Fant fram to poser med ferdig knust malt. Den ene skulle være til en baltisk porter, den andre til en Brown ale. Den til Brown alen så veldig lys ut. Veldig lys. Og så kom jeg på at den wieneren jeg satte her sist blei mye mørkere enn jeg hadde trodd... Faen.
Sprittusj på plastemballasje er sterk undervurdert... ;)
 
Men, mine damer og herrer. Vi gir oss ikke der. Endelig er kjølinga igang, og jeg sitter på badegulvet og flasker et par halvannenlitersflasker for å ha til karbonering. Mens jeg gjør det løsner slangen til kjølevannet fra krana, og vann spruter utover alt, inkludert oppi gjæringsfatet som allerede har fått et par liter. Vel, i vasken med de literne, og jeg ut på kjøkkenet for å starsane gjæringsfatet på nytt. Med reint gjæringsfat går jeg tilbake på badet, bare for å oppdage at i alle viraken ikke skrudde av pumpa. Dette bør bli godt, for det blir ihvertfall ikke mye. :(
 
Men, mine damer og herrer. Vi gir oss ikke der. Endelig er kjølinga igang, og jeg sitter på badegulvet og flasker et par halvannenlitersflasker for å ha til karbonering. Mens jeg gjør det løsner slangen til kjølevannet fra krana, og vann spruter utover alt, inkludert oppi gjæringsfatet som allerede har fått et par liter. Vel, i vasken med de literne, og jeg ut på kjøkkenet for å starsane gjæringsfatet på nytt. Med reint gjæringsfat går jeg tilbake på badet, bare for å oppdage at i alle viraken ikke skrudde av pumpa. Dette bør bli godt, for det blir ihvertfall ikke mye. :(

Det blir sikkert det beste ølet du har brygget, kun fordi du ikke klarer å gjenskape det!
 
Tilbake
Topp