Bryggertabber

Hvis du ikke har temperaturkontroll, som iallefall jeg mener er rimelig viktig på høy OG, så kan du prøve å "feede" ølet. Dvs at du tar vare på en del av vørteren, og tilsetter underveis. Hvis du skulle føle å ha behov for å dempe festen litt da.
Ja burde kanskje ventet med sukkeret. Var 800 gram muscovado. Vet det til neste gang at temperaturkontroll er viktigere på høy OG øl. Vi får se hva det blir.
 
Skulle brygge min første NEIPA. Tok med oppskriften til Bryggselv og vendte lykkelig hjem med malt og humle. Bryggedag gikk fint, helt til jeg skulle heve silkaret. Det var da mistenkelig lett?? SG på 1.045 når den skulle vært 1.065 bekreftet min mistanke. Av en eller annen grunn hadde jeg rundt to kilo malt for lite. Hva hadde skjedd? Hadde jeg skrevet feil på bestillingslappen eller hadde Bryggselv gjort feil? Hvilke typer malt manglet jeg? Aaaaargh! Pøste på med spraymalt og brygget ferdig.

Først senere fant jeg igjen bestillingslappen jeg hadde skrevet på Bryggselv, og innså at jeg hadde bommet med desimalene og således manglet en kilo hvetemalt og en kilo flaket havre.

Ble ølen god? Helt nydelig! Men skal brygge en gang til med riktig maltsammensetning, så får jeg se forskjellen. Regner med en litt mer kremete og fyldig munnfølelse på neste batch :)
 
Har kjølt ned pils vørter i kjøleskap over natten, å skulle pitche 34/70 når vørter hadde nådd 6°. Rehydrerte, satte den på magnetrøreren for å blande ut, men istedet for å pitche, styrte jeg med litt mat til bursdagsmiddag. 2 timer etterpå kom jeg på gjæren, spurtet nedi kjelleren å så at iallefall 1/4 av gjæren lå på gulvet..( 8dl vann å 8pk gjær) prøvde å opne toppa, men det var så inni he**lvet**tes trykk at det bare sprutet ut., fikk sprutet vørteren, oksygenert å hydrert 4pk til.. så nå håper jeg renholdet var godt nok i kampenshete
 
Ja, de tar seg godt betalt for W-34/70. Normalt gidder jeg ikke å høste og gjenbruke tørrgjær, men W-34/70 er kanskje et unntak med en pris som er 50% høyere enn det meste av annen tørrgjær.
 
Nå vet jeg ikke til hvor mange liter det var da, men kosten hans bare på gjær er mer enn jeg noengang har brukt på en hel batch, inklusive humle, malt og gjær. :)
 
Nå vet jeg ikke til hvor mange liter det var da, men kosten hans bare på gjær er mer enn jeg noengang har brukt på en hel batch, inklusive humle, malt og gjær. :)

De seks siste bryggene mine er brygget med utgangspunkt i ei pakke Wyeast 1318, som nå koster 99 kroner hos Bryggselv. Og jeg har enten bare gjenbrukt gjæren direkte, eller satt starter med vørter jeg har hatt til overs. Under 20 kroner per brygg i gjær - og det kommer til å synke mer.

Inntil jeg får tatt meg sammen til å begynne å fryse ned gjær, driver jeg ikke dette veldig langt. Jeg kjøper ny gjær etter en stund, men gjærutgiftene per liter blir bagatellmessige.
 
Kostet ikke en pakke 69 for noen år siden? Skru opp prisen så mye siden folk kjøper det, så begynner folk å kjøpe mer tørrgjær fordi fersk er dyrt og så skrur man opp den prisen og?
 
Kostet ikke en pakke 69 for noen år siden? Skru opp prisen så mye siden folk kjøper det, så begynner folk å kjøpe mer tørrgjær fordi fersk er dyrt og så skrur man opp den prisen og?

Undrer meg litt over mekanismene her. Det er jo kommet til nye konkurrenter til de "to store", nemlig Imperial og Omega, men det ser ikke ut til at det konkurreres på pris.

Jeg er litt redd for at Bryggselv skal kutte ut ferskgjær. De tjener visst ikke noe på det, og hvis de ikke skjønner at det at de har det, er en grunn til å handle der, kan vi være ille ute. Det er kanskje et slags under at vi har et såpass godt tilbud som vi har?

Imperial har jeg tro påm at leverer kvalitet, men pakningsstørrelsen - og dermed prisen - er for meg helt idiotisk. Men jeg ser jo hvordan den er tilpasset folk som vil ha en pakning de kan pitche direkte.
 
Undrer meg litt over mekanismene her. Det er jo kommet til nye konkurrenter til de "to store", nemlig Imperial og Omega, men det ser ikke ut til at det konkurreres på pris.

Jeg er litt redd for at Bryggselv skal kutte ut ferskgjær. De tjener visst ikke noe på det, og hvis de ikke skjønner at det at de har det, er en grunn til å handle der, kan vi være ille ute. Det er kanskje et slags under at vi har et såpass godt tilbud som vi har?

Imperial har jeg tro påm at leverer kvalitet, men pakningsstørrelsen - og dermed prisen - er for meg helt idiotisk. Men jeg ser jo hvordan den er tilpasset folk som vil ha en pakning de kan pitche direkte.

Tjener ikke noe på det? Inn til landet er det ca 45-50 kr etter frakt og avgifter for en pakke sist jeg regnet iallefall. Da var det eske med kanskje 100x i.
 
Tjener ikke noe på det? Inn til landet er det ca 45-50 kr etter frakt og avgifter for en pakke sist jeg regnet iallefall. Da var det eske med kanskje 100x i.

"Tjener såpass lite at det ikke er noen grunn til å føre det", da. Eller "tjener lite i forhold til inntektene fra tørrgjær". Tørrgjær er jo veldig mye enklere å lagerføre, så om man kunne drive butikken uten å selge ferskgjær, ville det klart være å foretrekke. Og hvis man driver butikk uten å føle noen særlig forpliktelse overfor kundene, tenker man enkelt og greit sånn.

Dette har jeg ikke tatt ut av av det blå. Jeg har mine kilder. Ante ikke at det var sånn, og ble overrasket.
 
"Tjener såpass lite at det ikke er noen grunn til å føre det", da. Eller "tjener lite i forhold til inntektene fra tørrgjær". Tørrgjær er jo veldig mye enklere å lagerføre, så om man kunne drive butikken uten å selge ferskgjær, ville det klart være å foretrekke. Og hvis man driver butikk uten å føle noen særlig forpliktelse overfor kundene, tenker man enkelt og greit sånn.

Dette har jeg ikke tatt ut av av det blå. Jeg har mine kilder. Ante ikke at det var sånn, og ble overrasket.

Da ville det blitt mer gjær via posten. For hvis BS hadde sluttet å selge ferskgjær, ville nok mange bestilt gjær fra noen som fører det, og samtidig annet når man først er i gang. Tror jeg. T.o.m jeg som bor på «bygda» får ferskgjær som er WL import.
 
Da ville det blitt mer gjær via posten. For hvis BS hadde sluttet å selge ferskgjær, ville nok mange bestilt gjær fra noen som fører det, og samtidig annet når man først er i gang. Tror jeg. T.o.m jeg som bor på «bygda» får ferskgjær som er WL import.

Ser for meg at vi kan ende opp med postgjær, ja. Kanskje ikke verdens største katastrofe, heller. Og da blir det i alle fall frysing.

Men det gjør butikkene i det hele tatt mindre interessante. Det er noe med å gå inn og kunne diskutere gjær - og andre ting - med dem som jobber der.
 
Ferskgjær må være et mareritt og forhandle.
Ferskvare med moderat avanse, og alle dine kunder produserer produktet i stor skala selv...

Nemlig. Så da er det viktig at de som eier og/eller driver denne virksomheten skjønner at det er en viktig grunn for oss til å handle hos dem at de har et godt utvalg av det likevel.

Dette forutsetter jo at det er reell konkurranse mellom bryggeforretninger. Er det en monopolsituasjon, gjør jo monoplisten hva han vil. Jeg er ikke uten videre optimist. Vi får gjøre det vi kan.
 
Nemlig. Så da er det viktig at de som eier og/eller driver denne virksomheten skjønner at det er en viktig grunn for oss til å handle hos dem at de har et godt utvalg av det likevel.

Dette forutsetter jo at det er reell konkurranse mellom bryggeforretninger. Er det en monopolsituasjon, gjør jo monoplisten hva han vil. Jeg er ikke uten videre optimist. Vi får gjøre det vi kan.
Nettopp det at kundene potensielt kan produsere selv gjør jo at det ikke er en monopolsituasjon.

Personlig kjøper jeg nesten utelukkende tørrgjær. Ferskgjær kjøpes gjerne en gang, og etter det fryser jeg ned samples, ihvertfall så lenge det kan bunnhøstes.
 
Tilbake
Topp