Bryggertabber

Det blir sikkert det beste ølet du har brygget, kun fordi du ikke klarer å gjenskape det!
Det blei ihvertfall mitt første over 1.100, og det kjennes ikke så gæærnt. Forrige gang jeg brygga dette havna jeg på 1.080. Det blei alt for godt, så det er nesten tomt. Håper dette blir enda bedre.
 
Gikk ned i kjelleren for å hente utstyr og råvarer til en baltisk porter. Har ingen mølle, så jeg kjøper malt ferdig knust fra bryggselv. Fant fram to poser med ferdig knust malt. Den ene skulle være til en baltisk porter, den andre til en Brown ale. Den til Brown alen så veldig lys ut. Veldig lys. Og så kom jeg på at den wieneren jeg satte her sist blei mye mørkere enn jeg hadde trodd... Faen.
Check out my brown wiener!
 
Men, mine damer og herrer. Vi gir oss ikke der. Endelig er kjølinga igang, og jeg sitter på badegulvet og flasker et par halvannenlitersflasker for å ha til karbonering. Mens jeg gjør det løsner slangen til kjølevannet fra krana, og vann spruter utover alt, inkludert oppi gjæringsfatet som allerede har fått et par liter. Vel, i vasken med de literne, og jeg ut på kjøkkenet for å starsane gjæringsfatet på nytt. Med reint gjæringsfat går jeg tilbake på badet, bare for å oppdage at i alle viraken ikke skrudde av pumpa. Dette bør bli godt, for det blir ihvertfall ikke mye. :(
Uff, føler med deg... :(
 
Men, mine damer og herrer. Vi gir oss ikke der. Endelig er kjølinga igang, og jeg sitter på badegulvet og flasker et par halvannenlitersflasker for å ha til karbonering. Mens jeg gjør det løsner slangen til kjølevannet fra krana, og vann spruter utover alt, inkludert oppi gjæringsfatet som allerede har fått et par liter. Vel, i vasken med de literne, og jeg ut på kjøkkenet for å starsane gjæringsfatet på nytt. Med reint gjæringsfat går jeg tilbake på badet, bare for å oppdage at i alle viraken ikke skrudde av pumpa. Dette bør bli godt, for det blir ihvertfall ikke mye. :(

"Kattemjølk" - etter ordtaket "Lite, men godt, sa kjerringa, hu mjølka katta."
 
18 kg malt. Oppskrift til 35 liter. Andrimne Imperial Stout.
Det gikk bare fint med ølet. OG 1.116. FG 1,032. Wlp013. Var redd for at gjæra ikke skulle klare så høy alkoholprosent, så jeg kastet oppi en pose us05 når den var på1,040 tallet. Ølet har også blitt flott karbonert på flasker. Tok riktignok 3 uker.
 

Vedlegg

  • D288608B-0AF5-40B9-931C-0283D51018D1.jpeg
    D288608B-0AF5-40B9-931C-0283D51018D1.jpeg
    268,6 KB · Sett: 94
Feilberegning av mengde meskevann og skyllevann i oppskriften. 2 liter for mye preboil som må kokes vekk 60 min koketid ble plutselig 100 minutter...
 
Hvor mye rom for ekspansjon har du over ølet? Det er jo noen som på død og liv må pushe grensene:rolleyes:. Det kan se ut som om du er hjemmebryggerekvivalenten til de folka som blir hengende i en fallskjerm fra et utspring i en stupbratt fjellvegg:p.
Tror det var 7-8 cm fribord pluss domen i lokket. Så når alternativet var å slå ut noen liter vørter så ble det slik.
 
Tilbake
Topp