Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Bruker ei 100ml sprøyte med slange på. Stikker den ned i hullet til gjærlåsen og suger opp den prøven jeg vil ha.
Hvis begge er rene, hvorfor bruke kran?Skjønner ikke helt greia. En hevert/slange fra spøryte må være like ren som en kran. Hvis begge er rene, hvorfor bruke hevert eller sprøyte med slange?
Hvis begge er rene, hvorfor bruke kran?
Jeg tenker at en kran er et komplekst hull i det som er en enkel, lukket beholder. Den har øket risiko for lekkasje i forhold til å ikke ha kran, og når man åpner den for å ta prøve, så vil alle deler på vei ut berøres av vørter/øl som i varierende grad er mat for infeksjoner. Når den lukkes igjen, så vil det være flater som hverken er inne i bøtta eller tilgjengelig utenfor for desinfisering som har vært i kontakt med vørteren. Disse flatene representerer for meg en usikkerhet.
Men igjen: Det funker åpenbart. Jeg bare foretrekker gjæringskar uten kran. Jeg er sikker på at de som bruker kran har de samme tankene rundt dette med oksydering for de alternative metodene som jeg har ift infeksjon. Personlig tror jeg det viktigste er at vørteren har kommet ganske langt i gjæringsprosessen mot å bli øl før man måler når det gjelder dette med infeksjoner. Når det meste av sukkeret er gjort om til alkohol, så er det ikke så attraktivt for infeksjoner lenger. Og når det gjelder oksydering, så tror jeg tørrhumling (som er meget populært) er mye, mye mer risikabelt når det gjelder oksydering enn det å lure en pipette rolig ned i ølet gjennom en relaltivt liten åpning for å hente ut en liten prøve.
Bedre enn å ha det i fatet, si!(...) Samt ha litt is i magen (pun intended) (...)
Er det herren selv som gifter seg?
Oh mitt bryllup ja...
Hvor mange kjøleskap tar herren med inn i giftemålet?
Mørk tsjekkisk lager på 1040 etter en måned. Metoden med å dra på ferie og stole på STC-1000 minner om Dr. Evils utsagn: «I’m just going to start the unnecessarily slow dipping mechanism, walk away and assume it all went to plan.»
Kjipt, kan ikke huske sist gang jeg laget noe drikkbart, kanskje to batcher i år.