Bryggertabber

Bladde opp for et kjøleskap hvor vanlige 30L gjæringskar ikke passer inn. Nå må jeg finne et gjæringskar som passer innenfør et indre mål på omtrentlig LxBxH: 30x34x54 da kjøleskapet er litt kraftigere uthevet i bunnen....
Om høyden er grei, så hvorfor ikke bygge opp bunnen, men det har du kanskje allerede vurdert?
 
Bladde opp for et kjøleskap hvor vanlige 30L gjæringskar ikke passer inn. Nå må jeg finne et gjæringskar som passer innenfør et indre mål på omtrentlig LxBxH: 30x34x54 da kjøleskapet er litt kraftigere uthevet i bunnen....
Jeg vet ikke for 30l. For småbatcher kan Jula-bøtta sikkert brukes:
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...s-murerverktoy/botter-og-baljer/botte-164010/

Er du litt kreativ med blowoff-tube istedenfor vannlås, så burde dette være perfekt:
https://www.bryggselv.no/kar/103299/gjæringskar-pet-fermonster-22-7-l
 
Sist redigert:
Jeg vet ikke for 30l. For småbatcher kan Jula-bøtta sikkert brukes:
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...s-murerverktoy/botter-og-baljer/botte-164010/

Er du litt kreativ med blowoff-tube istedenfor vannlås, så burde dette være perfekt:
https://www.bryggselv.no/kar/103299/gjæringskar-pet-fermonster-22-7-l

Så litt på denne, og en lignende variant hos bryggselv. De var også meget behjelpelige med å tilrettelegge for montering av kran. Det er fortsatt litt logistikkproblemer, men jeg tror vi skal klare å få det i orden :)
 
Jeg bruker gjæringsbøtter uten kran, og hevert til flaskingsbøtte med kran. Jeg synes det fungerer flott underveis i den overføringen så blandes sukkerlake/speise inn for flaskekarbonering.
 
Har en filosofi om å redusere mulighet for infeksjon. Er derfor ikke glad i kran på bøtta, men bruker pumpehevert til fat.

Kommer ikke det mer eller mindre på ett ut? Ei kran kan jo plukkes helt fra hverandre, og er veldig lett å holde rein. Eller tenker du på muligheten for forurensning i forbindelse med prøvetaking?
 
Sist redigert:
Ei kran kan jo plukkes helt fra hverandre, og er veldig lett å holde rein. Eller tenker du på muligheten for forurensning i forbindelse med prøvetaking?
Det er vanskelig å plukke fra hverandre ei kran som står i ei bøtte full av øl som har gjæret et par uker.

Men jeg flisespikker. Jeg skjønner at dette fungerer for de fleste.
 
Det er vanskelig å plukke fra hverandre ei kran som står i ei bøtte full av øl som har gjæret et par uker.

Men jeg flisespikker. Jeg skjønner at dette fungerer for de fleste.
Hver gang jeg tar ut en prøve via kranen fra gjæringsbøtten, får kranen en generøs dusj med sprit med utstyrs-desinfeksjon (link).
Da er jeg ikke redd for at kranen skal være opphavssted for en infeksjon.
 
Det er vanskelig å plukke fra hverandre ei kran som står i ei bøtte full av øl som har gjæret et par uker.

Men jeg flisespikker. Jeg skjønner at dette fungerer for de fleste.

Fliser trengs;).

Når jeg går for å ta en prøve av ølet, har jeg med meg, ved siden av prøverøret, en liten bolle og ei spruteflaske med starsan. Etter at jeg har tappet av mine 0,7 dl, spruter jeg starsan inn i krana, lar det renne ut, og spruter inn en ny omgang. Dette gjentar jeg noen ganger. Da regner jeg med at den er rein. Angsten ligger jo i at det skal ligge igjen litt øl i krana som kan bli et vekstmedium for bakterier.

Ulempen ved ikke å bruke kran er vel at du vanskelig kan få tatt en prøve uten å måtte åpne bøtta, og på den måten slippe til både luft og luftbårne uvelkomne gjester? Og du kan ikke få tappet uten å ta av lokket, heller, vel? Skjønt det finnes sikkert pettersmartløsninger jeg ikke kjenner til.
 
Fliser trengs;).

Når jeg går for å ta en prøve av ølet, har jeg med meg, ved siden av prøverøret, en liten bolle og ei spruteflaske med starsan. Etter at jeg har tappet av mine 0,7 dl, spruter jeg starsan inn i krana, lar det renne ut, og spruter inn en ny omgang. Dette gjentar jeg noen ganger. Da regner jeg med at den er rein. Angsten ligger jo i at det skal ligge igjen litt øl i krana som kan bli et vekstmedium for bakterier.

Ulempen ved ikke å bruke kran er vel at du vanskelig kan få tatt en prøve uten å måtte åpne bøtta, og på den måten slippe til både luft og luftbårne uvelkomne gjester? Og du kan ikke få tappet uten å ta av lokket, heller, vel? Skjønt det finnes sikkert pettersmartløsninger jeg ikke kjenner til.
Pettersmartløsninger finnes nok alltid. Man kan f.eks benytte seg av et Tilt Hydrometer.
 
Jeg løfter på lokket, ja. Av en eller annen grunn fungerer det godt. Jeg løfter så lite som mulig for å lure nedi en pipette. Jeg observerer også såvidt overflaten i karet.
 
Fliser trengs;).

Når jeg går for å ta en prøve av ølet, har jeg med meg, ved siden av prøverøret, en liten bolle og ei spruteflaske med starsan. Etter at jeg har tappet av mine 0,7 dl, spruter jeg starsan inn i krana, lar det renne ut, og spruter inn en ny omgang. Dette gjentar jeg noen ganger. Da regner jeg med at den er rein. Angsten ligger jo i at det skal ligge igjen litt øl i krana som kan bli et vekstmedium for bakterier.

Etter prøvetaking og skyll med Starsan vrir jeg kranen slik at tuten peker litt oppover. (Rundt kl. 2..) Da får jeg fylt den med Starsan og regner med at det holder infeksjoner borte.
 
Etter prøvetaking og skyll med Starsan vrir jeg kranen slik at tuten peker litt oppover. (Rundt kl. 2..) Da får jeg fylt den med Starsan og regner med at det holder infeksjoner borte.
Jeg gjør akkurat det samme, bortsett fra at jeg bruker sprit som beskrevet over.
 
Tilbake
Topp