Bryggertabber

Bryggertabbe og bryggertabbe... Jeg fikk ihvertfall en vanvittig gjenstridig fastbrenning i bunnen av Grainfatheren i dag. Det slet ut gryteskrubb, en oppvaskbørste og to solide dotter med stålull i tillegg til at jeg kjørte to runder med PBW for å få det rent igjen.

Tips til både å fjerne og forebygge fastbrenning tas imot med stor takk.
"Koss e de du koga?" - Tønes

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Bryggertabbe og bryggertabbe... Jeg fikk ihvertfall en vanvittig gjenstridig fastbrenning i bunnen av Grainfatheren i dag. Det slet ut gryteskrubb, en oppvaskbørste og to solide dotter med stålull i tillegg til at jeg kjørte to runder med PBW for å få det rent igjen.

Tips til både å fjerne og forebygge fastbrenning tas imot med stor takk.
Hvis det virkelig sitter syns jeg en sånn skrape til å reingjøre keramiske koketopper funker best.
 
Har brukt en aluminiumslinjal til å skrape forsiktig på det mest fastbrente. Har gått greit uten å sette riper foreløpig. Ellers pleier jo stålull å ta det.
 
Bryggertabbe og bryggertabbe... Jeg fikk ihvertfall en vanvittig gjenstridig fastbrenning i bunnen av Grainfatheren i dag. Det slet ut gryteskrubb, en oppvaskbørste og to solide dotter med stålull i tillegg til at jeg kjørte to runder med PBW for å få det rent igjen.

Tips til både å fjerne og forebygge fastbrenning tas imot med stor takk.

Har hatt mye fastbrenning i min Grainfather selv. Jeg sluttet å skrape bunnen av kjelen før og under kok, etter tips fra en kompis som også har Grainfather, og vips! Ikke noe mer fastbrent belegg. Syns jo dette virker litt rart, og ikke minst kontraintuitivt, men det har tydlig hjulpet å holde seg langt unna bunnen i kjelen så lenge den er i bruk.

Men, til dagens bryggetabbe:

Planen var i dag å lage to batcher hefeweizen. Maltet ble oppveid og fordelt i to bøtter, og jeg satte i gang med å varme opp meskevann mens jeg kvernet den første batchen. Etter å ha rørt inn maltet syns jeg jo mesken hadde en litt rar konsistens... Tok meg fulle fem minutter å skjønne at jeg hadde blandet inn feil bøtte malt - med andre ord, ukvernet malt. Ble rolige 1.018! Men etter to kilo maltekstrakt blir det vel kanskje *noe* ut av denne katastrofen.
 
Jeg kan styre været!!
Eller kanskje ikke, men hvorfor i alle dager er det slik at når jeg har satt en bøtte i gjæringsskapet i garasjen, så kommer de skikkelig varme sommertemperaturene? Satte en baltisk porter til gjæring med S-04 i går. Skapregulator (kun varmekilde) satt til 16 grader. Pitchet på ca 20 grader. Nå er plutselig ambienttemperaturen i garasjen 21 grader og S-04 har dratt av gårde til 25 grader.
Heldigvis er det malt og humle nok i denne til at gjærbidraget kan holdes i sjakk... tror jeg... kanskje...
 
Når stormgjæringen er over skal etter planen skaptemperaturen settes til 18 grader. Mulig jeg gjør det allerede nå (når den begynner å falle nå, så er jo stormgjæringen over uansett).
 
Da var det min tur til å skrive et innlegg i denne tråden. Hadde min første byggedag i går på nesten fem måneder, og gledet meg selvsagt til det som bare rakker'n! Brygget NEIPA og alt gikk som smurt frem til nedkjølingen. Etter oppgradering av badet i kjelleren forsøkte jeg meg med å koble meg på blandebatteriet på dusjen for kjølevann, men det "kalde" vannet holdt kun 18,5 grader (sammenlignet med vasken som holdt 12) og jeg fikk ikke kjølt ned så lagt jeg ønsket.

Neste uheldige hendelse inntraff da jeg skulle tappe over fra Speidel til gjæringskar. I det jeg skulle tre en silikonslange på kranen ble hele kranen skjøvet ut av sporet sitt og havnet på gulvet. Vørteren fosset ut, men jeg var heldigvis kjapp på labben og fitt stoppet utbruddet med hånden og fisket på plass kranen, riktignok montert feil vei slik at den ikke lenger kunne benyttes. Da var det fram med hevert for å få faenskapet over i gjæringskaret.

Jeg satte gjæringskaret i mitt nye gjæringskjøleskap til kjøling for å presse temperaturen ned ett par grader. Da viser det seg at mitt nye kjøleskap ikke vil kjøle. Motoren durer og går, men nå selv 14 timer senere, holder kjøleskapet forstatt 20 grader innvendig og ølet nesten 24 grader. Denne NEIPA'en blir offret til ølgudene en av de nærmeste dagene når jeg har fått syket meg opp til jobben.
 
Pfft. Smak på ølet før du kaster det. Noen gjærtyper tåler høyere temperatur bedre enn mange tror.
 
Da var det min tur til å skrive et innlegg i denne tråden. Hadde min første byggedag i går på nesten fem måneder, og gledet meg selvsagt til det som bare rakker'n! Brygget NEIPA og alt gikk som smurt frem til nedkjølingen. Etter oppgradering av badet i kjelleren forsøkte jeg meg med å koble meg på blandebatteriet på dusjen for kjølevann, men det "kalde" vannet holdt kun 18,5 grader (sammenlignet med vasken som holdt 12) og jeg fikk ikke kjølt ned så lagt jeg ønsket.

Neste uheldige hendelse inntraff da jeg skulle tappe over fra Speidel til gjæringskar. I det jeg skulle tre en silikonslange på kranen ble hele kranen skjøvet ut av sporet sitt og havnet på gulvet. Vørteren fosset ut, men jeg var heldigvis kjapp på labben og fitt stoppet utbruddet med hånden og fisket på plass kranen, riktignok montert feil vei slik at den ikke lenger kunne benyttes. Da var det fram med hevert for å få faenskapet over i gjæringskaret.

Jeg satte gjæringskaret i mitt nye gjæringskjøleskap til kjøling for å presse temperaturen ned ett par grader. Da viser det seg at mitt nye kjøleskap ikke vil kjøle. Motoren durer og går, men nå selv 14 timer senere, holder kjøleskapet forstatt 20 grader innvendig og ølet nesten 24 grader. Denne NEIPA'en blir offret til ølgudene en av de nærmeste dagene når jeg har fått syket meg opp til jobben.

Huff og huff. Men husk at det meste av faenskapet har skjedd før stormgjæring og før tørrhumlen så det kan være håp.
 
Om ikke brygget har blitt infisert av kranen som lå på gulvet før den kom på plass i kjelen igjen så er det største problemet den høye temperaturen. Tipper jeg pitchet på drøye 20 grader, og under ett døgn etterpå så er den på knappe 25 (!) grader! Dette blir vel fuselbonansa lang vei? Eller hva sier du @Finn Berger, du har jo litt erfaring med fusel. Kjenner man det allerede tidlig under gjæring om man tapper av en prøve?

Nei, nå skal det investeres i glykolkjøler.

Neste utfordring er tapping på fat. Det skal jo store mengder tørrhumle oppi her og, uten mulighet for å kjøre cold crash.

EDIT: Gjær WLP007
 
Sist redigert:
WLP007 er vel omtrent samme gjær som S-04, tror jeg. Om jeg husker rett, så blir den vel mest fruktig ved høy temp. Ikke sikkert det er feil i NEIPA.
 
WLP007 er vel omtrent samme gjær som S-04, tror jeg. Om jeg husker rett, så blir den vel mest fruktig ved høy temp. Ikke sikkert det er feil i NEIPA.

Fruktig er fint i denne stilen, men er mer urolig for potensielle usmaker gjæren kan danne når den får lov til å gå så høyt allerede fra starten av. Tok ut en sample tidligere i dag, og kunne faktisk ikke detektere noen spesiell usmak, men nå har jeg heller aldri smakt på ølet allerede etter 24 timer så referansegrunnlaget er relativt lite... Kan være jeg skal gi det en sjangse og bare la det stå til uten noen form for temperatur kontroll. Utfordringen blir å få dette over på fat etter at det er tørrhumlet med 10 gram per liter uten mulighet for cold crash :D
 
Tro det eller ei, men jeg har en baltic porter på S-04 som gjærer på 9. dagen nå uten kjøling. Den var over 25 grader under stormgjæring og har ennå ikke kommet seg under 21 grader i sommervarmen. Den skulle helst ikke vært over 19-20 grader slik jeg hadde planlagt det. Det er selvsagt en helt annen øl enn en NEIPA, men uansett: Jeg heller ikke ut noe jeg har brukt såpass med tid på uten å gi det en sjanse. Jeg har tidligere hatt lignende hendelser der gjæren har gått langt over det anbefalte uten det jeg har oppfattet som usmak. Jeg har riktignok også opplevd det motsatte, så det ER et sjansespill... ;-)
 
Om ikke brygget har blitt infisert av kranen som lå på gulvet før den kom på plass i kjelen igjen så er det største problemet den høye temperaturen. Tipper jeg pitchet på drøye 20 grader, og under ett døgn etterpå så er den på knappe 25 (!) grader! Dette blir vel fuselbonansa lang vei? Eller hva sier du @Finn Berger, du har jo litt erfaring med fusel. Kjenner man det allerede tidlig under gjæring om man tapper av en prøve?

Nei, nå skal det investeres i glykolkjøler.

Neste utfordring er tapping på fat. Det skal jo store mengder tørrhumle oppi her og, uten mulighet for å kjøre cold crash.

EDIT: Gjær WLP007

Det er vanskelig å si. Jeg tror ikke høy temperatur aleine garanterer fusel. Har du brukt nok sunn gjær, og har temperaturen vært jevn, så kan det gå bra likevel. Gjæren har en viss evne til å rydde opp, dvs. den omdanner høyere alkoholer (fusel) til estere. Jeg vil jo gjette på at du får et smaksrikt øl - men hell det ikke ut før det har fått litt tid på seg - sjøl om du skulle kjenne til noe fusel tidlig i gjæringa. Og prøv ikke å redde situasjonen ved å kjøle det ned - da tror jeg du bare gjør vondt verre.
 
Jeg lar det stå, til tross for at ølet nå står på 25,8 grader! :D Var som nevnt ingen direkte usmak per nå, så det kan jo være det blir drikkende. Så får jeg bare håpe at manglende cold crash ikke gjør at all humlen som blir med over i fatet tetter stigerør og "øl ut" ball lock :p
 
Om du har mulighet til å kjøle ned litt siste døgnet (semi-cold crash), så skader sikkert ikke det.
 
Tilbake
Topp