exactomundo.Chinook vil vel bli helt annerledes enn Simcoe. Chinook er mye nærmere Cascade enn det Simcoe er.
Pitchet 2 pakker rehydrert gjær på 22L 1.045. 1L/40sek O2. Gjæren var ikke unormalt gammel heller. Pitchet på 16C - økt til 20C mot slutten av gjæring. Gjæret i 2,5 uker.Hvor lenge stod den til gjæring da? Pitch rate? Gjærhelse/dato? Antageligvis kan det lagres vekk, men skal jo ikke være der i utgangspunktet.
Målte opp salter og tenkte fornøyd at dette var greit å få gjort klart...
Men så kom jeg til å tenke på godeste @Finn Berger som har i en teskje og en halv teskje. Da så det litt vel mye ut det jeg så nøye hadde veid opp.... Joda, -det skulle være pr. 10 liter, ikke pr. liter. Kommafeil.
Hadde blitt litt rart øl. ;-)
Takk kjære forum for at du reddet denne batchen!
Vis vedlegget 37296
Så heretter vernesko når du brygger?Gjorde lignende i vinter selv! Kok skvettet over på sokken min, midt oppå fotbladet. Svei litt, men gjorde meg nå ferdig med det jeg holdt på med. Da jeg tok av sokken litt senere fulgte det med et hudflak på ca 3x4 cm... Har fortsatt et stort mørkt arr oppå foten! Og hobbithåret kommer nok aldri tilbake.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Mitt første brygg satte jeg for snart 2 uker siden etter først ha lest intensivt på nettet etter korrekt prosedyrer.Bryggingen syntes jeg veldig bra med unntak av nedkjølingen som gikk litt vel raskt(Med kun en 8 mm kjølecoil kommer det til og ta laaaaaang tid,iflg enkelte "eksperter" her i bygda) ! Vørteren ble så tappet i et dunk fra Europris,tilsatt gjær og ristet etter alle prosedyrer.
Neste morgen skulle så fremgang i ploppingen observeres.Stor var min overaskelse da ytterdøra til bryggerommet sto åpent(beskrevet i en annen tråd).Mens jeg så var på vei inn i rommet rakk jeg å registrere at gulvet så usedvanlig blankt ut,men før logikken i det slo inn satte jeg foten ned på et kliss våt gulv !!
Det viste seg at ca 5 liter av vørteren har unnslippet gjennom en liten åpning mellom kranen og dunken(som i ettertid er tettet grundig med Bostikk !!).Flaksen var at bare 5 liter rant ut da dunken IKKE sto inne på et våtrom
Til raskere nedkjøling du klarer, jo mer humlearoma og smak får du.med unntak av nedkjølingen som gikk litt vel raskt
Til raskere nedkjøling du klarer, jo mer humlearoma og smak får du.
Det er det jo få kjølere som klarer på sommeren hvertfall. Med min spiralkjøler tar det sikkert en halvtime å kjøle fra 30 til 20 grader i 60L kjelen.. Den som nå står på 11 grader tok jeg fra 22 grader og ned i kjøleskapet. Må huske på til høsten å brygge NOK undergjæret i vinterhalvåret når kjølevannet holder 4-5 grader.Grunnen til at rask kjøling er viktig, er vel heller dels at du minimerer risikoen for infeksjon - å komme raskt ned til 27 grader er kritisk i så måte
Det er det jo få kjølere som klarer på sommeren hvertfall. Med min spiralkjøler tar det sikkert en halvtime å kjøle fra 30 til 20 grader i 60L kjelen.. Den som nå står på 11 grader tok jeg fra 22 grader og ned i kjøleskapet. Må huske på til høsten å brygge NOK undergjæret i vinterhalvåret når kjølevannet holder 4-5 grader.
Er du sikker på det? En god del der ute sverger til å kjøle ned til 80 grader og la den hvile der (såkalt hopstand) for å trekke ut ekstra smak/aroma. Under 80 grader får man visst ikke bitterstoffene fra humla på samme måte. Jeg har ikke forsøkt dette selv.Til raskere nedkjøling du klarer, jo mer humlearoma og smak får du.