Bryggertabber

Målte opp salter og tenkte fornøyd at dette var greit å få gjort klart...
Men så kom jeg til å tenke på godeste @Finn Berger som har i en teskje og en halv teskje. Da så det litt vel mye ut det jeg så nøye hadde veid opp.... Joda, -det skulle være pr. 10 liter, ikke pr. liter. Kommafeil.

Hadde blitt litt rart øl. ;-)

Takk kjære forum for at du reddet denne batchen!

salter.jpg
 
Usikker på hva tabben er men fatet en dry stout i dag gjæret med nottingham.
PH 4.2, FG 1.009. Alt virket normalt helt til jeg tok en liten prøvesmak.. Acetaldehyd, uten tvil.
Siden ølet allerede på dette tidspunktet var på fat så er det bare å krysse fingrene og håpe at litt lagring kan reparere..
 
Hvor lenge stod den til gjæring da? Pitch rate? Gjærhelse/dato? Antageligvis kan det lagres vekk, men skal jo ikke være der i utgangspunktet.
 
Hvor lenge stod den til gjæring da? Pitch rate? Gjærhelse/dato? Antageligvis kan det lagres vekk, men skal jo ikke være der i utgangspunktet.
Pitchet 2 pakker rehydrert gjær på 22L 1.045. 1L/40sek O2. Gjæren var ikke unormalt gammel heller. Pitchet på 16C - økt til 20C mot slutten av gjæring. Gjæret i 2,5 uker.
 
Målte opp salter og tenkte fornøyd at dette var greit å få gjort klart...
Men så kom jeg til å tenke på godeste @Finn Berger som har i en teskje og en halv teskje. Da så det litt vel mye ut det jeg så nøye hadde veid opp.... Joda, -det skulle være pr. 10 liter, ikke pr. liter. Kommafeil.

Hadde blitt litt rart øl. ;-)

Takk kjære forum for at du reddet denne batchen!

Vis vedlegget 37296

Jeg har gjort det. Ble beinhardt og udrikkelig for andre en dodraugen.
 
Gjorde lignende i vinter selv! Kok skvettet over på sokken min, midt oppå fotbladet. Svei litt, men gjorde meg nå ferdig med det jeg holdt på med. Da jeg tok av sokken litt senere fulgte det med et hudflak på ca 3x4 cm... Har fortsatt et stort mørkt arr oppå foten! Og hobbithåret kommer nok aldri tilbake.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Så heretter vernesko når du brygger?
 
Syntes det luktet gjær nede i bryggerommet. Hadde åpnet en flaske biere de garde for karboneringstest for 3 dager siden og kjente igjenn lukten av ølet jeg hellet i glasset. Det luktet gjær og var dårlig karbonert. Gjæret med 3787 som vel er kjent for å lage grumsete øl.
Vel jeg snudde på flaskene et par ganger og satte de i gjæringskaret på 25 grader.
Etter 3 dager kjente jeg gjærlukten. Åpnet skapet og så det var litt fuktig på glassflaten der flaskene sto. Hmmm, flaskebombe eller lekk topp? Noen av flaskene ble propp fulle så det kunne jo tenkes at ølet utvidet seg såpass at korken ble lekk.
På med vernebriller og hansker. Vasker først bunnen i skapet, så en og en flaske som settes i bunn. Synes at det blir mindre søl ettersom jeg jobber meg innover i skapet og blir optimistisk. Det var nok bare en lekk kork.
Men så. Da det bare er 3 flasker igjenn skjer det. Idet jeg løfter opp en 0.7 flaske( selvfølgelig måtte det være det) så står bunnen av flasken igjenn på glassflaten.
Flasken tømmes i løpet av et mikrosekund over de nyvaskete flaskene i bunn og ølet renner videre utover gulvet.
Heisann tenkte jeg.
Det var da fælt til styr da.
Eller noe lignende. Det gikk litt i svart.
Satser på at det var bare en defekt flaske og resten ikke eksploderer. Får ta en sjekk i morgen på en flaske om trykket er høyt. 20180615_182149.jpg Nyvasket kjøleskap.
 
plagdes med å få festa en flaskekapsel, tok i for hardt og pang. 0.33 l juleøl, flaske i små biter og en stk rød kapsel spredt over alt. Resterende flasker som ikke var kapslet gikk i vasken, tok ikke sjansen på at de var fri for glassbiter.
Lærdom: ikke prøv å komprimer glassflasker.
Fordel: Kan brygge mer juleøl :)
 
Mitt første brygg satte jeg for snart 2 uker siden etter først ha lest intensivt på nettet etter korrekt prosedyrer.Bryggingen syntes jeg veldig bra med unntak av nedkjølingen som gikk litt vel raskt(Med kun en 8 mm kjølecoil kommer det til og ta laaaaaang tid,iflg enkelte "eksperter" her i bygda) ! Vørteren ble så tappet i et dunk fra Europris,tilsatt gjær og ristet etter alle prosedyrer.

Neste morgen skulle så fremgang i ploppingen observeres.Stor var min overaskelse da ytterdøra til bryggerommet sto åpent(beskrevet i en annen tråd).Mens jeg så var på vei inn i rommet rakk jeg å registrere at gulvet så usedvanlig blankt ut,men før logikken i det slo inn satte jeg foten ned på et kliss våt gulv !!

Det viste seg at ca 5 liter av vørteren har unnslippet gjennom en liten åpning mellom kranen og dunken(som i ettertid er tettet grundig med Bostikk !!).Flaksen var at bare 5 liter rant ut da dunken IKKE sto inne på et våtrom
 
Mitt første brygg satte jeg for snart 2 uker siden etter først ha lest intensivt på nettet etter korrekt prosedyrer.Bryggingen syntes jeg veldig bra med unntak av nedkjølingen som gikk litt vel raskt(Med kun en 8 mm kjølecoil kommer det til og ta laaaaaang tid,iflg enkelte "eksperter" her i bygda) ! Vørteren ble så tappet i et dunk fra Europris,tilsatt gjær og ristet etter alle prosedyrer.

Neste morgen skulle så fremgang i ploppingen observeres.Stor var min overaskelse da ytterdøra til bryggerommet sto åpent(beskrevet i en annen tråd).Mens jeg så var på vei inn i rommet rakk jeg å registrere at gulvet så usedvanlig blankt ut,men før logikken i det slo inn satte jeg foten ned på et kliss våt gulv !!

Det viste seg at ca 5 liter av vørteren har unnslippet gjennom en liten åpning mellom kranen og dunken(som i ettertid er tettet grundig med Bostikk !!).Flaksen var at bare 5 liter rant ut da dunken IKKE sto inne på et våtrom

Ignorer lokale "eksperter". Kjølingen kan ikke gå for fort:). Jo raskere, jo bedre - med mindre du har lagt inn humling underveis i kjøliingen, da. (8 mm er ikke ideelt, men lengden på spiralen er like viktig. Og det funka jo tydeligvis!)

Noe sier meg at du kan ha plassert pakningen til krana i gjæringskaret feil. Den skal sitte på utsiden. Setter du den på innsiden, vil du få lekkasje (been there, done that:)), skjønt 5 liter var i overkant mye.

Å lime fast krana er ingen god løsning, for krana skal renses skikkelig mellom hvert brygg - og da er det nokså tungvint om den er limt fast.
 
Til raskere nedkjøling du klarer, jo mer humlearoma og smak får du.

Kanskje ikke helt uten betydning, men den første delen av kjølinga går nesten uansett så fort - hvis du har kjøling i det hele tatt - at det spiller liten rolle. Grunnen til at rask kjøling er viktig, er vel heller dels at du minimerer risikoen for infeksjon - å komme raskt ned til 27 grader er kritisk i så måte - og dels at du får et bedre cold break, altså utfelling av fenoler og proteiner vi ikke vil ha med videre.
 
Jeg brygger en best bitter i dag. Den skal meskes på 65 grader, men siden jeg satt og lagde bryggeplan for en London porter seint i går kveld, og siden jeg starta brygginga i dag i halvsøvne, meska jeg inn på 68 - eller heldigvis nærmere 67 i starten. Kom ikke på at det var galt før jeg skulle opp til 72 grader:confused:. Så nå er jeg litt spent på effekten. Det må jo bli litt høyere FG enn planlagt - men jeg har en mistanke om at forskjellen i smak ikke blir så dramatisk. Og om det blir en halv prosent mindre alkohol, er ikke det noen krise. (Ett SG-poeng = 0,13% ABV)
 
Grunnen til at rask kjøling er viktig, er vel heller dels at du minimerer risikoen for infeksjon - å komme raskt ned til 27 grader er kritisk i så måte
Det er det jo få kjølere som klarer på sommeren hvertfall. Med min spiralkjøler tar det sikkert en halvtime å kjøle fra 30 til 20 grader i 60L kjelen.. Den som nå står på 11 grader tok jeg fra 22 grader og ned i kjøleskapet. Må huske på til høsten å brygge NOK undergjæret i vinterhalvåret når kjølevannet holder 4-5 grader. :)
 
Det er det jo få kjølere som klarer på sommeren hvertfall. Med min spiralkjøler tar det sikkert en halvtime å kjøle fra 30 til 20 grader i 60L kjelen.. Den som nå står på 11 grader tok jeg fra 22 grader og ned i kjøleskapet. Må huske på til høsten å brygge NOK undergjæret i vinterhalvåret når kjølevannet holder 4-5 grader. :)

Jeg er nok heldig med kaldtvannet mitt; det er rimelig kaldt og godt gjennom sommeren, også. Men så brygger jeg ikke undergjæret i sommerhalvåret, da. Og jeg brygger bare 25 litersbrygg, stort sett. Så jeg er nede på 27 grader i løpet av et kvarter, maks:).
 
Til raskere nedkjøling du klarer, jo mer humlearoma og smak får du.
Er du sikker på det? En god del der ute sverger til å kjøle ned til 80 grader og la den hvile der (såkalt hopstand) for å trekke ut ekstra smak/aroma. Under 80 grader får man visst ikke bitterstoffene fra humla på samme måte. Jeg har ikke forsøkt dette selv.
 
Tilbake
Topp