Svarer meg selv... Den var så fin atte, og alt i orden. Koker nåMesket en pils med litt surmalt i går. Kjølte ned. Skal koke i dag. Glemte at bakteriene i surmalten kanskje jobber over natta? Spennende å se når jeg kommer hjem...
Svarer meg selv... Den var så fin atte, og alt i orden. Koker nåMesket en pils med litt surmalt i går. Kjølte ned. Skal koke i dag. Glemte at bakteriene i surmalten kanskje jobber over natta? Spennende å se når jeg kommer hjem...
Pleier være fint snakke med seg selv. Sjelden en snakker med så fornuftig personSvarer meg selv... Den var så fin atte, og alt i orden. Koker nå
Hoggorm, tja det har jeg ikke smakt. Men tipper det var bedre enn dette. Nå har kona og jeg fått et usmakskurs på fusel og er forholdsvis trygge på hvordan det både lukter og smaker. Rett i sluket med det. Gjæret forøvrig ut fra 1.058 til 1.008 så sukkeret ble jo spist men til en forferdelig konsekvens mot smak og aroma.Pitchet gjær i min saison i går etter å ha kjølt ned til 22-23 grader. Skal jo gjæres litt varmt denne, tenkte jeg, og satt den på stuegulvet. Hadde et teppe under, og dro et pledd rundt for å skjerme mot lys. Hjem fra jobb da, for å sjekke tingenes tilstand. 32.5 grader i ølet. Så får vi se hvordan gjæren tåler så høy temperatur.
Tipper gjæren spiser det oksygenet uten åskam. Så tror ikke du har noe å frykte der.
12 timer går helt greit. Gjorde samme tabben i går, glemte å sette i floateren i gjærlåsen så gjærlåsen var basically bare ett rør rett ned i bøtta, er ikke bekymret over det.
Gjæren er det en annen sak med, den er jo det viktigste i et brygg
Satser på at jeg slipper å pitche ny, at den bare er litt treg.
Det er ikke bare med hastighet på aktivitet, men også sluttresultatet.
Tror i grunnen at det skal gå bra, men vil det evt gjære helt ut hvis jeg tilsetter ekstra gjær hvis jeg ikke får den helt ned?
Bare la den stå, og så ta med litt gjær fra bunnen når du skal flaske? Du skal se det blir den beste du har laget
Er ikke redd for carboneringen, har CBC1, mer om tempen burde opp for så legge den ned siste 2 ukene.. har laga ett par øBare la den stå, og så ta med litt gjær fra bunnen når du skal flaske? Du skal se det blir den beste du har laget