Bryggertabber

Pitchet gjær i min saison i går etter å ha kjølt ned til 22-23 grader. Skal jo gjæres litt varmt denne, tenkte jeg, og satt den på stuegulvet. Hadde et teppe under, og dro et pledd rundt for å skjerme mot lys. Hjem fra jobb da, for å sjekke tingenes tilstand. 32.5 grader i ølet. Så får vi se hvordan gjæren tåler så høy temperatur.
Hoggorm, tja det har jeg ikke smakt. Men tipper det var bedre enn dette. Nå har kona og jeg fått et usmakskurs på fusel og er forholdsvis trygge på hvordan det både lukter og smaker. Rett i sluket med det. Gjæret forøvrig ut fra 1.058 til 1.008 så sukkeret ble jo spist men til en forferdelig konsekvens mot smak og aroma.
 
Glemte å sjekke om pakningen og butterflyventilen til Fermentasaurus satt godt fast. Det begynte å lekke litt over natten. Ubetydelig lekkasje, men fortsatt såpass stor at det måtte utbedres. Har nå utsatt vørteren for en del oksygen da jeg måtte tappe over på et annet gjæringskar mens jeg åpnet for å flytte pakningen (den lå skjevt etter at jeg åpnet for å vaske).

Jeg tror i bunn og grunn at det ikke er et problem da jeg gjorde dette typ 12 timer etter at gjær var tilsatt. Så ingen tegn til at gjæringen var begynt å blusse opp skikkelig. Kan være at jeg har gjort en dobbeltabbe da jeg brukte gjær som er høvelig gammelt og lagret i romtemp. Får bare vente og se.
 
Tipper gjæren spiser det oksygenet uten åskam. Så tror ikke du har noe å frykte der.

Det var liksom det jeg tenkte, så jeg valgte å handle så fort som mulig i stedet for å la det dryppe. Litt bekymret for at gjæren er blitt litt gammel, men jeg har ferskere liggende skulle det bli krise.
 
12 timer går helt greit. Gjorde samme tabben i går, glemte å sette i floateren i gjærlåsen så gjærlåsen var basically bare ett rør rett ned i bøtta, er ikke bekymret over det.

Gjæren er det en annen sak med, den er jo det viktigste i et brygg :)
 
12 timer går helt greit. Gjorde samme tabben i går, glemte å sette i floateren i gjærlåsen så gjærlåsen var basically bare ett rør rett ned i bøtta, er ikke bekymret over det.

Gjæren er det en annen sak med, den er jo det viktigste i et brygg :)

Satser på at jeg slipper å pitche ny, at den bare er litt treg.
 
Tror i grunnen at det skal gå bra, men vil det evt gjære helt ut hvis jeg tilsetter ekstra gjær hvis jeg ikke får den helt ned?

Da bør du tilsette aktiv gjær for å være mer sikker. Men uansett så hadde jeg ikke bekymret meg nå, la det gå så langt det går, stopper det tidlig og du vet at det er full stans på fabrikken så kan du begynne å tenke på å iverksette tiltak.

Har en lager selv stående, dårlig gjær, den stoppet, "stoppet" tidlig. Klarte å klemme ut ca fire poeng til på den til en akseptabel SG ved å skru opp til 20 og snu fatet på hodet to ganger, men hvis det er temperaturen eller gjæren som gjør at den smaker litt meh, vet jeg ikke enda.
 
Brygge tabbe eller totalt mangel på planlegging og kordinering.
Altså, jeg brygget en Dortmunder Export for litt over en uke siden. Den skulle flaskes når jeg kommer hjemm fra jobb om 2 1/2 uke... Nå har jeg blitt lurt med til Thailand i 23 dager rett fra jobb... blir ikke tur hjemm, bare rett til Gardermoen fra Kongsberg (helt slutt på regnvær på Vestlandet så mått finne ett land med regntid)
Hva gjør jeg, lar den stå på 11 grader til jeg kommer hjem, setter opp til 16-17 grader før jeg reiser og eventuelt prøver å forklare min sønn hvordan man setter ned STC1000 til 2-3 grader etter 3-4 uker?
Har litt øl på lur så ingen krise om det ikke går veien med dette brygget, men 7 uker på en lager er kansje i overkant mye.. men det burde jo gå sånn noenlunde
 
Bare la den stå, og så ta med litt gjær fra bunnen når du skal flaske? Du skal se det blir den beste du har laget :cool:
Er ikke redd for carboneringen, har CBC1, mer om tempen burde opp for så legge den ned siste 2 ukene.. har laga ett par ø
som har blitt drikkande, (skulle bare mangle etter 60 brygg) blir denne den beste jeg har laga kan det fort bli dyrt om jeg må dra til Thailand værgang jeg skal lage sikkelig godt øl... :eek:
 
Å skru opp temperaturen er vel bare et triks for både å få siste del av gjæringen til å gå raskere, samt sikre at gjæren får god nok tid til å rydde bort diacetyl. Står øla i 6-7 uker tenker jeg både diacetyl er borte og den er godt på vei like klar som om du hadde cold crashet.
 
Oki doki, stoler på folk med sjegg..;) cold crasher aldri vanligvis, men tenkte det kunne være greit da det går så langt over tiden... men hører på deg og lar det stå til
 
Hvor vanskelig skal det være? Skulle ha 1.043, fikk dette. Speidel er lunefull når man brygger med lite malt, 10,9 kilo malt, 65 liter i Speidelen etter kok.
Steamer.jpg
 
Tilbake
Topp