1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal brygge saison til helga, sammen med en kamerat, og satte en stor starter i dag. Helte 2 liter vørter i kjelen, og spedde den ut med en liter vann (da skal det bli grei SG) - trodde jeg. Men da den var ferdig kjølt, syntes jeg resultatet var magert. Så mye væske kan ikke ha fordampet, tenkte jeg - og kom ved hjelp av eliminasjonsmetoden raskt fram til at det bare var en mulighet: Jeg hadde ikke hatt i den literen med vann.

Akk ja:(.

Vel, det var jo lett å rette opp denne tabben, da. Men å fikse hjernen min - se det blir nok verre.

YngveKL, Eirik Holm, Fagerli og 2 andre liker dette.
  2. Rune_O

Rune_O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For min del er det mye som skal gjøres når det det er 15 min. igjen av koken, tilsette humle, protaflock og gjærnæring samt desinfisere motstømskjøler for å nevnte noe. Ca 5 minutter før disse aktivitetene fant jeg ut i min visdom at jeg skulle fylle et gjæringsspann med vann inne på badet. Jeg plasserte gjæringsspannet i dusjkabinettet, la dusjhode oppi gjæringsspannet og satte på vannet. Gikk tilbake til den kokende kjelen og glømte hele dritten. Når jeg etter 20 minutter kom på at dusjen fortsatt stod på, viste det seg at jeg hadde satt gjæringsspannet over avløpet slik at dette var så godt som tett. Vannstanden var ca 4-5 centimeter på gulvet i hele badet (lite bad uten sluk). Det ble en møkkajobb å få vekk alt vannet, men fant ut at en liten kina pumpe også kan brukes til å drenere vann fra et badegulv.

3. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:D Du beviser bare det jeg har forsøkt å fortelle fruen gjennom mange år... Mannfolk er normalt sett veldig dårlige på å multitaske...o_O

Finn Berger og Mc. liker dette.
  4. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

.. resultatet av å "bare skulle riste star-san skummet ut av lab-flasken".. det smalt godt kan man si! Jammen godt den nye vasken holdt, ellers hadde det blitt j***a månelyst her :confused: 20180516_210939.jpg

erikraude, ullrotta og Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Såpestoffkomponenten i starsan har nok blitt mang en ektemanns ruin:p.

YngveKL liker dette.
  6. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I helga er det hyttebrygging på gang, og det mest vesentlige jeg har glemt hjemme er humle. Skulle bare være litt bitterhumle. Funker de humledråpene som bla. @Einar Michelsen bruker etter gjæring? Hvis ikke får jeg bare koke litt humle og tilsette før tapping.

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er dessverre ikke isomerisert alfasyre, så den må kokes.

Oberstbräu liker dette.
  8. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vet ikke hva selve tabben er men i følge preboil gravity ligger jeg an til å få et utbytte på 60-65% mot 75-82% som jeg vanligvis pleier.
    Ingen enorm maltmengde eller merkelig base.
    Og for en gangs skyld så har jeg ikke DME liggende heller selvfølgelig.
    Bah. 5.2% ipa og ikke 6.4%. Da blir ihvertfall dama fornøyd

Edit: når man kun ber om 4 av 5 malttyper når man bestiller så får man gjerne litt lavere utbytte enn planlagt.

#3268 Anders-, 20 Mai 2018 kl 18:11
    Sist redigert: 20 Mai 2018 kl 18:27
    YngveKL, LarsUlv, Ekornskurken og 3 andre liker dette.

Del denne siden