Bryggertabber

I helga er det hyttebrygging på gang, og det mest vesentlige jeg har glemt hjemme er humle. Skulle bare være litt bitterhumle. Funker de humledråpene som bla. @Einar Michelsen bruker etter gjæring? Hvis ikke får jeg bare koke litt humle og tilsette før tapping.
 
Vet ikke hva selve tabben er men i følge preboil gravity ligger jeg an til å få et utbytte på 60-65% mot 75-82% som jeg vanligvis pleier.
Ingen enorm maltmengde eller merkelig base.
Og for en gangs skyld så har jeg ikke DME liggende heller selvfølgelig.
Bah. 5.2% ipa og ikke 6.4%. Da blir ihvertfall dama fornøyd

Edit: når man kun ber om 4 av 5 malttyper når man bestiller så får man gjerne litt lavere utbytte enn planlagt.
 
Sist redigert:
Pitchet gjær i min saison i går etter å ha kjølt ned til 22-23 grader. Skal jo gjæres litt varmt denne, tenkte jeg, og satt den på stuegulvet. Hadde et teppe under, og dro et pledd rundt for å skjerme mot lys. Hjem fra jobb da, for å sjekke tingenes tilstand. 32.5 grader i ølet. Så får vi se hvordan gjæren tåler så høy temperatur.
 
Pitchet gjær i min saison i går etter å ha kjølt ned til 22-23 grader. Skal jo gjæres litt varmt denne, tenkte jeg, og satt den på stuegulvet. Hadde et teppe under, og dro et pledd rundt for å skjerme mot lys. Hjem fra jobb da, for å sjekke tingenes tilstand. 32.5 grader i ølet. Så får vi se hvordan gjæren tåler så høy temperatur.
Oiii.... :eek:
 
Dilemmaet nå, la den stå på nesten badstu temperatur eller senke ned mot romtemperatur. Får sikkert dårlig utgjæring om jeg senker tempen. Usmakene er der sikkert allerede.
 
La den stå. Som du sier smaker det sikkert hoggorm allerede, hvis ikke er det interessant å se hva den tåler.

Avsporing (men dette er tråden for dumme spørsmål:)): Har du smakt hoggorm? Pyton skal visst være helt utmerket.

Jeg spør fordi jeg ikke ville bli spesielt overrasket om du faktisk hadde testa krypdyret på grillen:p.
 
Avsporing (men dette er tråden for dumme spørsmål:)): Har du smakt hoggorm? Pyton skal visst være helt utmerket.

Jeg spør fordi jeg ikke ville bli spesielt overrasket om du faktisk hadde testa krypdyret på grillen:p.
Pyton har jeg spist. Hoggorm er freda, og vi respekterer vel fredningsbestemmelsene, gjør vi ikke?
 
Kunne jo hende du hadde finni en sjøldaua :p
Jeg har faktisk skutt en en gang. Jeg så ikke noe annet alternativ for å redde bikkja som var for dum for sitt eget beste. Men den ormen var over i ragu med kornåkermos til, så den blei ikke med hjem. Stakkars orm. Burde egentlig skutt bikkja, men...
 
Mesket en pils med litt surmalt i går. Kjølte ned. Skal koke i dag. Glemte at bakteriene i surmalten kanskje jobber over natta? Spennende å se når jeg kommer hjem...
 
Tilbake
Topp