Bryggertabber

Jeg koker alltid i 90 min. Måler alltid SG på 60min før første humletilsetning for å se om jeg er i rute. Da blir ting litt mer forutsigbart.
Ser at du tapper av 1-2 liter etter 5 min kok før du måler. Jeg ville ha latt vørteren koke enda litt lenger og eventuelt rørt rundt med en meskespade for å være sikker på å ikke måle en mer konsentrert del av vørteren.

God idé, kan koke lenger på litt lavere effekt før jeg tar målingen.
 
Jeg lurer litt på det med å bruke to målemetoder. Hvordan veit du hvilken du skal stole på dersom det er forskjell? Men er det ikke forskjell, kan du kjenne deg trygg, og det er vel derfor du gjør det, går jeg ut fra:).
Det er nok mer at jeg lærer meg hvor mye metodene er til å stole på. Hovedgrunnen er egentlig at jeg trives med å måle med refraktometer, men det har vært mye usikkerhet blant bryggere om påliteligheten. Derfor måler jeg alltid OG og FG med begge metoder, rett og slett for å få god erfaring med hvordan de korrelerer. Dette skaper faktisk trygghet over tid, ikke usikkerhet. For å presisere: De korrelerer ikke 100%, men avviket er sjelden (aldri) mer enn et par SG-poeng.
 
Sist redigert:
God idé, kan koke lenger på litt lavere effekt før jeg tar målingen.

Jeg har liten tro på at det ligger noen mulig feilkilde der. Jeg blander de to rundene med avtapping - batch sparging/partiskylling - før jeg starter kokingen, og så rører jeg litt med meskespaden for sikkerhets skyld. Og det holder, det. Har i løpet av 180 brygg ikke opplevd at det ikke har gjort det, i alle fall:).

Men å måle en varm prøve kan være litt tricky. For det første må den ikke være for varm, for da funker ikke konversjonskalkulatoren, og for det andre varierer temperaturen i prøven en del.
 
Det er nok mer at jeg lærer meg hvor mye metodene er til å stole på? Hovedgrunnen er egentlig at jeg trives med å måle med refraktometer, men det har vært mye usikkerhet blant bryggere om påliteligheten. Derfor måler jeg alltid OG og FG med begge metoder, rett og slett for å få god erfaring med hvordan de korrelerer. Dette skaper faktisk trygghet over tid, ikke usikkerhet. For å presisere: De korrelerer ikke 100%, men avviket er sjelden (aldri) mer enn et par SG-poeng.

Et par poeng hadde plaget meg litt, bl.a. fordi jeg bruker målingene til å beregne mengden vørter til karbonering. Det er ikke nok avvik til å lage alvorlig trøbbel, men likevel nok til at jeg hadde mistrivdes med det.

Hydrometermålingene av FG kan jo variere noe med mengden kullsyre, og vil ligge litt høyere enn korrekt SG pga. kullsyra. Et par poeng er litt mye, kanskje, men om det er regelen at refraktometeret viser litt lavere FG enn hydrometeret, er det antakelig refraktometeret som viser den rette. (Jeg tenkte ikke på dette da jeg skreiv den forrige posten:(.)

Men ved måling av OG ville jeg stolt mest på hydrometeret:).
 
Men å måle en varm prøve kan være litt tricky. For det første må den ikke være for varm, for da funker ikke konversjonskalkulatoren, og for det andre varierer temperaturen i prøven en del.

Dette kan jo være relevant. Måler temperaturen i øverste del av prøven med en thermapen, men bunn av prøven kan jo ha en annen temperatur. Skal brygge igjen på tirsdag, så da prøver jeg noen av tipsene dere har bidratt med. Det blir ei øl jeg har brygget mange ganger før så da veit jeg hva jeg skal ha på målingene.
 
Dette kan jo være relevant. Måler temperaturen i øverste del av prøven med en thermapen, men bunn av prøven kan jo ha en annen temperatur. Skal brygge igjen på tirsdag, så da prøver jeg noen av tipsene dere har bidratt med. Det blir ei øl jeg har brygget mange ganger før så da veit jeg hva jeg skal ha på målingene.

Jeg fyller et stort litermål med kaldt vann, og setter prøverøret nedi der. Da tar det ikke all verdens tid før du har prøven nede på 20 grader. Og du kan trygt ta den ut tidligere, så lenge du bare rører litt godt i den først.
 
Hydrometermålingene av FG kan jo variere noe med mengden kullsyre, og vil ligge litt høyere enn korrekt SG pga. kullsyra. Et par poeng er litt mye, kanskje, men om det er regelen at refraktometeret viser litt lavere FG enn hydrometeret, er det antakelig refraktometeret som viser den rette.
Som regel er det (etter min erfaring) bedre samsvar mellom de to målemetodene ved FG enn ved OG. Mer enn ett SG-poeng i avvik her hører til sjeldenhetene. Ofte er det dønn likt. Jeg tror evt. avvik kommer av at jeg kalibrerer refraktometeret litt for sjelden. Jeg tror det "vandrer" litt over tid, til tross for ATC og alt det der. Som sagt: Inntil to poeng avvik stjeler ingen nattesøvn her i gården.

Men ved måling av OG ville jeg stolt mest på hydrometeret:).
Jeg pleier å ta snitt av OG-målingene og FG-målingene når jeg skal beregne ABV og for speise (nå når jeg har begynt med det istedenfor sukkerkarbonering). For brygget jeg flasket i går (som fikk en del høyere FG enn jeg hadde beregnet i oppskriften), så tilsatte jeg 7 gram sukker under oppkoket av speisen for å kompensere. Brewer's Friend-kalkulatorene er gode der.
 
Sist redigert:
Hadde fyllt ett 19l fat med småtøs etter ferdig gjæring og skulle flushe for å bli kvitt oksygenet før det skulle karboneres.Satte trykk på ut koblingen på fatet isteden for inn og hørte det boblet godt i fatet fra bunnen da selvfølgelig.
Håper det kan gå greit men har litt dårlig følelse mtp oksydering.
Noen med erfaring om dette kan gå bra?
 
Skal du flushe fatet, noe du bør gjøre, så må du nødvendigvis gjøre det før du fyller fatet... Ellers har det fint lite forseg
 
Hadde fyllt ett 19l fat med småtøs etter ferdig gjæring og skulle flushe for å bli kvitt oksygenet før det skulle karboneres.Satte trykk på ut koblingen på fatet isteden for inn og hørte det boblet godt i fatet fra bunnen da selvfølgelig.
Håper det kan gå greit men har litt dårlig følelse mtp oksydering.
Noen med erfaring om dette kan gå bra?
Gassen finner fort veien opp til head space, så det utgjør nok ingen stor forskjell.
 
Fylle med starsanløsning og presse det ut med gass = flush før fylling med en tålelig mengde gass. Men blir meningsløst om man ikke fyller i lukket sløyfe.
 
Bryggertabbe-flasketabbe.
Jeg oppdaget i går, at da jeg flasket Birger, hadde jeg klart å koke korkene i sukkerlaken, og hive en skvett varmt vann i bunnen av bøtta. Sitter og ergrer meg, jekker øl, og plupper drops i flaskene.
b132706998b352e96a39ab1d71a92a54.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Bryggertabbe-flasketabbe.
Jeg oppdaget i går, at da jeg flasket Birger, hadde jeg klart å koke korkene i sukkerlaken, og hive en skvett varmt vann i bunnen av bøtta. Sitter og ergrer meg, jekker øl, og plupper drops i flaskene.
b132706998b352e96a39ab1d71a92a54.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Ai!
 
Bryggertabbe-flasketabbe.
Jeg oppdaget i går, at da jeg flasket Birger, hadde jeg klart å koke korkene i sukkerlaken, og hive en skvett varmt vann i bunnen av bøtta. Sitter og ergrer meg, jekker øl, og plupper drops i flaskene.
b132706998b352e96a39ab1d71a92a54.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Hahahaha!!! Vet det ikke er helt innafor å le, men jeg ler så jeg griner :D:D:D Herligste tabben jeg har lest om på lenge!
 
Tilbake
Topp