Bryggertabber

Dette blir bare bedre og bedre. Jeg hadde satt ut en stk pizzadeig på benken ut av kjøleskapet, to gjæringsbøtter var snudd på hodet samt en dunk til speise, for å la starsan renne av seg. Pizzadeigen var plutselig i kjøleskapet igjen, og begge bøttene samt speisegreia var snudd ti vanlig retning.
 
Dette blir bare bedre og bedre. Jeg hadde satt ut en stk pizzadeig på benken ut av kjøleskapet, to gjæringsbøtter var snudd på hodet samt en dunk til speise, for å la starsan renne av seg. Pizzadeigen var plutselig i kjøleskapet igjen, og begge bøttene samt speisegreia var snudd ti vanlig retning.
Og jeg som hadde bedt henne drøye sabotasjeaksjonene til nærmere neste NM.
 
Dette blir bare bedre og bedre. Jeg hadde satt ut en stk pizzadeig på benken ut av kjøleskapet, to gjæringsbøtter var snudd på hodet samt en dunk til speise, for å la starsan renne av seg. Pizzadeigen var plutselig i kjøleskapet igjen, og begge bøttene samt speisegreia var snudd ti vanlig retning.

Veit ikke om jeg tør å slå på radioen med nyhetene i morra tidlig:p!
 
Og jeg som hadde bedt henne drøye sabotasjeaksjonene til nærmere neste NM.

Dette klarer jeg helt på egenhånd, ref tre NM hvor jeg har prøvd og bare fått avgårde ett øl som var dugandes. I år hadde jeg 11 øl på plakaten som jeg tenkte å plukke fra. Det ble fort veldig få siden jeg aldri fikk tid å brygge de, to av de tre innsendte var infiserte hvor det ene også var oksidert.
 
Dette klarer jeg helt på egenhånd, ref tre NM hvor jeg har prøvd og bare fått avgårde ett øl som var dugandes. I år hadde jeg 11 øl på plakaten som jeg tenkte å plukke fra. Det ble fort veldig få siden jeg aldri fikk tid å brygge de, to av de tre innsendte var infiserte hvor det ene også var oksidert.

Om jeg ikke husker feil, drakk dama di på et tidlig tidspunkt opp det sterke mørke ølet du hadde tenkt å sende inn:)?
 
Om jeg ikke husker feil, drakk dama di på et tidlig tidspunkt opp det sterke mørke ølet du hadde tenkt å sende inn:)?

Det ska du ikke se bort fra selv om jeg ikke husker det. Jeg kommer ofte hjem til fat som er litt lettere enn det de tidligere var.

Men nå har hun begynt å lage ekstrakt cider samtidig som jeg brygger. Det må jo ivareta fatene mine litt.
 
Hva er praksisen deres med å ta preboil sg måling? Jeg får alltid høyere verdi på preboil sg enn og målingen fra gjæringsbøtta. I dag ventet jeg til vørter hadde kokt 5 minutter og jeg hadde skummet av det verste. Tappet så en liter fra kranen, slo tilbake, og tappet en ny liter. Tok av tre desiliter fra denne og brukte da dette til preboil målingen. Kjølte ned til 35 grader (gadd ikke vente mer) og målte 1.058, med kompensering tilsvarer det 1.062. Oppskriften min skulle ha OG 1.058 og jeg tenkte at her kom det til å bli aaalt for høyt, men husket på at dette hadde ikke blitt første gang jeg bommet på denne målingen, og fortsatte som planlagt. OG ble 1.055 - tre poeng under det jeg skulle ha. Kunne kokt ned et par-tre liter til så hadde jeg truffet.
 
Kanskje du har mindre avdamping enn du tror?. Tar du med krymp I beregningen når du måler preboil volumet?
 
Jeg måler sjelden preboil, kun dersom en presis OG er viktig. Jeg tror (på grunn av dette med temperatur) at det er bedre å måle dette med refraktometer.
 
Hva er praksisen deres med å ta preboil sg måling? Jeg får alltid høyere verdi på preboil sg enn og målingen fra gjæringsbøtta. I dag ventet jeg til vørter hadde kokt 5 minutter og jeg hadde skummet av det verste. Tappet så en liter fra kranen, slo tilbake, og tappet en ny liter. Tok av tre desiliter fra denne og brukte da dette til preboil målingen. Kjølte ned til 35 grader (gadd ikke vente mer) og målte 1.058, med kompensering tilsvarer det 1.062. Oppskriften min skulle ha OG 1.058 og jeg tenkte at her kom det til å bli aaalt for høyt, men husket på at dette hadde ikke blitt første gang jeg bommet på denne målingen, og fortsatte som planlagt. OG ble 1.055 - tre poeng under det jeg skulle ha. Kunne kokt ned et par-tre liter til så hadde jeg truffet.

Jeg tar ut en prøve mens jeg koker opp. Så kjøler jeg den ned, og måler med hydrometeret. (Men det blir nøyaktig om jeg ikke kjøler ned, også. Det er bare så enkelt å kjøle.) Så veit jeg hvor mye jeg koker bort per time, og dermed treffer jeg rimelig greit beregnet OG, også.

Det er lite stress med å ta denne målinga, og jeg synes det er greit å vite at jeg er i rute. Om jeg skulle ha bommet, veit jeg da hva jeg kan/må gjøre for å korrigere, og det er praktisk å vite det før jeg starter kokinga. Men forutsetninga er at du veit nokså nøyaktig hvor mye du koker bort.
 
Problemet mitt, Finn, er at jeg måler 1.062 i 60 liter vørter men 1.055 i 55 liter vørter. Hvis preboil målingen hadde vært rett ville jeg havnet på 1.067 etter kok, et 12 poeng avvik på målingen. Jeg skulle ha 1.050 på den preboil målingen ved 35 grader, med avkok hadde jeg da truffet 1.058 i oppskriften. Så lenge jeg ikke treffer på preboil målingen blir det gjettelek hvor mye og hardt jeg ønsker å koke..
 
Jeg tror jeg får sånn passe riktig pre-boil OG. Jeg bruker meskespaden mens det koker opp. (Ikke hele tiden da). "Vender inn" vørteren fra topp til bunn, akkurat som om man vendte saker inn i pisket krem. Tar så ut 1 dl som jeg kjøler til 20° under springen. Går fort det. :)
 
For viktige målinger (som OG og FG) synes jeg det er veldig greit å måle med to uavhengige målemetoder (i.e. hydrometer og refraktometer). Det samme gjelder dersom jeg tviler på gyldigheten av en måling. Hydrometermålinger er veldig temperaturavhengige.

@Steinar Huneide Det skulle ikke være mulig å få lavere SG når du koker bort vann. Du koker jo ikke bort sukkerarter. Har du rullende kok? Har du utfordringer med at det er mye som har festet seg i bunnen etter kok?
Hva med følgende ved neste brygg: Ta ut nok til en SG-måling preboil. La den stå i romtemp (ca 20 grader). Ta så ut nok til en SG-måling ved kokeslutt, helst etter kjøling (postboil, OG). La også denne stå i romtemp. Mål begge etter en times tid (de bør da ha samme temperatur). Ved å ha samme temperatur på målingene, nær det hydrometeret er kalibrert for, så eliminerer du temperatur som en usikkerhet i målingene.
 
For viktige målinger (som OG og FG) synes jeg det er veldig greit å måle med to uavhengige målemetoder (i.e. hydrometer og refraktometer). Det samme gjelder dersom jeg tviler på gyldigheten av en måling. Hydrometermålinger er veldig temperaturavhengige.

@Steinar Huneide Det skulle ikke være mulig å få lavere SG når du koker bort vann. Du koker jo ikke bort sukkerarter. Har du rullende kok? Har du utfordringer med at det er mye som har festet seg i bunnen etter kok?
Hva med følgende ved neste brygg: Ta ut nok til en SG-måling preboil. La den stå i romtemp (ca 20 grader). Ta så ut nok til en SG-måling ved kokeslutt, helst etter kjøling (postboil, OG). La også denne stå i romtemp. Mål begge etter en times tid (de bør da ha samme temperatur). Ved å ha samme temperatur på målingene, nær det hydrometeret er kalibrert for, så eliminerer du temperatur som en usikkerhet i målingene.

Godt forslag - som du sier så kan du da være helt sikker på at differansen er den riktige. (Regner med at avdamping fra den første er ubetydelig, men for sikkerhets skyld er det kanskje lurt å kjøle den aktivt ned.)

Jeg har testet temperaturkorreksjonskalkulatoren til brewersfriend ganske mange ganger gjennom å kjøle ned prøven etter at jeg først har målt den ved 50-60 grader. (Over 70 grader går det ikke å korrigere for temperatur.) Og det har alltid stemt. Når jeg likevel velger å kjøle ned, er det fordi det er litt klønete å få målt temperaturen i den varme vørteren i prøveglasset. Det varierer mellom bunn og topp med flere grader om du lar det stå rolig. Men du kan rolig stole på målingen av en varm prøve om du er litt omhyggelig med å sørge for at temperaturen er riktig målt.

Jeg lurer litt på det med å bruke to målemetoder. Hvordan veit du hvilken du skal stole på dersom det er forskjell? Men er det ikke forskjell, kan du kjenne deg trygg, og det er vel derfor du gjør det, går jeg ut fra:).

Er det forskjell, ville jeg tolke det som at refraktometeret viser feil. Hydrometeret kan vel ikke vise feil, dersom det er riktig kalibrert, og skalaen stemmer - og om det kommer fra en etablert produsent, ser jeg ingen grunn til å ikke stole på skalaen.
 
Hva er praksisen deres med å ta preboil sg måling? Jeg får alltid høyere verdi på preboil sg enn og målingen fra gjæringsbøtta. I dag ventet jeg til vørter hadde kokt 5 minutter og jeg hadde skummet av det verste. Tappet så en liter fra kranen, slo tilbake, og tappet en ny liter. Tok av tre desiliter fra denne og brukte da dette til preboil målingen. Kjølte ned til 35 grader (gadd ikke vente mer) og målte 1.058, med kompensering tilsvarer det 1.062. Oppskriften min skulle ha OG 1.058 og jeg tenkte at her kom det til å bli aaalt for høyt, men husket på at dette hadde ikke blitt første gang jeg bommet på denne målingen, og fortsatte som planlagt. OG ble 1.055 - tre poeng under det jeg skulle ha. Kunne kokt ned et par-tre liter til så hadde jeg truffet.
Jeg koker alltid i 90 min. Måler alltid SG på 60min før første humletilsetning for å se om jeg er i rute. Da blir ting litt mer forutsigbart.
Ser at du tapper av 1-2 liter etter 5 min kok før du måler. Jeg ville ha latt vørteren koke enda litt lenger og eventuelt rørt rundt med en meskespade for å være sikker på å ikke måle en mer konsentrert del av vørteren.
 
Bruker du hydrometer eller refraktometer til målingene dine @Steinar Huneide?

To forskjellige hydrometer. Et fra europris, for det er billig (ja det ryker en del slike i løpet av året), lite og lettvint, og så kontrollmåler jeg om jeg er i tvil med et fransk dyrt et man må ha 2,5 desiliter for å måle med. Viser som regel akkurat det samme.

Det skulle ikke være mulig å få lavere SG når du koker bort vann. Du koker jo ikke bort sukkerarter. Har du rullende kok? Har du utfordringer med at det er mye som har festet seg i bunnen etter kok?
Hva med følgende ved neste brygg: Ta ut nok til en SG-måling preboil. La den stå i romtemp (ca 20 grader). Ta så ut nok til en SG-måling ved kokeslutt, helst etter kjøling (postboil, OG). La også denne stå i romtemp. Mål begge etter en times tid (de bør da ha samme temperatur). Ved å ha samme temperatur på målingene, nær det hydrometeret er kalibrert for, så eliminerer du temperatur som en usikkerhet i målingene.

Akkurat! Det er dette jeg ikke forstår, etter skylling, rører jeg rundt og koker opp. Tar målingen etter jeg har skummet av etter oppkoket. Konsekvent høye målinger og stemmer ikke med hva jeg regner med å måle etter avkok. Bruker korrigeringskalkulatoren fra Brewer's Friend. Skal ta vare på vørterprøvene neste gang. Pleier bare å helle preboil prøven oppi koken igjen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp