Bryggertabber

Why not. Men du rekker vel ikke tørrhumle før den er ferdig :D
Og så bør du vel bruke ekstra menge humle for å kompensere for gjæringstemperaturen hvis du driver oppe rundt 35 grader.
35 grader er ganske langt fra hva jeg klarer før lagerene har kommet seg ut av gjæringsskapet. 22, kanskje.
 
Et triks er å la gjæringskaret stå i en balje med varmt vann, og bare skifte dette vannet formå opprettholde varmen.
 
Sous vide sirkulator i en stor stamp. Still sirkulatoren på ønsket temp. Går jo en del strøm med den måten da men... ;)
Edit - mental kortslutning. Overse dette:
Når man først har en Grainfather... Sous vide-maskiner koster en del og tar plass. Men er dette en bryggetabbe?
 
Sist redigert:
Når man først har en Grainfather... Sous vide-maskiner koster en del og tar plass. Men er dette en bryggetabbe?
Er vel en del svar nedover til han med kveik som pitcha for kaldt og div forslag så har kanskje sporet av litt ja. Har selv en slik en; https://www.kitchentime.no/no/p/sous-vide-precision-cooker-wifi

Funker bra det hvis du har lyst på langtids tilberedt mør biff til middag men ikke tid til å passe på ovn. Bare å hive et vakumpakket frossent biffstykke oppi, sette på 52 grader og stikke på jobb. Brune det kjapt i panna når man kommer hjem så er det som smør.
 
*panneklask*

Her blandet jeg sammen flere tråder og saker. Glem min siste melding over. Den gir ikke mening. :p
 
Hmmm. WLP565 har nå tømmt gjærlåsen for væske 3 ganger siden søndag kveld. Tror vel det trolig er for stor aktivitet i karet til att noe kommer inn, men begynner bli smånervøs.
 
Hmmm. WLP565 har nå tømmt gjærlåsen for væske 3 ganger siden søndag kveld. Tror vel det trolig er for stor aktivitet i karet til att noe kommer inn, men begynner bli smånervøs.
Jeg fyller gjærlåsen på både us-05 og 028 flere ganger om dagen for tida. Star San skummer over, og så blir det tomt. Er ikke så bekymra, da. Det kreves mer krefter enn mikroorganismer har å kjempe seg mot den stormen der.
 
Jeg tror jeg senket temperaturen på gjæringen av juleølet som er gjæret med kveik for raskt eller for tidlig. OG på 1075, og forventet FG beregnet i oppskrift til 1013. Nå har det gått 9 dager (som er lenge for kveiken), og SG er kun 1021. Ikke bra. Jeg har skrudd opp tempen til 35 grader igjen og rotert på gjæringskaret for å få opp litt gjærceller i arbeid igjen...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp