Bryggertabber

Enorme mengder? det er jo det samme mengden du bruker for å presse ølet ut av fatet.... vil ikke si det er enormt stort.

Når du purger så vil gassene blande seg. Du får ikke "byttet ut" like mengder luft (som også bare har 21% O2 i seg, det trekker ned ytterligere) med like mengder CO2 som du purger med. Du må tynne ut helt til du har tynnet vekk o2'en.
 
Tror dere snakker om hverandre. Miguel mener purge uten å fylle fatet med Starsan først.. Cheifen og 1Morten snakker om å purge etter å ha fyllt fatet med Starsan :)
 
Brygget for 2 uker siden en engelsk brown ale. Skulle teste ut WLP 005 British Ale pitche rett fra pakken. Den skulle bare i 9 liter vørter.
Litt frem og tilbake før eg gjør klart for å sanitere. Pleier å legge gjærpakkene i Starsan blanding og la de temperere seg der.
Eg legger pakken i VARM Starsan! Samme eg hadde kokt luftestenen til oksygenet i... :eek:
Uansett, etter ca 1-2 minutt i vannet som sikkert var 60-80 grader, berger eg De Lille Små. Beklager, synger, trøster.
Gir de en sjanse, vørteren er jo ferdig og eg har ingen reserve.
Boblene kommer og boblene går. Sammen med tiden.
I dag flasket eg.
OG.1.045
FG 1.014
68% utgjæring!
67-75% forventet ifølge White Labs.

Touchdown! :cool:

De er visst mer hardføre en vi tror:D;)
 
Bryggertabbe-flasketabbe.
Jeg oppdaget i går, at da jeg flasket Birger, hadde jeg klart å koke korkene i sukkerlaken, og hive en skvett varmt vann i bunnen av bøtta. Sitter og ergrer meg, jekker øl, og plupper drops i flaskene.
b132706998b352e96a39ab1d71a92a54.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Dette gjorde dagen min. Laaaaaaaang arbeidsdag 0700-2200 og så lese denne. Takk takk takk. Fyren ved siden av meg i baren lo seg og fordervet.
 
Skulle flaske igår, og da jeg skulle tilte karet for å få med de siste literne kom jeg til å glippe karet så alt blei skvalpa sammen. Det var jo ikke annet å gjøre enn å flaske greiene, og idag syns det rimelig godt hvilke flasker som er hvilke. Greit å vite at det gjærer, da.
15254491449032124189583.jpg
 
Bare godsaker - de blir sikkert de beste, de der;). (Har gjort det samme sjøl.)
Ja, hvis more is more når det kommer til aktivt gjær ved flasking er de soleklare favoritter.

Syns forøvrig dette ølet var mye kjedeligere ved flasking enn sist. Forrige gang jeg brygga det smakte det rein grapefruktjuice ved flasking. Mangla bare noen isbiter og en liten parasoll. Kanskje et sugerør med knekk. Denne gangen var det egentlig mest uinteressant. Håper det blir ålreit når det er klart, men den sitrusbonanzaen jeg så for meg og huska virker det ikke som jeg får.
 
Noen andre som vet hva som skjer når slangen med picnic-kranen hopper av ball-locken på corny-fatet?

#BeerAllOverThePlace
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Skjedde når jeg skulle tappe meg ett glass, så fikk reddet mesteparten av ølet, men fy faen så mye noen liter med kraftig ølsprut gjør av seg!
 
Syns forøvrig dette ølet var mye kjedeligere ved flasking enn sist. Forrige gang jeg brygga det smakte det rein grapefruktjuice ved flasking. Mangla bare noen isbiter og en liten parasoll. Kanskje et sugerør med knekk. Denne gangen var det egentlig mest uinteressant. Håper det blir ålreit når det er klart, men den sitrusbonanzaen jeg så for meg og huska virker det ikke som jeg får.
Jeg tror du er blitt avhengig og utvikler en toleranse som gjør at du må ha stadig sterkere smaker for det samme kicket. Jeg har det litt på samme måte med chili, men med humlebomber gikk jeg på en smell tidlig i håndverksøl-interessen som har gjort meg litt forsiktig. Jeg var veldig fascinert av IPAer og besremte meg i et litt uklart øyeblikk for å prøve ulike, kraftig humlede IPAer en hel kveld på en pub med godt utvalg. Resultatet ble en mage i ulage (mye magesyre?) i flere dager. Etter denne overdosen har jeg nok holdt meg til mer moderate IPAer, og kun en om gangen. Stigbergets West Coast er en favoritt, sånn sett.
 
Jeg tror du er blitt avhengig og utvikler en toleranse som gjør at du må ha stadig sterkere smaker for det samme kicket. Jeg har det litt på samme måte med chili, men med humlebomber gikk jeg på en smell tidlig i håndverksøl-interessen som har gjort meg litt forsiktig. Jeg var veldig fascinert av IPAer og besremte meg i et litt uklart øyeblikk for å prøve ulike, kraftig humlede IPAer en hel kveld på en pub med godt utvalg. Resultatet ble en mage i ulage (mye magesyre?) i flere dager. Etter denne overdosen har jeg nok holdt meg til mer moderate IPAer, og kun en om gangen. Stigbergets West Coast er en favoritt, sånn sett.
Det er et år sia sist, da. :p Nei, jeg tror fortsatt forrige runde var klart annerledes. Men jeg veit ikke helt hvorfor.
 
Skal brygge saison til helga, sammen med en kamerat, og satte en stor starter i dag. Helte 2 liter vørter i kjelen, og spedde den ut med en liter vann (da skal det bli grei SG) - trodde jeg. Men da den var ferdig kjølt, syntes jeg resultatet var magert. Så mye væske kan ikke ha fordampet, tenkte jeg - og kom ved hjelp av eliminasjonsmetoden raskt fram til at det bare var en mulighet: Jeg hadde ikke hatt i den literen med vann.

Akk ja:(.

Vel, det var jo lett å rette opp denne tabben, da. Men å fikse hjernen min - se det blir nok verre.
 
For min del er det mye som skal gjøres når det det er 15 min. igjen av koken, tilsette humle, protaflock og gjærnæring samt desinfisere motstømskjøler for å nevnte noe. Ca 5 minutter før disse aktivitetene fant jeg ut i min visdom at jeg skulle fylle et gjæringsspann med vann inne på badet. Jeg plasserte gjæringsspannet i dusjkabinettet, la dusjhode oppi gjæringsspannet og satte på vannet. Gikk tilbake til den kokende kjelen og glømte hele dritten. Når jeg etter 20 minutter kom på at dusjen fortsatt stod på, viste det seg at jeg hadde satt gjæringsspannet over avløpet slik at dette var så godt som tett. Vannstanden var ca 4-5 centimeter på gulvet i hele badet (lite bad uten sluk). Det ble en møkkajobb å få vekk alt vannet, men fant ut at en liten kina pumpe også kan brukes til å drenere vann fra et badegulv.
 
For min del er det mye som skal gjøres når det det er 15 min. igjen av koken, tilsette humle, protaflock og gjærnæring samt desinfisere motstømskjøler for å nevnte noe. Ca 5 minutter før disse aktivitetene fant jeg ut i min visdom at jeg skulle fylle et gjæringsspann med vann inne på badet. Jeg plasserte gjæringsspannet i dusjkabinettet, la dusjhode oppi gjæringsspannet og satte på vannet. Gikk tilbake til den kokende kjelen og glømte hele dritten. Når jeg etter 20 minutter kom på at dusjen fortsatt stod på, viste det seg at jeg hadde satt gjæringsspannet over avløpet slik at dette var så godt som tett. Vannstanden var ca 4-5 centimeter på gulvet i hele badet (lite bad uten sluk). Det ble en møkkajobb å få vekk alt vannet, men fant ut at en liten kina pumpe også kan brukes til å drenere vann fra et badegulv.
:D Du beviser bare det jeg har forsøkt å fortelle fruen gjennom mange år... Mannfolk er normalt sett veldig dårlige på å multitaske...o_O
 
Tilbake
Topp