Enorme mengder? det er jo det samme mengden du bruker for å presse ølet ut av fatet.... vil ikke si det er enormt stort.
Bryggertabbe-flasketabbe.
Jeg oppdaget i går, at da jeg flasket Birger, hadde jeg klart å koke korkene i sukkerlaken, og hive en skvett varmt vann i bunnen av bøtta. Sitter og ergrer meg, jekker øl, og plupper drops i flaskene.
Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Skulle flaske igår, og da jeg skulle tilte karet for å få med de siste literne kom jeg til å glippe karet så alt blei skvalpa sammen. Det var jo ikke annet å gjøre enn å flaske greiene, og idag syns det rimelig godt hvilke flasker som er hvilke. Greit å vite at det gjærer, da.
Vis vedlegget 36697
Ja, hvis more is more når det kommer til aktivt gjær ved flasking er de soleklare favoritter.Bare godsaker - de blir sikkert de beste, de der. (Har gjort det samme sjøl.)
Jeg skammer meg.Lager du humkejuice nå
@erikraude ?
Jeg tror du er blitt avhengig og utvikler en toleranse som gjør at du må ha stadig sterkere smaker for det samme kicket. Jeg har det litt på samme måte med chili, men med humlebomber gikk jeg på en smell tidlig i håndverksøl-interessen som har gjort meg litt forsiktig. Jeg var veldig fascinert av IPAer og besremte meg i et litt uklart øyeblikk for å prøve ulike, kraftig humlede IPAer en hel kveld på en pub med godt utvalg. Resultatet ble en mage i ulage (mye magesyre?) i flere dager. Etter denne overdosen har jeg nok holdt meg til mer moderate IPAer, og kun en om gangen. Stigbergets West Coast er en favoritt, sånn sett.Syns forøvrig dette ølet var mye kjedeligere ved flasking enn sist. Forrige gang jeg brygga det smakte det rein grapefruktjuice ved flasking. Mangla bare noen isbiter og en liten parasoll. Kanskje et sugerør med knekk. Denne gangen var det egentlig mest uinteressant. Håper det blir ålreit når det er klart, men den sitrusbonanzaen jeg så for meg og huska virker det ikke som jeg får.
Det er et år sia sist, da. Nei, jeg tror fortsatt forrige runde var klart annerledes. Men jeg veit ikke helt hvorfor.Jeg tror du er blitt avhengig og utvikler en toleranse som gjør at du må ha stadig sterkere smaker for det samme kicket. Jeg har det litt på samme måte med chili, men med humlebomber gikk jeg på en smell tidlig i håndverksøl-interessen som har gjort meg litt forsiktig. Jeg var veldig fascinert av IPAer og besremte meg i et litt uklart øyeblikk for å prøve ulike, kraftig humlede IPAer en hel kveld på en pub med godt utvalg. Resultatet ble en mage i ulage (mye magesyre?) i flere dager. Etter denne overdosen har jeg nok holdt meg til mer moderate IPAer, og kun en om gangen. Stigbergets West Coast er en favoritt, sånn sett.
Hadde det enda vært edelt, europeisk. Men neida, her er det overtydelig amerikansk hele veien. Humle like elegant som en murstein i en sokk. Men det er denne sommeren, da. Den kan jo få selv @Skogslik til å danse macarena, så hvordan kan jeg stå imot?Åh, en lekker humlejuice! Jeg får vann i munnen. Ingenting å skamme seg over.
Du beviser bare det jeg har forsøkt å fortelle fruen gjennom mange år... Mannfolk er normalt sett veldig dårlige på å multitaske...For min del er det mye som skal gjøres når det det er 15 min. igjen av koken, tilsette humle, protaflock og gjærnæring samt desinfisere motstømskjøler for å nevnte noe. Ca 5 minutter før disse aktivitetene fant jeg ut i min visdom at jeg skulle fylle et gjæringsspann med vann inne på badet. Jeg plasserte gjæringsspannet i dusjkabinettet, la dusjhode oppi gjæringsspannet og satte på vannet. Gikk tilbake til den kokende kjelen og glømte hele dritten. Når jeg etter 20 minutter kom på at dusjen fortsatt stod på, viste det seg at jeg hadde satt gjæringsspannet over avløpet slik at dette var så godt som tett. Vannstanden var ca 4-5 centimeter på gulvet i hele badet (lite bad uten sluk). Det ble en møkkajobb å få vekk alt vannet, men fant ut at en liten kina pumpe også kan brukes til å drenere vann fra et badegulv.