Bryggertabber

Hvor vanskelig skal det være? Skulle ha 1.043, fikk dette. Speidel er lunefull når man brygger med lite malt, 10,9 kilo malt, 65 liter i Speidelen etter kok.
Vis vedlegget 37155

Heller over eller under, er det ikke slik? Uten at jeg skal si noe om smaken på ølet kan du vel vanne ut. Jeg har opplevd å være så mye som 6-7 poeng ifra mål på tidligere øl som smakte aldeles ypperlig med justering.
 
Tar alltid SG preboil og eventuelt vanner ut da. Heller selvsagt av tilsvarende mengde vørter ETTER at jeg har vannet ut slik at jeg jeg har rett preboilvolume.
Da treffer jeg alltid OG og vet at humleverdier osv er ivaretatt ut fra planlagt brygg.
 
Tar alltid SG preboil og eventuelt vanner ut da. Heller selvsagt av tilsvarende mengde vørter ETTER at jeg har vannet ut slik at jeg jeg har rett preboilvolume.
Da treffer jeg alltid OG og vet at humleverdier osv er ivaretatt ut fra planlagt brygg.
Dette svaret får jeg ikke til å stemme, om du ikke også justerer humlemengde til nytt væskenivå. Men det kan jo være meg!
 
Tar alltid SG preboil og eventuelt vanner ut da. Heller selvsagt av tilsvarende mengde vørter ETTER at jeg har vannet ut slik at jeg jeg har rett preboilvolume.
Da treffer jeg alltid OG og vet at humleverdier osv er ivaretatt ut fra planlagt brygg.
Jeg er fortsatt under innkjøring av prosessen min på Grainfather og har begynt å måle preboil SG, jeg også. Jeg vanner kun ut hvis jeg har store avvik (type mer enn 3-4 SG-punkter).
 
Per say bryggetabbe. Klarte å skvette litt vørter på fingeren når jeg rørte ned humleskum for å unngå overkok på fredag. Merka ikke noe særlig med det første, så kom svien, og så blemma, som sprakk på lørdag. Mye væske.. I går skala huden av og der er nå et greit hudløst område nedom naglen mot midterste ledd på fingeren. Forsiktig med kokende vørter, den er varm.....
 
Per say bryggetabbe. Klarte å skvette litt vørter på fingeren når jeg rørte ned humleskum for å unngå overkok på fredag. Merka ikke noe særlig med det første, så kom svien, og så blemma, som sprakk på lørdag. Mye væske.. I går skala huden av og der er nå et greit hudløst område nedom naglen mot midterste ledd på fingeren. Forsiktig med kokende vørter, den er varm.....
Gjorde lignende i vinter selv! Kok skvettet over på sokken min, midt oppå fotbladet. Svei litt, men gjorde meg nå ferdig med det jeg holdt på med. Da jeg tok av sokken litt senere fulgte det med et hudflak på ca 3x4 cm... Har fortsatt et stort mørkt arr oppå foten! Og hobbithåret kommer nok aldri tilbake.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Det er ikke bare med hastighet på aktivitet, men også sluttresultatet.

Nå har jeg observert gjæringen i 9 dager og konstanterer med at gjæren var i veldig fin form. Startet litt tregt, men det kan like godt skyldes omgivelsestemperaturen i starten av gjæringen. Er nå nede på 1.012, og har bare noen få poeng igjen. Blir godt øl, dette! :D
 
Vet ikke egentlig hva jeg har gjort galt, men det som skulle bli en Red IPA er mer som en juicy Amber Ale. Er det sånn at Red IPAs har en maltbase som krever mer humle for fremstå som IPA?
 
Vet ikke egentlig hva jeg har gjort galt, men det som skulle bli en Red IPA er mer som en juicy Amber Ale. Er det sånn at Red IPAs har en maltbase som krever mer humle for fremstå som IPA?
hørtes ikke feil ut med en juicy amber ale, men post oppskrift så er det sikkert lettere å komme med innspill
 
Tilbake
Topp