Bryggertabber

Er du sikker på det? En god del der ute sverger til å kjøle ned til 80 grader og la den hvile der (såkalt hopstand) for å trekke ut ekstra smak/aroma. Under 80 grader får man visst ikke bitterstoffene fra humla på samme måte. Jeg har ikke forsøkt dette selv.
Du svarte egentlig på det selv. Ved dårlig nedkjøling vil man få ut ekstra bitterstoffer fra smak og aroma humler som typisk har høy alfasyre. Ved sen nedkjøling vil mye av de flyktige oljene som skaper aroma fordampe. Når man tilsetter humle under hop stand er temperaturen lavere slik at man ikke trekker ut bitterstoff fra humlen, samtidig som at humleoljene ikke fordamper. Mellom 71-77 grader er anbefalt for hop stand siden det både er over 70 grader som er "limiten" på bakterier og fare for infeksjon, samt at ved 77 grader og lavere er konvertering av alfasyre til bitterstoff i ølet neglisjerbart.
 
Er du sikker på det? En god del der ute sverger til å kjøle ned til 80 grader og la den hvile der (såkalt hopstand) for å trekke ut ekstra smak/aroma. Under 80 grader får man visst ikke bitterstoffene fra humla på samme måte. Jeg har ikke forsøkt dette selv.
Jeg benytter meg av hopstand av og til, da tilsetter jeg humle når trmpen er under 80 og lar den stå en tid før jeg kjøler videre. Jeg mener ikke at hopstand er i konflikt med det som skrives om fordelene med rask nedkjøling.
 
Har du strukket den ut, slik at du får litt luft mellom ringene? Skulle holde i massevis den der.
Når vannet mitt holder 14-15 grader så er det ikke rare kjølingen man får av det. Går mye raskere på vinteren, da er det ingen problemer å kjøle ganske raskt ned til 15, så tar det tid nedover mot 6-7.
 
Du svarte egentlig på det selv. Ved dårlig nedkjøling vil man få ut ekstra bitterstoffer fra smak og aroma humler som typisk har høy alfasyre. Ved sen nedkjøling vil mye av de flyktige oljene som skaper aroma fordampe. Når man tilsetter humle under hop stand er temperaturen lavere slik at man ikke trekker ut bitterstoff fra humlen, samtidig som at humleoljene ikke fordamper. Mellom 71-77 grader er anbefalt for hop stand siden det både er over 70 grader som er "limiten" på bakterier og fare for infeksjon, samt at ved 77 grader og lavere er konvertering av alfasyre til bitterstoff i ølet neglisjerbart.

Det er vel ingen entydige anbefalinger for hopstand? Jeg har inntryk av at det meste brukes. Feks. denne varianten til Ink and Dagger: "Whirlpool: skru av varmen, vent 5 minutter, tilsett humleposen, rør rundt, vent 10 minutter, start nedkjøling." Poengett kan jo nettopp være å kombinere alfasyreuttrekk og utrøve uttrekk av aroma og smak.

Ikke at jeg er noen ekspert på dette. Jeg er bare i startgropa med å prøve det ut. Testa den fra Ink and Dagger i en Best bitter i dag.
 
Det er vel ingen entydige anbefalinger for hopstand? Jeg har inntryk av at det meste brukes. Feks. denne varianten til Ink and Dagger: "Whirlpool: skru av varmen, vent 5 minutter, tilsett humleposen, rør rundt, vent 10 minutter, start nedkjøling." Poengett kan jo nettopp være å kombinere alfasyreuttrekk og utrøve uttrekk av aroma og smak.

Ikke at jeg er noen ekspert på dette. Jeg er bare i startgropa med å prøve det ut. Testa den fra Ink and Dagger i en Best bitter i dag.
Høres mer ut som tilsetning ved flameout det, enn whirlpool. Men kan jo selvfølgelig kombineres om man vil ha alfasyreuttrekk fra aromahumler også. Edit: er man ikke redd for å få DMS på grunn av at vørteren hviler på høy temperatur er det ingenting i veien for å tilsette humla ved flameout og så whirlpoole under nedkjøling. Sparer jo tid.
Jeg har 12-metersvarianten av den samme. Den er effektiv på 25-liters brygg, i alle fall.
Har også 12-meters varianten og den er mye kjappere i BB30'n enn hva 16 meteren er i BB60'n.
 
Sist redigert:
...

Har også 12-meters varianten og den er mye kjappere i BB30'n enn hva 16 meteren er i BB60'n.

Sjekka akkurat temperaturen på kaldtvannet. Det lå på 9,4 grader, og det hjelper godt. Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å kjøle dagens brygg ned til 15 grader, sånn at det kunne stå en stund før jeg tappet det opp på 17, som er den temperaturen jeg gjerne pitcher engelsk ale-gjær på. Har du 14-15 grader nå, begynner du jo å slite.
 
Bryggetabbe å Bryggetabbe, men skulke iallefall kjøre mask’en min ned i en kontainer.. pakket den dobbelt i to bossekker å kastet den i bagasjerommet.. kastet sekken, luftet bikkja, å reiste hjem. Satt meg i bilen idag for å kjøre guttungen i barnehagen.. men bilen luktet oppkast å diaré! Vi endre opp med å gå i barnehagen å fikk brukt 9timer på å vaske bil innvendig idag
 
Bryggetabbe å Bryggetabbe, men skulke iallefall kjøre mask’en min ned i en kontainer.. pakket den dobbelt i to bossekker å kastet den i bagasjerommet.. kastet sekken, luftet bikkja, å reiste hjem. Satt meg i bilen idag for å kjøre guttungen i barnehagen.. men bilen luktet oppkast å diaré! Vi endre opp med å gå i barnehagen å fikk brukt 9timer på å vaske bil innvendig idag

Det er lite som lukter så jævlig som mask som har begynt å surne. Jeg hadde glemt ei bøtte i gangen, og katta fikk en lang tordentale om det forkastelige i å drite inne før det gikk opp for meg at det hele faktisk var min skyld:oops:.
 
Bryggetabbe å Bryggetabbe, men skulke iallefall kjøre mask’en min ned i en kontainer.. pakket den dobbelt i to bossekker å kastet den i bagasjerommet.. kastet sekken, luftet bikkja, å reiste hjem. Satt meg i bilen idag for å kjøre guttungen i barnehagen.. men bilen luktet oppkast å diaré! Vi endre opp med å gå i barnehagen å fikk brukt 9timer på å vaske bil innvendig idag

Det er lite som lukter så jævlig som mask som har begynt å surne. Jeg hadde glemt ei bøtte i gangen, og katta fikk en lang tordentale om det forkastelige i å drite inne før det gikk opp for meg at det hele faktisk var min skyld:oops:.
 
Jeg stemplet kork på en tom flaske. Man skulle tro at vektforskjellen vilke gjort meg oppmerksom på det, men neida. Jeg fyller flasker på rundt 4-5 av gangen før jeg stempler.

Snakk om skuffelse når jeg nå skulle hente meg en øl..
 
Da er du heldig. Dyret her i huset sniker seg til å lepje i seg alt som søles ved flasking. Merkelig lydløs han er når han kommer mot normal temmelig støyende. Har hatt en småberusa setter ved noen anledninger.

En ølhund, altså:). En kamerat av meg har også en setter, og den heiv seg over noe dårlig øl som vi helte ut - og oppførte seg veldig snålt. Men nå er vel ikke settere kjent for sin intelligens, først og fremst:rolleyes:. (Ikke at Olav er noe geni, heller. Han er antakelig verdens dummeste katt - men han har i alle fall skjønt at alkohol er farlig:p.)
 
Da er du heldig. Dyret her i huset sniker seg til å lepje i seg alt som søles ved flasking. Merkelig lydløs han er når han kommer mot normal temmelig støyende. Har hatt en småberusa setter ved noen anledninger.
Boxer'n her i huset var "en hund etter øl", helt til han lepja i seg litt akevitt fra glasset mitt jeg så generøst tilbød ham en gang, da blei han kurert gitt :)
 
Bryggertabbe og bryggertabbe... Jeg fikk ihvertfall en vanvittig gjenstridig fastbrenning i bunnen av Grainfatheren i dag. Det slet ut gryteskrubb, en oppvaskbørste og to solide dotter med stålull i tillegg til at jeg kjørte to runder med PBW for å få det rent igjen.

Tips til både å fjerne og forebygge fastbrenning tas imot med stor takk.
 
Tilbake
Topp