Bryggertabber

Du har ikke en slik til fatet da vel? Har hindret «forstoppelse» på mine fat med NEIPA.

Har ikke en slik, men det kunne kanskje kommet godt med nå. Har stort sett aldri hatt noe problem med humlegunk i fatene dersom jeg kjører en god CC først, så det blir nok en litt for dyr investering til at det kan rettferdiggjøres kun for denne batchen :)

Jeg har tenkt på å kjøre et grovfilter på tappesløyfe fra kar til fat. Spesielt for neipa og IPA, da jeg for tiden ikke har CC mulighet. Har hatt mye trøbbel med at det stopper både i fylling og tapping pga humle. Noen som har forslag til grovfilter? Helst noe som er lett å åpne og kan spyles rent.

Jeg kjøpte noen sylinderbokser på Albert Bøe i Larvik, med skrukork. Disse er opprinnelig tiltenkt maggot, men jeg tenkte å bruke dem til humle. Jeg har ikke brukt dem enda for hullene er kanskje litt for store. Men om man får tak i noe tilsvarende, så burde det kunne filtrere noe?
Jeg har tenkt på å kjøre et grovfilter på tappesløyfe fra kar til fat. Spesielt for neipa og IPA, da jeg for tiden ikke har CC mulighet. Har hatt mye trøbbel med at det stopper både i fylling og tapping pga humle. Noen som har forslag til grovfilter? Helst noe som er lett å åpne og kan spyles rent.

Noen som har forslag til grovfilter? Helst noe som er lett å åpne og kan spyles rent.
Jeg måtte ty til et ekstraktsett når bryggeriet var utlånt. Der fulgte det med et filter til tappestaven. Aldri brukt det, men det er vel noe slikt du trenger
404e40deb6bf975e24266487cfb42ec9.jpg

I dag (48 timer etter pitching av gjær) tørrhumlet jeg, og tappet samtidig av en liten prøve for å måle SG. Den viser seg roughly å være 1,012(!), altså antagelig ferdig utgjær allerede etter to dager! Tydelig at 007 jobber fort under høy temperatur, om den ikke har fått hjelp av noen basselusker.

Nå syens jeg prøven smakte litt fusel, eller noe litt uggent. Ølet holdt riktignok 25 grader, det var en liten slurk, og jeg har heller aldri smakt ølet så tidlig, så hva vet jeg :)

I dag (48 timer etter pitching av gjær) tørrhumlet jeg, og tappet samtidig av en liten prøve for å måle SG. Den viser seg roughly å være 1,012(!), altså antagelig ferdig utgjær allerede etter to dager! Tydelig at 007 jobber fort under høy temperatur, om den ikke har fått hjelp av noen basselusker.

Nå syens jeg prøven smakte litt fusel, eller noe litt uggent. Ølet holdt riktignok 25 grader, det var en liten slurk, og jeg har heller aldri smakt ølet så tidlig, så hva vet jeg :)

Wow - det var kjapt. Men jeg ville ikke bli deprimert over litt usmak nå - gjæren kan umulig ha fått tid til å gå gjennom modningsfasen, også, på denne tida. Og dessuten så vil du kjenne alkoholen ekstra godt når ølet er såpass varmt.

Wow - det var kjapt. Men jeg ville ikke bli deprimert over litt usmak nå - gjæren kan umulig ha fått tid til å gå gjennom modningsfasen, også, på denne tida. Og dessuten så vil du kjenne alkoholen ekstra godt når ølet er såpass varmt.

Smakte en slurk nå som var avkjølt, og den var bedre.

Jeg registrerer temperaturen har begynt å falle fra 26,3 til 25,7 nå. Hvor omfintelig er 007 for temperaturfall i denne fasen? Bør jeg holde den på 26 helt ut, eller skal jeg bare sakte la den droppe av til romtemp på et par og tyve?

Når den er
Smakte en slurk nå som var avkjølt, og den var bedre.

Jeg registrerer temperaturen har begynt å falle fra 26,3 til 25,7 nå. Hvor omfintelig er 007 for temperaturfall i denne fasen? Bør jeg holde den på 26 helt ut, eller skal jeg bare sakte la den droppe av til romtemp på et par og tyve?

Når den er utgjæret, er det neppe så kritisk lenger. Sikkert greit å la den droppe. Skal ikke si jeg har noe erfaring med det, men jeg tror ikke det spiller noen rolle nå.

Sikker på at du ikke blander fusel med etanol og/eller ethyl acetate?

Det var jo rimelig rask gjæring, og smaker sikkert litt alkohol pr nå.

Kan godt være det er noe annet jeg smaker. Eneste erfaringen jeg har med fusel er fra batch 1 og 2 hvor jeg enda ikke hadde investert i temperaturkontroll :)

Satte en dipa idag, alt vel så langt, helt til jeg finner ut st jeg skal bytte ut gjæren, fra us05 til wlp 066.. men den har jo mye lavere utgjæring, så da blir det bare en vanlig ipa :oops:

Prøvde også et nytt filter fra The electric brewery på 56literen min.. tettet seg helt under nedkjøling! Så da røyk det i søppelbøtta

Bladde opp for et kjøleskap hvor vanlige 30L gjæringskar ikke passer inn. Nå må jeg finne et gjæringskar som passer innenfør et indre mål på omtrentlig LxBxH: 30x34x54 da kjøleskapet er litt kraftigere uthevet i bunnen....

Tilbake
Topp