For kald gjæring for lagergjær

Brygget en pils i helgen som endte på 1.054, 10 liter. Rehyredrete to poser med S-189.
Satte det i gjæringsskapet på 10 grader.
Sakens kjerne:
Gjæringsskapet mitt står i et uthus som er dårlig isolert. Jobber med å få permanent varme inn.
Resultat: 7-8 grader i skapet, mulig enda kaldere om nettene.
Det bobler såvidt. Tok en prøve.
SG 1.042. Du verden, 21% utgjæring etter 4 dager. I morgen får jeg kjøpe meg en varmeplate til å ha inni.
Her kommer spørsmålene.
Hvilken temp bør jeg legge meg på da?
La den stigge til 10, eller mer som plaster på såret for De Kalde Forholdene?
Skader det å gjære så kaldt? Andre hensyn?
Har ingen erfaring med S-189 fra før, men kjenner eg er glad eg brukte begge pakkene på min små 10 liter. :rolleyes:
 
Brygget en pils i helgen som endte på 1.054, 10 liter. Rehyredrete to poser med S-189.
Satte det i gjæringsskapet på 10 grader.
Sakens kjerne:
Gjæringsskapet mitt står i et uthus som er dårlig isolert. Jobber med å få permanent varme inn.
Resultat: 7-8 grader i skapet, mulig enda kaldere om nettene.
Det bobler såvidt. Tok en prøve.
SG 1.042. Du verden, 21% utgjæring etter 4 dager. I morgen får jeg kjøpe meg en varmeplate til å ha inni.
Her kommer spørsmålene.
Hvilken temp bør jeg legge meg på da?
La den stigge til 10, eller mer som plaster på såret for De Kalde Forholdene?
Skader det å gjære så kaldt? Andre hensyn?
Har ingen erfaring med S-189 fra før, men kjenner eg er glad eg brukte begge pakkene på min små 10 liter. :rolleyes:

Sett den opp til 10 grader. Dette er den samme som WLP885, og Whitelabs sier at ideell temp er 50-55, altså 10-13 grader. Jeg ville ikke bekymre meg for den lave temperaturen den har stått på, tvert i mot.

Forøvrig er dette en diastaticusgjær i følge Whitelabs, og det kan det jo være greit å være klar over. Handle with care!
 
Sett den opp til 10 grader. Dette er den samme som WLP885, og Whitelabs sier at ideell temp er 50-55, altså 10-13 grader. Jeg ville ikke bekymre meg for den lave temperaturen den har stått på, tvert i mot.

Forøvrig er dette en diastaticusgjær i følge Whitelabs, og det kan det jo være greit å være klar over. Handle with care!

Jeg ble litt roligere når jeg fant ut at den gjærer seg fint nedover. Blir vel ren og pen i smaken :p

Dia. ja... Der viste eg ikkje. Hmmm. Da får eg se hvor langt ned den spiser seg. Eg er litt skeptisk og spent. Ville egentlig ha den crisp og tørr, men nå som OG ble såpass høg vet eg ikkje hva eg håper på. En tørr, men sterk øl, eller en søt og moderat øl.
Den som lever får se.

Hvilke forhåndsregeler bør eg ta med gjæringskaret?
 
Jeg ble litt roligere når jeg fant ut at den gjærer seg fint nedover. Blir vel ren og pen i smaken :p

Dia. ja... Der viste eg ikkje. Hmmm. Da får eg se hvor langt ned den spiser seg. Eg er litt skeptisk og spent. Ville egentlig ha den crisp og tørr, men nå som OG ble såpass høg vet eg ikkje hva eg håper på. En tørr, men sterk øl, eller en søt og moderat øl.
Den som lever får se.

Hvilke forhåndsregeler bør eg ta med gjæringskaret?

Vaske veldig godt. Ikke la det stå og tørke før du vasker det. Vær i det hele tatt nøye med alt som er borti dette ølet, som tappestav, flasker osv - eller fatutstyr, hvis du fater. Ingen grunn til å overdramatisere, men konsekvensene av å slurve er mye verre enn når du bruker en vanlig gjær, som ikke bryter ned dekstriner. Da spiller krysskontaminasjon liten rolle.
 
Vaske veldig godt. Ikke la det stå og tørke før du vasker det. Vær i det hele tatt nøye med alt som er borti dette ølet, som tappestav, flasker osv - eller fatutstyr, hvis du fater. Ingen grunn til å overdramatisere, men konsekvensene av å slurve er mye verre enn når du bruker en vanlig gjær, som ikke bryter ned dekstriner. Da spiller krysskontaminasjon liten rolle.

PBW og StarSan godt nok?
Denne går nok ikke på fat da...
 
PBW og StarSan godt nok?
Denne går nok ikke på fat da...

Godt nok i massevis. Det er vaskinga som er det viktige. Vasker du godt nok, trenger du strengt tatt ikke desinfisere, og vasker du ikke godt nok, hjelper det ikke å desinfisere:). Men den psykiske virkningen er jo utmerket:p.
 
Vel, så blir jo elefantene glade;).

Denne gjæren brukes vel først og fremst til å brygge kraftige saker, og 1.054 gir deg vel kanskje noe i retning av elefantøl?
Har du smakt Elefantøl fra Carlsberg? Topp 3 fæle øl. Lett!

Kan jo allerede vurdere å kaste hele ølet.
Lagerspøkelset lever i beste velgående...
 
Har du smakt Elefantøl fra Carlsberg? Topp 3 fæle øl. Lett!

Kan jo allerede vurdere å kaste hele ølet.
Lagerspøkelset lever i beste velgående...
Selv om Elefantøl er et sterkt lagerøl, betyr ikke det at ditt sterke lagerøl automatisk blir fælt.
Vent nå med å dumpe det til du har sett hvor det ender og hvordan det smaker.
Det har jo fått en veldig rolig første del av gjæringsforløpet, noe som taler for et øl med rene smaker.
 
Etter ca 70% utgjæring ville jeg ha økt temperaturen noe for å sikre at du får en fullstendig utgjæring. Dette for å unngå flaskebomber. Jeg ville også ha ventet til jeg hadde minst 7 dager på samme SG før jeg flasket av samme grunn.
 
Selv om Elefantøl er et sterkt lagerøl, betyr ikke det at ditt sterke lagerøl automatisk blir fælt.
Vent nå med å dumpe det til du har sett hvor det ender og hvordan det smaker.
Det har jo fått en veldig rolig første del av gjæringsforløpet, noe som taler for et øl med rene smaker.

Det dumper ikkje før smak, klart ikkje, men man kan miste motet på morgenkvisten, når en bare ser at ølet går mot 7%:confused:
Hard diagnose å få diastaticus :p
 
Etter ca 70% utgjæring ville jeg ha økt temperaturen noe for å sikre at du får en fullstendig utgjæring. Dette for å unngå flaskebomber. Jeg ville også ha ventet til jeg hadde minst 7 dager på samme SG før jeg flasket av samme grunn.
Flott. Takk for tipset!
 
Har du smakt Elefantøl fra Carlsberg? Topp 3 fæle øl. Lett!

Kan jo allerede vurdere å kaste hele ølet.
Lagerspøkelset lever i beste velgående...

Helt enig med siste to innlegg, fra Lars og Morten - og med deg i at Elefantøl, som holder 7,2%, er ille greier. Jeg skulle ikke tatt i sånn. Du skal nok regne med at du havner opp mot 6-tallet. Hvis utgjæringen ligger i overkant av 80%, er du der. Da har du brygget en Festbier, et slikt øl de nettopp har servert 6-7 millioner liter av i München.

Høres bedre ut;)?
 
Helt enig med siste to innlegg, fra Lars og Morten - og med deg i at Elefantøl, som holder 7,2%, er ille greier. Jeg skulle ikke tatt i sånn. Du skal nok regne med at du havner opp mot 6-tallet. Hvis utgjæringen ligger i overkant av 80%, er du der. Da har du brygget en Festbier, et slikt øl de nettopp har servert 6-7 millioner liter av i München.

Høres bedre ut;)?

Joda, det er en trøst... Får evaluere om noen måneder.
 
Sett den opp til 10 grader. Dette er den samme som WLP885, og Whitelabs sier at ideell temp er 50-55, altså 10-13 grader. Jeg ville ikke bekymre meg for den lave temperaturen den har stått på, tvert i mot.

Forøvrig er dette en diastaticusgjær i følge Whitelabs, og det kan det jo være greit å være klar over. Handle with care!
Testet S-189 (for første gang) sist jeg brygget pils. Merket ikke noe til diastaticus-egenskaper. Fermentis har heller ikke nevnt noe om det i sine data-ark, og de pleier å være raske på ballen.
 
Testet S-189 (for første gang) sist jeg brygget pils. Merket ikke noe til diastaticus-egenskaper. Fermentis har heller ikke nevnt noe om det i sine data-ark, og de pleier å være raske på ballen.

Både s-189 og wlp885 kommer fra Hürlimann i Zürich, og 885 er en diastaticus. (WLPs info her.)

Bryggselvs produktinfo om s-189:
"S-189 er en undergjærende gjærstamme som stammer fra Hürlimann i Sveits, og er veldig passende for tyske lagere som münchener helles, tysk pilsner og andre klassiske lagertyper. Den produserer lettdrikkelig øl med nøytral gjærkarakter, hvor humlen og malten får fritt spillerom.
  • Gjærstamme: Saccharomyces Cerevisiae
  • Foretrukket gjæringstemperatur: 12-15°C
  • Utgjæring: 80-85%
  • Flokkulering: Høy"
At 189 og 885 er samme gjær, er vel ikke noen nyhet, og om den ene er en diastaticus, er det nokså rimelig å anta at den andre er det, også. Med en utgjæringsprosent på opptil 85% bør en uansett være mistenksom.

@jab er jo også en kilde:): https://forum.norbrygg.no/threads/gjaertyper-med-bekreftede-diastaticus-gener.39441/#post-453436
 
Tilbake
Topp