Gjæring av pils

Stein-S

Norbrygg-medlem
Hei. Skal brygge 50 liter pils i morgen. Lurer på hvilke temperaturer som er ok for gjæring. Instruks fra Petit som jeg kjøpte maltsett fra sier 9-10 grader i 14 dager. deretter 2-3 grader heving av temperatur over enda en uke. Sålangt alt ok for meg, men deretter skal temp senkes over noen dager ned til  0-1 grader. Jeg greier 3 grader minimum med kjøleskapet jeg har. Anbefalt lagring etter dette er 2-3 måneder i 0-1 grader. Spørsmålet er om det kan være ok med lagringstemperatur 7-14 grader i 2-3 månederslagringen? Har vanskelig for å bruke kjøleskapet kun til dette brygget i så lang tid.... Gjæret jeg skal bruke er Saflager w34/70. Kjøleskapet kontrolleres med Stc-1000, så temperatur trinnene skal gå greit. Trenger ølet stå så lenge for å bli bra, eller er det ok etter en kortere tid, og best etter 2-3 måneder? Sikkert ikke de smarteste spørsmålene jeg har her, men er heller ikke noen ekspert:) mvh Stein-S
 
Lagre så kaldt du klarer. 3 grader er helt fint. 2-3 måneder synes jeg høres lenge ut. 1-1,5 bør holde før konsum, tror jeg.
 
OyvindEG skrev:
Lagre så kaldt du klarer. 3 grader er helt fint. 2-3 måneder synes jeg høres lenge ut. 1-1,5 bør holde før konsum, tror jeg.

Pilsen er nok drikkenes etter 1 måned, men smaker ikke all verden. Etter nærmere 3 måneders lagring skjer det noe merkbart med smaken, den blir mye bedre. Det er min erfaring etter 90 lagerbrygg.

Kald lagring er nok å foretrekke, for min del om sommeren må jeg ta til takke med 10-12 grader i kjelleren om jeg har for mange fat, det går det også..
 
Takk for svar. Da håper jeg på bra resultat uten å klare å følge 0-1 grader i lagringsperioden.
 
Jon S skrev:
Pilsen er nok drikkenes etter 1 måned, men smaker ikke all verden. Etter nærmere 3 måneders lagring skjer det noe merkbart med smaken, den blir mye bedre. Det er min erfaring etter 90 lagerbrygg.

Imponerende erfaring  :amen: Merker du forskjell på smak ved lagring mellom 0-2 og din sommerlagring?

Når du lagrer i 3 måneder; er det ved 0-2 eller rundt 10?

Synes selv 4 uker ved 0-2 gir den crispe smaken man er på jakt etter med pils, for deretter å lagre ved serveringstemperatur (5-7). Har ikke prøvd/hatt mulighet til lengre lagring, men målet er jo best mulig resultat!
 
Er vel ikke den største forskjellen i smak,  den kaldeste lagringen er nok den som gir best resultat.
Jeg lagrer mest mulig i kjøleskap, men på sommeren må jo de brukes til gjæring så den årstiden er en utfordring..

Lengre lagring er tingen, smaker selv etter 4 uker og det er rene halvfabrikat mot 8 uker. Etter 10-12 uker skjer det noe positivt med smaken  :namnam:
Beste måten å prøve på er å lage 3 like batcher med 1 måneds mellomrom helst på den samme gjæren. kan anbefales  :biersmile:
 
Var ikke meningen å kuppe tråden din Stein-S, men undergjæret øl er jo en utfordring for oss alle! Kunne ikke dy meg for å spørre Jon S omkring hans erfaringer  :)

Min mening er at om du evner å lage et godt undergjæret øl, ikke bare en gang, men gjentakende med samme profil så er du en rimelig god brygger! Undergjæret øl er oftest enkle oppskrifter med moderat humlemengde.

Jeg kjører godt med rent oksygen i vørteren (som jeg har kjølt ned til 8 grader). Legger meg tett oppunder 20 ppm, da min teori er at mye oksygen forsvinner (blir utluftet) før gjæren tilsettes og brygget settes i gjæringsskapet. Legger også på 10% på MrMalty når det gjelder mengde av gjær.

Brygget settes så i gjæringsboksen ved 8 °C i en uke. Så justerer jeg STC 1000 opp til 10 °C og lar det stå en uke til.

Det store spørsmålet blir jo da, Hva med Diacetyl rast?

Vel, jeg kjører dette etter 12-14 dager. Øker temperaturen til 16-17 grader, og lar brygget stå i to dager før jeg senker ned igjen til 10 °C. Så legger jeg på 10 dager til..

Diacetyl rast skal etter boken kjøres når 2/3 av gjæringen er utført. Hvorfor? Etter min mening fordi det skal være nok aktiv gjær igjen til å "spise opp" uønsket "smak". Er det viktig at det skjer nøyaktig etter 2/3 ? Må si at jeg er en tviler her. Poenget må være at man kjører rast i et tidsrom hvor det er nok aktiv gjær i brygget til å gjøre jobben. Mye synsing her fra min side, men etter en del undergærede brygg med suksess deler jeg gjerne erfaring...
 
10°C Hoeres som en litt hoey starttemperatur synes jeg. Riktig gjaermengde og ikke minst belufting av voerteren er viktig. :brygging:
 
Har akkurat tappet over mine tapre 20 liter med påskepils. Fargen er ravgul og klar som en fjellbekk  8)  smaken håper jeg kommer med lagring. Nå har den en bitter ettersmak som brer seg etter en "sipp" .
Dette er mitt første brygg av pils og smetter inn ett spørsmål.

Jeg tapper på fat. Men når dere setter dere på CO2 trykk. Hvor høyt trykk? hvor lenge ?? tar dere av trykket etter en stund?

Tenker at dette kan drikkes i mai/juni. Lagrer i kjelleren på den tempen det er der (8-10 grader) Håper å få tak i en fryseboks som jeg kan modifisere til pilslagring. (1-3 grader)
 
Mange gode råd fra erfarne bryggere her. Pilsen ble brygget på Fredag, og står nå i øleskapet til gjæring på foreløbig 8 grader. Blir spennende å se hva resultatet blir. Må nok skaffe meg et dedikert gjæringskap for å klare lave gjæringstemperaturer over lengre tid uten å måtte drikke varm øl selv fordi øleskapet er opptatt....:)
 
Hopper inn i denne tråden med er kjapt spørsmål.
Pils nr 2 har stått til gjæring i en uke nå. Vet at noen tapper om og får bort gjær-/humlekaka. Noen gjør det ikke.
Hva gjør dere?
 
Tilbake
Topp