"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

IPA.
Skal bruke Amarillo, trenger en humle til.
Tenkte å prøve å styre unna C humlene.
Simcoe har eg ikkje prøvd. Funker den med Amarillo? Også som tørrhumle?
Lurte og på å ha litt Northern Brewer i, men ikkje som tørrhumle.
 
Skal prøve meg på kveik for første gang. Gjernes-røret kom i posten i går. Takk @Svein Arild :)

Går for en julevariant.

Ønsket OG: 1065
Ønsket pre boil SG 1054
Ønsket FG 1012
Ønsket ABV 7,0
Koketid 90 min


Malt
Pils 3,5 kg 3 EBC
Pale 2 kg 5 EBC
Melanoidin 0,2 kg 70 EBC
Syremalt 0,2 kg 5 EBC
Cara Gold 0,2 kg 15 EBC
Carafa special II 0,1 kg 1175 EBC

Tot malt (kg) 6,2

Humle
Magnum 10g 13% 60 min IBU 24,7
Hallertau Mittelfrüh 40g 4,5% 5min IBU 2,8

Gjær
Kveik #1 Gjernes (Voss), pitch på 39gr, gjæring på 39-40
Har ett rør på 2 ml. Bare slenge det oppi, eller gi det litt tid i litt nedkjølt vørter først?


Tenkte en enkel mesk på 68 gr i 90 min, eller så lang tid det tar å flaske 45 bjørnunger ;-)
Utmesk 77 gr 10 min

Bruker Speidel 20
Mesker vanligvis med 23L og skyller med minimum 6L, samt justerer med rent vann for å treffe pre boil SG.
Vurderer å prøve mindre mengde meskevann pga høy OG. Så jeg kanskje slipper å koke ned vørteren i timesvis. Kanskje noen andre Speidel-brukere har tøyd strikken den veien?

På forhånd takk for innspill! :)
 
Skal prøve meg på kveik for første gang. Gjernes-røret kom i posten i går. Takk @Svein Arild :)

Går for en julevariant.

Ønsket OG: 1065
Ønsket pre boil SG 1054
Ønsket FG 1012
Ønsket ABV 7,0
Koketid 90 min


Malt
Pils 3,5 kg 3 EBC
Pale 2 kg 5 EBC
Melanoidin 0,2 kg 70 EBC
Syremalt 0,2 kg 5 EBC
Cara Gold 0,2 kg 15 EBC
Carafa special II 0,1 kg 1175 EBC

Tot malt (kg) 6,2

Humle
Magnum 10g 13% 60 min IBU 24,7
Hallertau Mittelfrüh 40g 4,5% 5min IBU 2,8

Gjær
Kveik #1 Gjernes (Voss), pitch på 39gr, gjæring på 39-40
Har ett rør på 2 ml. Bare slenge det oppi, eller gi det litt tid i litt nedkjølt vørter først?


Tenkte en enkel mesk på 68 gr i 90 min, eller så lang tid det tar å flaske 45 bjørnunger ;-)
Utmesk 77 gr 10 min

Bruker Speidel 20
Mesker vanligvis med 23L og skyller med minimum 6L, samt justerer med rent vann for å treffe pre boil SG.
Vurderer å prøve mindre mengde meskevann pga høy OG. Så jeg kanskje slipper å koke ned vørteren i timesvis. Kanskje noen andre Speidel-brukere har tøyd strikken den veien?

På forhånd takk for innspill! :)

Jeg ville laget et mariaue på kveiken. Gitt den litt kos noen timer før den går på jobb. Bruk gjærnæring og oksyder godt [emoji1417]
 
Noen som har en god India Pale Lager på lager?

Ingenting som slår Kinns Vestkyst. Her en versjon som bruker originaloppskriften, men jeg har flyttet humletilsetningene litt for å tilpasse det til hjemmebrygging, og jeg har gått ned ca. en prosent i alkohol. Beregnet effektivitet er 78%. (Jeg kjører batch sparge.) (Zeus er samme humla som Columbus og Tomahawk. Går gjerne under samlebetegnelsen CTZ).
Malt til 24 liter
6,35 kg Maris Otter
0.25 kg Pale Crystal 70
0.25 kg Crystal 120
0,15 kg syremalt (Acidulated malt. Har du vanlig bløtt vann trenger du muligens mindre, eventuelt ingenting.)
Humle
15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og WP i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+, og 10 gr av hver fire dager deretter.
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Annet
Jeg bruker til sammen 2 ts kalsiumsulfat og 0,5 ts kalsiumklorid, fordelt likt på mesk og kok.
Meske på 65+72+utmesk på 77. OG 1.061, FG 1.014, ABV 6,2%
 
Ingenting som slår Kinns Vestkyst. Her en versjon som bruker originaloppskriften, men jeg har flyttet humletilsetningene litt for å tilpasse det til hjemmebrygging, og jeg har gått ned ca. en prosent i alkohol. Beregnet effektivitet er 78%. (Jeg kjører batch sparge.) (Zeus er samme humla som Columbus og Tomahawk. Går gjerne under samlebetegnelsen CTZ).
Malt til 24 liter
6,35 kg Maris Otter
0.25 kg Pale Crystal 70
0.25 kg Crystal 120
0,15 kg syremalt
Humle
15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og WP i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+, og 10 gr av hver fire dager deretter.
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meske på 65+72+utmesk på 77. OG 1.061, FG 1.014, ABV 6,2%

Kaldlagre 1318?:rolleyes:
Han vil ha en "IPA pils"
 
Jeg sier uansett takk og noterer den på listen. Men en India Pale Lager var tenkt i denne omgang, ja. Ble fascinert da jeg så denne høste gode tilbakemeldinger.
 
Den fra Dobloug som du lenker til synes jeg er veldig bra. Jeg har brygget IPL bare én gang, og var fornøyd med den. Mitt hovedråd er å passe på at ølet ikke blir for tørt, tynt og bittert, da en lager er mindre fyldig enn en ale i utgangspunktet.
 
Sist gang eg prøvde meg på en stout, så fikk jeg "kjeft" for å gå way out med røstet malt, over 30% (selv om mye var lyst av det).
Ølet ble godt det, tross alt, det trengte, ikkje uventet lang lagring, likevel godt drikkelig. Eg var og en idiot som ikkje hev noe spraymalt eller sukker i for å booste alkoholen, da eg så at utbyttet ble lavt.

Anyway, ny stout ut. Denne gang Am. Stout.
65,7 % Pale malt
14,3% mørk munchner
5,7% pale crystal 75 EBC
8,6% roasted barley
2,9% pale chocholate (den var veldig god i en tidligere havrestout, takk @Miguel )
2,9% chocholate wheat

OG rundt 1.075.

Store spørsmålet, er siste malten. Tenkte 3 røstede, de to første er bankers. Sjokohvete, leste litt, virker bra. Der er vel uten skal. Yay or nay?
Får en noe "hveteskum" av den?
Evt bytte ut med brown malt.
 
Sjokohvete er uten skall, ja. Kan sammenlignes med Carafa Special med tilsvarende EBC, tror jeg. Tviler på at den bidrar noe til skum. Proteinene er vel nokså forandret av den høye temperaturen under røstingen. (Skjønt du får jo crema på en espresso, så ... ? Men det er kanskje av et noe annet slag?)

Du har jo tre røstede malttyper der?

Jeg har surra mye med oppskrifter med mange typer malt i, og det har sjelden kommet noe godt ut av det. Men skal du ha i en til, ville jeg tatt noe lysere, med kjeks og nøtter. Victory/Biscuit er godt.
 
Skal prøve meg på en Brooklyn Brown Ale klone. Jeg har tenkt til å benytte U.S.-05, selv om oppskriften sier wyeast 1968 English London ESB. Noen innspill rundt valg av gjær? På nettsiden står det at de bruker husets gjær...
 
Forsøk på en New Zealand Pilsner:

Grist inspirert av BYO (G. Strong)
48 % Pilsner
48 % Pale
4 % Hvete

Humle:
FWH: 0,5 g/l Motueka
15 min; 1.0 g/l Motueka
10 min: 1,5 g/l Motueka
5 min: 2,0 g/l Motueka

Gjæres med W-34/70. OG: 1.045 FG: 1.006 (!)

ABV: 5,1 %
EBC: 7,3
IBU: 36

Spørsmål:
- Kommer jeg virkelig til å komme så langt ned som 1.006? (Det sier Brewfather)
- Sett at det finnes) dette er for mye humle? (100 g på 20 l)
 
Sjokohvete er uten skall, ja. Kan sammenlignes med Carafa Special med tilsvarende EBC, tror jeg. Tviler på at den bidrar noe til skum. Proteinene er vel nokså forandret av den høye temperaturen under røstingen. (Skjønt du får jo crema på en espresso, så ... ? Men det er kanskje av et noe annet slag?)

Du har jo tre røstede malttyper der?

Jeg har surra mye med oppskrifter med mange typer malt i, og det har sjelden kommet noe godt ut av det. Men skal du ha i en til, ville jeg tatt noe lysere, med kjeks og nøtter. Victory/Biscuit er godt.
La meg omformulerere meg litt, og lufte noen tanker:

Eg har rundt 30 brygg på meg, de fleste er selvkomponserte, dette gir meg mest glede og lærdom.
Som du vet, så er det en fordel å ikke prøve for mange nye ting på en gang, da vet en jo tross alt ikkje hva som var utslagsgivende.
Dermed prøver eg å begrense meg. Prøver og å brygge stilriktig mtp ingredienser.

Pale malt, fordi yankeene bruker det, og eg etterhvert er godt kjent med MO (veldig fin).
Munchner fordi eg ikkje har brukt det i mørk øl, og vil ha mer basemalt med kompleksitet. Tenker og å brygge baltisk porter om ei stund, og der er jo munchnermalt essensielt. Så eg trenger læringen.
Pale crystal fordi eg ikkje vil ha den så søt, men ha litt i den. Har kunn brukt den i et brygg enda, en IPA, men den gjærer nå, så eg kan ikkje evaluere den enda.
RB er selvskreven.
Pale choch fordi Miguel anbefalte den i havrestouten min istede for vanslig mørk choch, og det ble veldig godt! Lettere å skille fra RB da.

Dermed står eg med at eg vil ha et malt til i. Enten:
- Sjokohvete, brent uten skal. Aldri prøvd. Vil prøve noe nytt, og helst ha 3 røstede malttyper.
- Brown malt. Aldri prøvd. Tenker å ta denne ut i en brown ale og bli godt kjent med den da, men er åpen for den nå.
- Evt annen røstet malt.
- Hvete, for fylde og skum. Har brukt havre i 2-3 før. Vil evt prøve hvete som mulig 7 sort malt.

Dette var mine tanker bak komposisjonen. Vil ha rundt 15-20% røsted malt.
Yankeehumle og wlp 051.
 
Forsøk på en New Zealand Pilsner:

Gjæres med W-34/70. OG: 1.045 FG: 1.006 (!)

Spørsmål:
- Kommer jeg virkelig til å komme så langt ned som 1.006? (Det sier Brewfather)

Kommer jo an på mesketemperaturen. Lav temp gir høy utgjæring, og motsatt, høy temp, mindre utgjæring.
 
La meg omformulerere meg litt, og lufte noen tanker:

Eg har rundt 30 brygg på meg, de fleste er selvkomponserte, dette gir meg mest glede og lærdom.
Som du vet, så er det en fordel å ikke prøve for mange nye ting på en gang, da vet en jo tross alt ikkje hva som var utslagsgivende.
Dermed prøver eg å begrense meg. Prøver og å brygge stilriktig mtp ingredienser.

Pale malt, fordi yankeene bruker det, og eg etterhvert er godt kjent med MO (veldig fin).
Munchner fordi eg ikkje har brukt det i mørk øl, og vil ha mer basemalt med kompleksitet. Tenker og å brygge baltisk porter om ei stund, og der er jo munchnermalt essensielt. Så eg trenger læringen.
Pale crystal fordi eg ikkje vil ha den så søt, men ha litt i den. Har kunn brukt den i et brygg enda, en IPA, men den gjærer nå, så eg kan ikkje evaluere den enda.
RB er selvskreven.
Pale choch fordi Miguel anbefalte den i havrestouten min istede for vanslig mørk choch, og det ble veldig godt! Lettere å skille fra RB da.

Dermed står eg med at eg vil ha et malt til i. Enten:
- Sjokohvete, brent uten skal. Aldri prøvd. Vil prøve noe nytt, og helst ha 3 røstede malttyper.
- Brown malt. Aldri prøvd. Tenker å ta denne ut i en brown ale og bli godt kjent med den da, men er åpen for den nå.
- Evt annen røstet malt.
- Hvete, for fylde og skum. Har brukt havre i 2-3 før. Vil evt prøve hvete som mulig 7 sort malt.

Dette var mine tanker bak komposisjonen. Vil ha rundt 15-20% røsted malt.
Yankeehumle og wlp 051.

Når du bruker mange typer malt i ei oppskrift, blir det vanskelig å lære kjenne et enkelt malt, vel?

I USA bruker de mye amerikansk torader, som du vel ikke får tak i her. Det er det mest nøytrale av alle malttyper, så vidt jeg forstår. Et alternative er å blande pils og pale, men det blir heller ikke det samme.
 
Når du bruker mange typer malt i ei oppskrift, blir det vanskelig å lære kjenne et enkelt malt, vel?

I USA bruker de mye amerikansk torader, som du vel ikke får tak i her. Det er det mest nøytrale av alle malttyper, så vidt jeg forstår. Et alternative er å blande pils og pale, men det blir heller ikke det samme.
Joda, klart det, men om en kun introduserer en ny type, så har en vel en sjangs?
Eg går for vanlig tysk pale, det får være grenser for amerikansk imperialisme!
Som om tysk malt ikkje er godt nok...:rolleyes:
 
Kommer jo an på mesketemperaturen. Lav temp gir høy utgjæring, og motsatt, høy temp, mindre utgjæring.
Jada. Tenkte å kjøre "standard" lav mesketemp på 65'C,men synes uansett 1.006 virker lavt (dvs att. er overraskende høy). Vil ikke 1.006 oppfattes veldig tørt?
 
Jada. Tenkte å kjøre "standard" lav mesketemp på 65'C,men synes uansett 1.006 virker lavt (dvs att. er overraskende høy). Vil ikke 1.006 oppfattes veldig tørt?
Eg har kun brukt den 1 gang, så det er ikkje eg som burde svare ang den gjæren. Men, 45 til 06 er 86% utgjæring, det er rimelig mye, t.o.m. til 34/70 å være med 5,1% abv.
Spørsmålet er hvor tørr du vil ha pilsen, og velge mesketemp ut ifra det, og rett og slett se hvor god utgjæring du får. 1.006 er jo rimelig tørt ja, men kan sikkert være godt i en pils.
Men, som sagt, andre får svare bedre, pils og 34/70 er ikkje mitt sterkeste felt.
Tipper den stopper før 06 om du mesker på 65 grader.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp